آموزش انتقال تماس در مرکز تلفن ایزابل (جلسه ۵۰)

انواع راهکارهای انتقال تماس در مرکز تلفن ایزابل

سلام به همه شما همراهان عزیز به بخش انتقال تماس رسیدیم و می‌خواهیم در رابطه با انواع راهکارهای انتقال تماس در مرکز تلفن ایزابل صحبت کنیم.

آنچه در این مقاله می خوانید:

انواع راهکارهای انتقال تماس در مرکز تلفن ایزابلروش‌های انتقال تماس در مرکز تلفن ایزابلانتقال تماس با استفاده از TransferForward کردن تماس برای انتقال تماساستفاده از Optional Destination برای انتقال تماساستفاده از Follow Me در انتقال تماسDistribution Call یا توزیع تماسانتقال تماس در سانترال پرظرفیت TDA و TDE / آموزش عملی از طریق نرم افزار Transfer تماس و انواع آنFeature Code در Transferحالت های مختلف Forwardانتقال تماس با تنظیمات Extension

توضیحات اولیه
ابتدا به روی وان‌نوت برویم و یک‌ سری توضیحات اولیه را در رابطه با مبحث انتقال تماس خدمت شما عرض کنم. دوستان انتقال تماس یکی از مهم‌ترین بخش‌های مرکز تلفن ایزابل است. البته ما در این دوره بیشتر وقت خود را روی بخش‌های مهم مرکز تلفن می‌گذاریم و این هم خیلی مهم است.
چون شما در تمام پروژه‌های کوچک و بزرگی که می‌خواهید انجام بدهید با انتقال تماس در واقع باید کار کنید و بتوانید تماس‌ها را از یک داخلی به یک داخلی دیگر با راهکارهایی که داریم پیاده‌سازی کنید که تماس از بین نرود و کمترین تماس از دست رفته را داشته باشیم.
شاید شما در پروژه‌ای از خیلی از بخش‌های مرکز تلفن مانند Announcement یا از صف انتظار و یا بخش‌های دیگر استفاده نکنید. اما انتقال تماس را قطعاً نیاز دارید و برای اینکه بتوانید به بهترین شکل ممکن و سریع‌ترین زمان پاسخگوی مشتریان باشید باید استفاده کنید. پس بحث انتقال تماس بحث بسیار مهمی است.
ما روی مرکز تلفن ایزابل به شکل‌های مختلف می‌توانیم تماس را از یک داخلی به یک داخلی دیگر انتقال دهیم. با راهکارهای مختلف می‌توانیم این را پیاده‌سازی کنیم.
البته اشتباه نشود ما یک‌ توزیع تماس هم داریم  distribution Call هم داریم که می‌توانیم تماس را بین چندین داخلی توضیح یا پخش کنیم که کمی جلوتر در مورد آن صحبت می‌کنم و تفاوت آن را با انتقال تماس خواهم گفت. اما ابتدا می‌خواهیم در رابطه با انتقال تماس صحبت کنیم.
روش‌های انتقال تماس در مرکز تلفن ایزابل
انتقال تماس با استفاده از Transfer
اولین راهکار برای انتقال تماس این است که شما از Transfer استفاده کنید. Transfer Call یا انتقال تماس با استفاده از Transfer معمولاً توسط اپراطور یا آن شخص انجام می‌شود و اینکه Soft Phone داشته باشد یا IP Phone تماسی که وراد شده را به نفر بعدی یا گروه خاص یا صف خاصی یا هرجا که Extension داشته باشد انتقال می‌دهد.

پس Transfer توسط شخص انجام می‌شود و چند نوع دارد که جلوتر در مورد آن صحبت می‌کنیم.
Forward کردن تماس برای انتقال تماس
مورد دوم Forward تماس است Forward کردن تماس توسط Feature Code انجام می‌شود. یعنی کدهای پیش‌فرض یا Extension Number هایی که در چند جلسه قبل در مورد آنها صحبت کردیم، روی مرکز تلفن هست و ما می‌توانیم روی تلفن برای آن شماره‌گیری کنیم و یک کد مثلا Forward را در اینجا فعال کنیم که در ویدئوی بعدی درمورد آن صحبت می‌کنیم نحوه فعال‌سازی و اینکه چه کدهایی هست را به شما می‌گوییم.

اما وقتی که ما بخواهیم با یک Feature Code یا کد کوتاهی انتقال تماس را در حالت کلی یا حالت No Answer یا حالت busy یا در حالت Unreachable باشد و بخواهیم انتقال دهیم در هریک از این حالت‌ها به آن Forward می‌گوییم. پس اصطلاحی که مرکز تلفن دارد استفاده می‌کند Forward است.
زمانی که می‌گوییم Forward یعنی با استفاده از Feature Code تماس انتقال پیدا می‌کند. وقتی که می‌گوییم Transfer یعنی توسط شخص است. مثلا کسی به من زنگ زده و من با استفاده از کلید Transfer که اینجا هست می‌زنم و یک داخلی را می‌گیرم و تماس خود را انتقال می‌دهم. این Transfer کردن است اما Forward با استفاده از Feature Code است.
استفاده از Optional Destination برای انتقال تماس
مورد سوم که یک تفاوت‌هایی با موارد قبلی دارد Optional Destination است. Optional Destination یک باکسی هست در انتهای هر داخلی که شما می‌توانید یک تماس را در حالت No Answer یا در حالت busy یا در حالت Unreachable باشد به یک مقصد دیگر یا Destination انتقال بدهیم که در مورد آن و اینکه چه برتری دارد صحبت خواهیم کرد.

استفاده از Follow Me در انتقال تماس
مورد چهارم که بسیار بسیار مهم و کاربردی است Follow Me است. Follow Me روی داخلی‌ها ساخته می‌شود و من در مورد Follow Me در یک ویدئوی اختصاصی صحبت خواهم کرد. پس عجله نکنید و این را بدانید که Follow Me روی داخلی‌ها ایجاد می‌شود و به وجود می‌آید و در واقع توزیع تماس هم هست.

Distribution Call یا توزیع تماس
حال که در مورد توزیع تماس صحبت کردیم اجازه بدهید در مورد توزیع تماس هم بنویسم که می‌شود Distribution Call زمانی که در انتقال تماس ما می‌خواهیم تماسی را از یک داخلی به داخلی دیگر انتقال بدهیم با Distribution Call متفاوت است و Distribution Call توسط یک اپلیکیشنی انجام می‌شود و تماس به یک‌ سری از داخلی‌ها پخش می‌شود که به این Distribution می‌گوییم.
یعنی تماس به یک جایی می‌آید و آن ابزار یا اپلیکیشن این تماس را بر اساس برنامه‌ای که ما به آن داده‌ایم بین یک ‌سری داخلی‌ها تقسیم می‌کند. حال بر اساس یک‌ سری  policy ها و سیاست‌هایی که دارد مطابق برنامه‌ای که ما به آن داده‌ایم انجام می‌دهد.

مثلا می‌گوییم از اول شروع کن یا یکی در میان برو و موارد دیگر در واقع هر برنامه‌ای که ما به آن بدهیم را پخش می‌کند. به این می‌گوییم Distribution Call یعنی تماس‌ها به صورت برنامه‌ریزی که ما از قبل انجام دادیم بین داخلی‌هایی که از قبل مشخص هستند پخش می‌شود.
این کار توسط یک ابزار یا اپلیکیشنی که روی خود مرکز تلفن است انجام می‌شود و تماس پخش می‌شود. اما در انتقال تماس، تماس از یک داخلی به داخلی دیگر می‌رود. مثلا می‌گوییم اگر این داخلی زنگ خورد و بعد از ۱۰ ثانیه جواب ندادم این روی داخلی دیگر برود. یا مثلا روی منشی برود که احتمالاً من خودم نیستم.انتقال تماس در سانترال پرظرفیت TDA و TDE / آموزش عملی از طریق نرم افزار
اگر مشغول بود روی داخلی دیگر برود و اگر جواب ندادم روی منشی برود. ببینید من می‌توانم دو حالت تعیین کنم. تماس به یک داخلی آمد اگر جواب ندادم یعنی اینجا نیستم که جواب ندادم پس به این داخلی نیاید و مثلا به منشی برود که جواب بدهد و تماس از بین نرود هدف ما این است.
حال اگر مشغول بودم یعنی اینجا هستم پس تماس به گوشی دیگر برود. این راه‌کارهای انتقال تماس است و شما در تمام پروژه‌های خود از هریک از اینها که شده براساس نیازی که کارفرما دارد استفاده کنید و این اعتبار تماس را پیاده‌سازی کنید.
حال من خیلی سریع روی خود نرم‌افزار ایزابل راهکارهایی که گفته شد را به شما نشان می‌دهم و یک توضیح کلی در مورد آنها ارائه می‌دهم. در بخش بعدی می‌خواهیم در رابطه با Optional Destination صحبت کنیم.
Transfer تماس و انواع آن
در رابطه با Transfer هم باید بگویم که دو نوع Transfer داریم که یکی Attended است و دیگری Blind است. این دو با هم چه تفاوتی دارند؟ زمانی که یک تماسی به داخلی من آمده و می‌خواهم این تماس را به منشی انتقال بدهم یا مثلا تماس به داخلی آمده و می‌خواهم تماس را به مدیر خود انتقال دهم.

گوشی را زمانی که جواب می‌دهم کلید Transfer را روی گوشی می‌زنم و داخلی مدیر خود را می‌گیرم و با او صحبت می‌کنم و می‌گویم مثلا آقای فلانی زنگ زده آیا ok هست تماس را انتقال بدهم یا خیر. مثلا می‌گوید انتقال بده. در چنین مواقعی کلید Transfer را روی گوشی می‌زنم و گوشی را می‌گذارم.
یعنی اجازه گرفتم و بعد تماس را انتقال دادم به این حالت که شما اجازه بگیری و انتقال بدهی Attended می‌گوییم. یعنی باید اجازه بگیری از نفر مقابل در صورتی که اجازه داد تماس را انتقال بدهی.
اما در حالت Blind شما بدون اجازه تماس را انتقال می‌دهی و برایت مهم نیست که طرف می‌خواهد جواب بدهد یا خیر. گوشی را برمی‌دارم با مشتری صحبت می‌کنم و Transfer را می‌زنم و داخلی مقصد را می‌گیرم و گوشی را می‌گذارم در این صورت تماس انتقال پیدا می‌کند. به این کاری ندارم که شخص مورد نظر هست می‌تواند جواب بدهد یا خیر یا در حال مکالمه است برای من اهمیتی ندارد. پس این دو نوع Transfer است.
Feature Code در Transfer
حال به روی نرم‌افزار ایزابل برویم در قسمت Feature Code ها اولا در رابطه با Transfer گفتیم که به صورت فیزیکال انجام می‌شود و تماس را می‌توانید انتقال دهید. اما گوشی‌ها یا Soft Phone هایی که کلید Transfer ندارند دو تا Feature Code هم خود ایزابل گذاشته که در قسمت Feature Code ها هست و می‌توانید از آنها استفاده کنید
که در قسمت Asterisk Attended Transfer که *۲ و Asterisk Blind  Transfer با دو ## است که تست کردن آنها را به عهده خودتان می‌گذارم که این کار را انجام بدهید و با این دو ما می‌توانیم در دو حالت Attended یا Blind تماس را انتقال بدهیم.

روی گوشی‌های پیشرفته نیاز به کد ندارد و زمانی که شما Transfer را می‌زنید اینجا خودش می‌دهد که در چه وضعیتی می‌خواهید تماس را انتقال بدهید. اما اگر گوشی بود که این قابلیت را نداشت می‌توانید از این Feature Code ها استفاده کنید.
حالت های مختلف Forward
مورد بعدی بحث Forward است که گفتیم Forward ها به Feature Code ها مرتبط می‌شوند. یعنی هرجا که Forward می‌بینید Feature Code می‌شود کجا می‌شود؟ Call Forward با استفاده از *۷۲، *۷۳، *۷۲۰ و *۷۴ در واقع Forward در سه حالت است.
Forward all یعنی تماس را انتقال می‌دهد یعنی خط به این داخلی زنگ نمی‌خورد و در آن واحد به جای دیگر انتقال پیدا می‌کند. Busy در حالتی که داخلی مشغول باشد انتقال پیدا می‌کند یک حالت No Answer یا Unavailable دارد.
در حالت No Answer یا Unavailable باشد هم یعنی تلفن خاموش باشد یا در دسترس نباشد یا Soft Phone روی موبایل آنتن ندارد و به هر دلیلی رجیستر نیست یا مثلا DND آن فعال باشد می‌شود Unavailable در حالت No Answer یعنی جواب نداد تماس به داخلی دیگر انتقال پیدا می‌کند.

شما با هر یک از این کدها می‌توانید این Feature Code را فعال یا غیرفعال کنید و کد آن را هم قرار داده است. در دوره جامع ما تمام این کدها را به صورت عملی تست کردیم و به شما نشان دادیم که به چه صورتی است.
پکیج جامع مرکز تلفن ایزابلمن فقط در اینجا می‌خواهم یک معرفی کلی داشته باشم که بدانید در کدام بخش از این مرکز تلفن کدها نوشته شده و کدها به چه صورتی است. اما اگر خواستید به صورت عملی ببینید می‌توانید از دوره جامع ایزابل کمک بگیرید. هرسوالی که داری در انجمن مطرح کن
انتقال تماس با تنظیمات Extension
شاید یک سوالی برایتان پیش بیاید که اگر No Answer بود و من Feature Code را زدم و گفتم اگر این داخلی جواب نداد به داخلی دیگر برود بعد از چه مدت زمانی تشخیص بدهد. مثلا ۵ تا ۱۰ تا ۲۰ تا زنگ خورد به داخلی دیگر برود.
این No Answer بالاخره باید یک تایمی را داشته باشد و ممکن است در هر جایی شما بخواهید یک مقداری را در نظر بگیرید. این را باید چکار کنیم؟ این به تنظیمات Extension مربوط است.
وارد هر Extension که بشویم مثلا Extension 500 یک گزینه‌ای به نام Call Forward Ring Time داریم که این دقیقا time ring  را نشان می‌دهد که در حالت Default هست و بعد از مدت زمانی که ما اینجا انتخاب می‌کنیم بگذرد و جواب ندهد روی حالت Call Forward NO Answer می‌افتد و به آن مقصدی که ما به آن Feature Code در نظر گرفتیم تماس انتقال پیدا می‌کند.

زمانی که شما با Feature Code مثلا *۵۲ روی داخلی ۵۰۰ شماره‌گیری کنید. می‌گوید در حالت No Answer یا Unavailable می‌خواهم تماس را انتقال بدهم مقصد کجاست؟ یک داخلی را از شما می‌گیرد و یک داخلی را مثلا انتخاب می‌کنید.
اما تایم آن را مشخص نمی‌کنید تایم No Answer را در تنظیمات Extension همین جا که به شما نشان دادم هست که در قسمت Call Forward Ring Time مشخص می‌کنید.

پس ما در رابطه با Transfer صحبت کردیم و گفتیم که Transfer به صورت یک کلید فیزیکی روی گوشی تعبیه شده و یا روی Soft Phone ها هست مثلا روی Soft Phone Bria باید تماس را بگیریم. یگ گزینه دارد که Transfer دارد و به ما نشان می‌دهد که می‌توانیم انتقال بدهیم. اگر نداشت می‌توانیم از Feature Code ها برای انتقال تماس استفاده کنیم.
گفتیم که Forward با استفاده از Feature Code اجرا می‌شود و در رابطه با Optional Destination و Follow Me در بخش بعدی می‌خواهیم صحبت کنیم. پس این انواع انتقال تماس بود. البته راهکارهای دیگر هم برای انتقال تماس هست اما معمولا ما از همین‌ها استفاده می‌کنیم.
در نهایت Follow Me گزینه‌ای هست که هم به انتقال تماس و هم به Distribution Call ها یعنی توضیح تماس مربوط است. بعدا خواهید دید که شما با Follow Me می‌توانید یک تماسی را بین چندین Extension به روش‌های مختلف توضیع کنید. پس Follow Me هم به انتقال تماس و هم به Distribution Call ارتباط پیدا می‌کند.
اما اپلیکیشن‌های دیگری که در Distribution هستند مانند Ring Group یا  Queue یا Follow Me یا موارد دیگر که اگر باشد اینها مواردی هستند که ما به ‌عنوان Distribution Call می‌شناسیم و توزیع تماس دارند.

ما می‌توانیم دقیقا برنامه‌ریزی کنیم که تماس از طریق این اپلیکیشن‌ها به چه صورتی بین این داخلی‌هایی که در نظر گرفتیم پخش شود. دوستان بیشتر از این وقت شما را نمی‌گیرم به سراغ بخش بعدی آموزش برویم.برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سانترال ، ویپ و شبکه با ما همراه باشید…

ttttttttttttttttttttttt
آموزش انتقال تماس با optional Destination در مرکز تلفن ایزابل (جلسه ۵۱)
nnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn
انتقال تماس از یک داخلی به یک مقصد دیگر با Optional Destination

همراهان عزیز در مورد مبحث انتقال تماس صحبت ‌کردیم و قرار است که در این بخش در رابطه با Optional Destination صحبت کنیم.

آنچه در این مقاله می خوانید:

انتقال تماس از یک داخلی به یک مقصد دیگر با Optional Destinationنحوه انتقال تماس با Optional Destinationرجیستر کردن یک داخلی دیگر روی میز تلفننحوه پخش Announce در حالت No Answer و BusyNo Answer Timeگزینه Not Reachableتفاوت Optional Destination با Feature Codesاستفاده از Feature Code ها برای Forward

یعنی تماس را از یک داخلی به یک مقصد دیگر انتقال دهیم اما نه با استفاده از Feature Code ها یا Transfer با استفاده از Optional Destination بخشی که در خود Extension می‌توانید تنظیمات آن را انجام دهید.
توضیحات اولیه
ابتدا به روی مرکز تلفن برویم و در قسمت Extension ها مثلاً Extension 200 در انتها آخرین بخش نوشته Optional Destination اینجا گفتیم که می‌توانیم داخلی‌ها را براساس اینکه پاسخگو نیستند یا مشغول هستند یا Not Reachable باشند یا همان Unavailable باشند تماس آنها را انتقال دهیم.

به کجاها می‌توانیم انتقال دهیم؟ به تمام مقصدهایی که اینجا هست مشابه باکس‌هایی که در بخش‌های قبلی دیدیم اینجا هم می‌توانیم انتقال دهیم. تنظیمات و انتقال تماس در این قسمت نسبت به Feature Code ها یک تفاوتی دارد یا یک‌ سری تفاوت‌هایی دارد که در ادامه در مورد آنها صحبت می‌شود.
فقط یک نکته‌ای را باید بگویم اینکه به طور کلی انتقال تماس یا توسط شخصی که پشت میز هست و تلفن در اختیار او است انجام می‌شود یا توسط مرکز تلفن. Feature Code ها و Optional Destination و Follow Me توسط مرکز تلفن انجام می‌شود.
اما گزینه اولی که در بخش قبلی در مورد آن صحبت کردیم و Transfer بود این نوع انتقال تماس با استفاده از کلید فیزیکی روی تلفن‌ها توسط شخص انجام می‌شود و توسط مرکز تلفن نیست. اما اینها قابل برنامه‌ریزی هستند.
نحوه انتقال تماس با Optional Destination
به سراغ همین گزینه Optional Destination برویم. من یک داخلی دیگر مثل ۵۰۰ رجیستر کنم. مثلاً یک داخلی دیگر بسازیم. روی یک Extension دیگر add کنیم و از نوع sip باشد و در قسمت User Extension عدد ۵۰۱ را وارد کنیم و در قسمت Display Name هم ۵۰۱ را وارد کنیم Secret  یا پسورد آن را  مثلاً Admin@501 بگذاریم یک Enter می‌زنیم و در نهایت Apply  می‌زنیم.
من از قبل یک ZOIPER اینجا نصب کردم و روی Setting آن کلیک می‌کنیم گزینه Create a New Account و از نوع Sip باشد. یک مزیتی که ZOIPER دارد نوع IAX و XMPP را هم می‌تواند برای شما رجیستر کند.

در قسمت User 501@192.168.20.200 را وارد کرده و در قسمت Password 501 را وارد کرده بعد Next را می‌زنیم و در نهایت منتظر می‌مانیم تا رجیستری انجام شود. ۵۰۱ رجیستر و ok شد.
رجیستر کردن یک داخلی دیگر روی میز تلفن
می‌خواهم روی تلفن میز خود یک داخلی دیگر register کنم وارد قسمت شبکه تلفن می‌شویم. زمانی که می‌خواهیم روی تلفن در واقع IP Phone یک داخلی راه‌اندازی کنیم گفتیم که اولین کار این است که بدانیم IP این تلفن چند است. وارد قسمت تنظیمات می‌شویم. در قسمت Network مثلاً IP آن ۱۹۲.۱۶۸.۲۰.۵۵  است و User و Pass آن هر دو Admin است.
وارد می‌شویم این تلفن yealink  است در قسمت Account گزینه Register در Account 6 فعالش می‌کنیم و Label را مثلاً ۵۰۲ وارد می‌کنیم Display Name و Register Name و User Name را ۵۰۲ وارد می‌کنیم. Password آن را Addmine@502 وارد کرده و Host  Server را ۱۹۲.۱۶۸.۲۰.۲۰۰ وارد می‌کنیم.

فعلاً Confirm را نمی‌زنم و تاییدش نمی‌کنم چرا؟ چون فعلاً داخلی را نساختیم. وقتی که ساخته نباشد و شما بزنید احتمال اینکه  band شود زیاد است. برای ساخت داخلی در گزینه User Extension 502 را وارد کرده و در گزینه Display Name 502 را مجدد وارد می‌کنیم. در گزینه Secret یا پسورد Addmin@502 را وارد کرده و Enter را می‌زنیم و در نهایت Apply می‌کنیم.
حال که داخلی ساخته شد Confirm را می‌زنیم تا تایید شود. رجیستر شد با ۵۰۲ از اینجا بیرون می‌آییم و اینجا به صفحه خود یک Account اضافه می‌کنیم از نوع BLF لاین شماره اکانت ۶ هست.  این هم ۵۰۲ که تلفن ما ذخیره شده است.
حال اینجا ما ۵۰۲ را داریم و ۵۰۰ را با آن شماره‌گیری می‌کنم. یک ۵۰۲ اینجا اضافه شد و رجیستر شد.
۵۰۱ یک مشکلی دارد و از رجیستر خارج می‌شود. احتمالاً مشکل Soft Phone است. من با ۵۰۲ می‌توانم ۵۰۰ را شماره‌گیری کنم و برعکس آن هم هست و مشکلی ندارد.
کاری که می‌خواستیم انجام بدهیم این بود که روی ۵۰۰ تنظیمات Transfer خود را انجام دهیم. در مورد صندوق صوتی و موارد دیگر هم در آینده به صورت جداگانه صحبت خواهیم کرد.
ما الان No Answer به یک مقصدی که Announce می‌خواهد پخش شود به ‌عنوان day این را Submit کنیم و Apply کنیم.داخلی را روی ۵۰۰ گذاشتم که روی Bria هست. هرسوالی که داری در انجمن مطرح کن
نحوه پخش Announce در حالت No Answer و Busy
در حالت No Answer و Busy بگذاریم که به یک Announce برود. یعنی چه No Answer بود و چه Busy بود به یک Announce پخش شود.

من با ۵۰۲ شماره ۵۰۰ را شماره‌گیری می‌کنم این داخلی زنگ می‌خورد و روی Announce رفت. یعنی روی No Answer بود و ۵۰۰ جواب نداد در نتیجه به Announcement رفت. فرقی نمی‌کند اگر تماس از بیرون هم باشد همین اتفاق رخ می‌دهد.

No Answer Time
حال No Answer Time را چگونه باید مشخص کنیم؟ گفتیم اگر جواب نداد مثلا پیغام day یا Announce day برای آن پخش شود. تایم آن از کجاست؟ در گزینه Ring Time که پیش‌فرض آن Default است و حدود ۳۰ ثانیه است ما می‌گوییم که مثلاً بعد از ۵ تا Number Of Second ثانیه‌های زنگ هر دوره‌ای از ثانیه‌هایی که می‌خواهد زنگ بخورد روی ۵ می‌گذاریم Submit می‌کنیم یعنی زمان را کمتر کردیم و زمانی که دوباره شماره‌گیری کنیم بعد از ۵ ثانیه می‌رود یعنی ۵ ثانیه زنگ خورد.

 پس No Answer Time همان Ring Time است. وقتی Ring Time تمام می‌شود تماس به Optional Destination و گزینه NO Answer می‌رود. گزینه Busy اگر اشغال بود در آن واحد می‌رود. یعنی من اگر مثلاً داخلی را اشغال کنم و *۴۳ را بگیرم وقتی با ۵۰۲ شماره ۵۰۰ را شماره‌گیری کنم اگر Call Waiting فعال نباشد در آن واحد به Busy می‌رود.
زمانی Busy اوکی می‌شود که شما Call Waiting را روی حالت Disable بگذارید و غیرفعال کنید. سپس آن را Submit کنید.
زمانی که داخلی ۵۰۰ فعال بود در حال مکالمه بود کاری نداریم که اکو تست را انجام می‌دهد در هر صورت اگر Call Waiting آن فعال باشد به Busy نمی‌رود.
اگر Call Waiting غیرفعال باشد انتظار دارم که وقتی ۵۰۰ را شماره‌گیری می‌کنم پیغام Announce برای من پخش شود. پس به Call Waiting دقت کنید. موقعی ما می‌توانیم Busy را استفاده کنیم که Call Waiting روی حالت Disable باشد.

گزینه Not Reachable
گزینه Not Reachable یعنی چه؟ یعنی در دسترس نباشد. من این را روی داخلی ۵۰۱ تست می‌کنم. داخلی ۵۰۱ در حال حاضر Not Reachable یا Unavailable است. می‌‌گوییم اگر Unavailable بود مثلا به Announce برو بعد Submit و در نهایت Apply می‌کنیم.
الان با ۵۰۲ شماره ۵۰۱ را شماره‌گیری می‌کنم. باز پیغام پخش می‌شود. پس من در سه تا حالت روی Optional Destination تست را انجام دادم.
تفاوت Optional Destination با Feature Codes
دوستان در انتهای این بخش می‌خواهم یک نکته بسیار مهم و کاربردی را به شما بگویم. یکی از تفاوت‌های اصلی Optional Destination با Feature Codes در این است که روی Optional Destination ما می‌توانیم CID Prefix را در نظر بگیریم که خیلی کاربردی است.
مثلاً می‌گویم که اگر به ۵۰۰ زنگ خورد و No Answer  یا Busy یا UnReachable بود یک Prefix را به CID آن اضافه کن و ارسال کن تا داخلی مقصد متوجه بشود که این تماس مستقیم به خودش آمده یا از یک داخلی دیگر انتقال پیدا کرده است. پس یکی از قابلیت‌های مهم Optional Destination این است که شما می‌توانید از CID Prefix استفاده کنید.
وقتی که تماس از طریق Optional Destination انتقال پیدا می‌کند، مقصد می‌تواند با آن Prefix که روی CID می‌آید بفهمد که تماس از کجا آمده است. فرض کنید ما سه تا داخلی داریم مثلاً داخلی ۱۰۰، ۲۰۰ و ۳۰۰ و گفتیم که این سه تا در حالت No Answer مثلاً بروند و به ۵۰۰ زنگ بخورند.
خوب ۵۰۰ یک داخلی است و می‌خواهد بداند این داخلی که دارد تماس را جواب می‌دهد تماس برای خودش بوده یا از جای دیگر Forward شده اگر Forward شده یا انتقال پیدا کرده است از کجا آمده است.
اگر شما از Forward ها و Feature Code ها این کار را انجام بدهید Prefix ندارید که آنجا بگذارید ولی اگر این کار را با Optional Destination انجام دهید برای هریک از انتقال تماس‌ها می‌توانید یک Prefix خاصی را در نظر بگیرید تا آن داخلی ۵۰۰ متوجه شود که تماسش از ۱۰۰ بوده یا از ۲۰۰ یا ۳۰۰ بوده است. اینها را من به عهده خود شما می‌گذارم تست کنید و بررسی کنید و ببینید که به چه صورتی است.
استفاده از Feature Code ها برای Forward
نکته دیگری هم به شما بگویم در بخش Feature Code ها اگر از Feature Code ها برای Forward می‌خواهید استفاده کنید یک قابلیت خوبی که دارد شما می‌توانید Feature Code ها را با هر یک از گوشی‌ها بزنید اما یک بدی که دارد این است که ممکن است این کد در اختیار تمام پرسنل یک مجموعه بزرگ قرار گیرد و هرکسی تماسش را به هرجایی که دلش می‌خواهد Forward کند و یک ‌سری در واقع داستان‌ها این وسط به وجود بیاید.
بنابراین پیشنهاد می‌کنم از Feature Code ها خیلی کم در پروژه‌های سازمانی و پروژه‌های بزرگ استفاده کنید و سعی کنید که با Optional Destination یا با Follow Me که در بخش بعدی می‌خواهیم در مورد آن صحبت کنیم تماس را انتقال دهید که در کل اصولی‌تر و بهتر است.
اما یک قابلیت خوبی که Feature Code ها دارد این است که یک داخلی می‌تواند Forward را برای دیگر داخلی‌ها راه‌اندازی یا اجرا یا غیرفعال کند. ما توضیح تمام این کدها را که خودش حدود یکی دو ساعت زمان برده است در پکیج جامع ایزابل در مورد آن صحبت کردیم.
پکیج جامع مرکز تلفن ایزابلاینجا فقط خواستم یک معرفی داشته باشم و به شما بگویم به چه صورتی است. پس این هم از مبحث Optional Destination که گفتیم داخلی‌ها را می‌توانیم براساس No Answer بودن یا Busy بودن یا Un Reachable بودن یک مقصدی را تعیین کنیم که یک قابلیت خوبی که این دارد این است که شما می‌توانید CID Prefix را هم قرار دهید. به سراغ بخش بعدی آموزش برویم.برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سانترال ، ویپ و شبکه با ما همراه باشید…

ttttttttttttttttttttttt
آموزش انتقال تماس با Follow Me در مرکز تلفن ایزابل (جلسه ۵۲)
nnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn
انتقال تماس با Follow Me در مرکز تلفن ایزابل

سلام به همه شما عزیزان در ادامه مبحث انتقال تماس در این بخش تصمیم داریم که در رابطه با Follow Me صحبت کنیم. همان‌طور که گفتیم Follow Me یک راهکاری برای انتقال تماس هست که البته توضیح تماس هم محسوب می‌شود.

آنچه در این مقاله می خوانید:

انتقال تماس با Follow Me در مرکز تلفن ایزابلکاربرد Optional Destinationکاربرد Follow Me  توزیع تماس به لیستکانفیگ اولیهنکته مهم در ساخت Follow Me  برای یک داخلیگزینه‌های ساخت Follow Me  معنا و مفهوم Follow Me در انتقال تماس

یعنی در واقع تماس را بین یک ‌سری از Extension ها بر اساس استراتژیکی که ما مدنظرمان است توزیع می‌کند. همراه من باشید تا در رابطه با Follow Me  صحبت کنیم و نحوه عملکرد آن را برایتان توضیح بدهم.
توضیحات اولیه
دوستان مشابه بخش‌های قبل ابتدا به روی one note برویم و من یک‌ سری توضیحات اولیه را داشته باشم. اولین سوالی که پیش می‌آید این است که ما می‌خواهیم تماس را انتقال بدهیم چه فرقی می‌کند که من تماسی را که از یک داخلی به مقصد دیگر انتقال می‌دهم.
با Optional Destination که در بخش قبلی در مورد آن صحبت کردیم انجام شود یا با مثلا Follow Me  و یا با ابزارهای دیگر انجام شود.
ما با ابزارهای دیگر مانند Ring Group،Queue  و موارد دیگر فعلا کاری نداریم و فرض را بر این می‌گذاریم که نمی‌خواهیم با آنها کار کنیم.
قطعاً آنها یک ‌سری راهکارهای دیگر را به ما معرفی می‌کنند و یک‌ سری تفاوت‌هایی را با اینها دارند که کمی جلوتر در مورد آنها صحبت می‌کنیم.
اما تا این مرحله ما چهار تا انتقال تماس را به شما معرفی کردیم. یعنی با سه تا از آنها کار کردیم و مورد Follow Me  در این بخش است.
کاربرد Optional Destination
یک موقعی هست که تماس من یه یک Extension می‌آید و می‌خواهم بگویم اگر این داخلی Busy بود یا اگر بعد از یک مدت زمان مشخصی جواب ندادم یا Not Reachable بود مثلا به یک Extension دیگر، تماس انتقال پیدا کند یا مثلا یک اپلیکیشن یا برنامه دیگری اجرا شود. این را با Optional Destination به ‌راحتی می‌توانیم انجام بدهیم.
کاربرد Follow Me  
اما یک موقع هست که ما می‌خواهیم بگوییم که وقتی من تماس را جواب ندادم تماس داخل یک لیستی قرار بگیرد و داخل آن لیست یک ‌سری از Extension ها باشند که به ترتیب زنگ بخورند و یا تمام آنها با هم زنگ بخورند. یا اولین تلفنی که در دسترس هست زنگ بخورد.

یا از ابتدا شروع کند و داخلی که مشغول هست را رد کند و به اولین داخلی که آزاد هست زنگ بخورد. هدف ما در واقع این است که تماس ما از بین نرود و در اسرع وقت بتوانیم تماس مشتری را پاسخ بدهیم.
یعنی از تمام راهکارهای انتقال تماس استفاده می‌کنیم تا بتوانیم سریع‌تر پاسخ مشتری را بدهیم که Follow Me  این راهکار را به ما ارائه می‌دهد. یعنی بعد از اینکه تماس به این داخلی آمد می‌توانیم به لیستی از Extension ها بفرستیم بر اساس استراتژیکی که ما مشخص می‌کنیم چه اتفاقی بیفتد؟ تماس تقسیم شود و یا بهتر است که بگوییم توزیع شود یا Distribution شود.
به همین خاطر می‌گوییم Follow Me هم کار Distribution یا توزیع تماس را بین یک ‌سری از Extension ها انجام می‌دهد و هم از این بابت که به انتقال تماس مرتبط است ما در قسمت انتقال تماس هم آن را قرار می‌دهیم.
من در صفحه Follow Me  اینجا برایتان ساخته‌ام.
در حالت قبلی در واقع در حالت Optional Destination گفتیم که یک Extension مثلا EXT زنگ می‌خورد و یک شماره‌ای دارد فرقی نمی‌کند در سه تا وضعیت ما می‌توانیم تماس را به یک مقصد دیگری انتقال بدهیم.

آن مقصد می‌تواند مثلا یک داخلی باشد یا مثلا یک صف، پیغام و یا یک Voice Mail یا هر چیز دیگری باشد.

اما تماس یک Extension را در واقع می‌توانیم در سه حالت که No Answer، Busy یا  Unreachable باشد به یک جایی انتقال دهیم. این صحبتی بود که در بخش قبلی در مورد آن گفته شد.
در این بخش در Follow Me   با این ابزار چکار می‌کنیم؟ تماس را با ابزار Follow Me   به یک لیست از داخلی‌ها می‌فرستیم. یک‌ سری Extension اینجا داخل لیست داریم.

توزیع تماس به لیست
حالا می‌خواهیم تماس را به یک لیستی توزیع کنیم. چگونه این کار را انجام می‌دهیم؟ براساس استراتژیکی که مد نظر ما هست. با روش‌های مختلفی می‌توانیم بین آنها تقسیم کنیم. این یکی از تفاوت‌های Follow Me   در واقع با Optional Destination است. یک‌ سری موارد دیگر هم هست.
من ابتدا خود ابزار Follow Me را نحوه کانفیگ اولیه‌اش را به شما آموزش می‌دهم و دوباره در رابطه با تفاوت‌های آنها صحبت می‌کنیم. می‌خواهم به‌ صورت اصولی لمس کنید که دقیقاً فرق انتقال تماس در وضعیت بالا با Follow Me   چیست و چه زمانی ما باید Follow Me  را استفاده کنیم.
کانفیگ اولیه
به روی مرکز تلفن خود برویم. دوستان من یک توضیح اولیه را در رابطه با Extension ها در چند ویدئوی قبلی ارائه دادم و در رابطه با Extension ها صحبت کردیم و گفتیم بسیاری از بخش‌های مرکز تلفن خود را می‌توانیم نامبری را به‌عنوان  Extension Number تعریف کنیم و اگر به خاطر داشته باشید گفتیم که IVR جزء بخش‌هایی است که Extension ندارد و با Misc Application می‌توانیم یک Extension خاصی را به آن اختصاص دهیم.
حالا Follow Me  هم همین است و Extension ندارد و Follow Me دقیقاً روی Extension ها روی داخلی‌ها ساخته می‌شود. یعنی شما اگر ده تا داخلی داشته باشید در این بخش روی Follow Me   که کلیک کنید ده تا داخلی را شما اینجا می‌بینید و برای تمام اینها به ‌صورت اولیه Add گذاشته است.
زمانی که یک عدد از آنها را اضافه کنید و Follow Me را برایش بسازید آن Add  به Edit تبدیل می‌شود. روی اپراطور پنل من داخلی ۵۰۰، ۵۰۱ و ۵۰۲ را دارم که ۵۰۰ و ۵۰۱ را روی Bria گذاشتم و ۵۰۲ هم روی تلفن روی میز من هست.

به روی Follow Me  برویم. مثلا من می‌خواهم برای ۵۰۰ یک Follow Me  بسازم. ۵۰۰ را اینجا انتخاب می‌کنم بعد از اینکه تنظیمات را اینجا ذخیره کنم این Add به Edit تبدیل می‌شود. یعنی ما Follow Me  را روی ۵۰۰ ساختیم.

نکته مهم در ساخت Follow Me  برای یک داخلی
اولین نکته‌ای را که قبل از اینکه بخواهم بسازم می‌خواهم به شما بگویم این است که در قسمت Optional Destination ما انتقال تماس بر اساس سه تا وضعیت می‌دادیم. اما در Follow Me  ما نمی‌توانیم بگوییم که اگر آن داخلی مثلا Busy بود یا Not Reachable بود تماسش انتقال پیدا کند.
چنین گزینه‌ای را به‌ صورت مستقیم نداریم و قاعدتا فقط در حالت No Answer معنا و مفهوم پیدا می‌کند. یعنی شما فقط در حالت No Answer هست که می‌توانید تماس را بر اساس لیستی بر اساس آن استراتژیکی که ما مشخص می‌کنیم با استفاده از ابزار Follow Me  توزیع کنید.
گزینه‌های ساخت Follow Me  
اولین گزینه‌ای که داریم اینجا چیزی به نام Description یا ساخت Extension نداریم چرا؟ چون Follow Me  روی داخلی ساخته می‌شود. یک گزینه‌ای داریم به ‌نام Initial Ring Time زمان زنگ‌خوری اولیه است. مثلا من می‌خواهم بگویم ۵۰۰ را بعد از ۳۰ ثانیه یا ۵ زنگ اگر داخلی ۵۰۰ جواب نداد به داخلی ۵۰۱ و داخلی ۵۰۲ برود.
در وان‌نوت لیست نهایی خود را انتخاب می‌کنیم. لیستی که شما Extension را می‌گذارید دقیقاً گزینه Follow Me List است.
این Ring Time اولیه چه می‌گوید؟ می‌گوید اول خود ۵۰۰ چند ثانیه زنگ بخورد که بعد به این لیست انتقال پیدا کند. بر اساس ثانیه است و مثلا روی ۵ ثانیه می‌گذاریم. می‌گوییم بعد از ۵ ثانیه بر اساس استراتژیکی که جلوتر قرار است در مورد آن صحبت کنیم ۲۰ ثانیه ۵۰۱ زنگ بخورد این کانفیگ اولیه می‌شود و بعد Submit می‌کنیم و Apply می‌زنیم.

الان چه اتفاقی می‌افتد؟ داخلی ۵۰۰ ادیت می‌شود یعنی روی ۵۰۰ ما Follow Me  داریم.
وقتی که باز کنیم اینجا می‌بینیم. چه اتفاقی می‌افتد؟ می‌گوید Initial Ring Time برای خود داخلی یعنی داخلی ۵۰۰، ۵ ثانیه است و ۵ ثانیه زنگ می‌خورد. با این استراتژی ۲۰ ثانیه تماس بین لیستی که اینجا هست توزیع می‌شود.
لیست ما یک داخلی هست که می‌تواند مجموعه‌ای از داخلی‌ها باشد. اما برای آزمایش چون ۵۰۱ را فعال داریم روی ۵۰۱ گذاشتیم و ۲۰ ثانیه ۵۰۱ زنگ می‌خورد. بعد از اینکه زنگ خورد چه اتفاقی می‌افتد؟ به Destination If No Answer می‌رود. این به‌ صورت پیش‌فرض این پایین هست که به ما می‌گوید و ما می‌توانیم هریک از گزینه‌های دیگر را به دلخواه انتخاب کنیم.
مثلا بگوییم بعد از ۲۰ ثانیه اگر ۵۰۱ جواب نداد به کدام داخلی یا صف و یا Ring Group برود. terminate بشود یا خیر یا Voice Mail یا DISA و یا هر چیز دیگری هریک از این اپلیکیشن‌ها را در اینجا می‌توانیم استفاده کنیم که قبلا با آنها کار کردیم.
من آن را Submit می‌کنم و در نهایت Apply می‌زنم.

حال به روی Operator Panel برویم و با ۵۰۲ به ۵۰۰ زنگ بزنیم می‌بینیم که ۵۰۰ برای ۵ ثانیه زنگ می‌خورد و بعد به ۵۰۱ انتقال پیدا می‌کند.

معنا و مفهوم Follow Me در انتقال تماس
پس ما Follow Me را اجرا کردیم. تماس را من انتقال دادم و نمی‌توانم بگویم که مثلا اگر مشغول بود انتقال پیدا کند. آن حالت مشغول بودن یا Unreachable مخصوص Optional Destination است و Follow Me بیشتر برای حالت No Answer بودن معنا و مفهوم دارد چون Ring Time اولیه دارد.
حال ما می‌توانیم Ring Time اولیه آن را کم کنیم یا روی صفر بگذاریم که اگر روی صفر بگذاریم و  Ring Strategy را روی حالت ring all  بگذاریم و Submit کنیم. انتظار می‌رود که ۵۰۰ اصلاً زنگ نخورد و مستقیم به ۵۰۱ برود چون Initial Ring Time در واقع صفر است و می‌توان گفت که Forward All شده است.
در حد دو ثانیه زنگ خورد و به ۵۰۱ رفت. به دلیل آنکه Ring Strategy روی ورژن دو است. اگر روی حالت Ring all بگذاریم که ورژن ۲ نباشد ۵۰۰ را که شماره‌گیری کنیم درجا ۵۰۲ زنگ می‌خورد.
پس اینها توضیحات Follow Me بود که یک Initial Ring Time مشخص کردیم و Ring Strategy که قابل تغییر است اما در مورد این گزینه زیاد صحبت نکردیم. Ring Time (max 60 sec) در واقع Ring TIME هست که روی Extension ها تماس در حال توزیع است و قبلی Ring Time اولیه بود.
گزینه Extension Quick Pick برای این است که از لیست آن بتوانیم داخلی‌های خود را سریع‌تر انتخاب کنیم و در مورد Destination If No Answer هم صحبت کردیم. به روی Follow Me برویم. در رابطه با گزینه‌های بعدی و نوع توزیع تماس چون توضیحات اولیه آنها زمان‌بر است در بخش بعدی صحبت خواهد شد.
اما ما در دوره جامع ایزابل تمام Ring Strategy ها را به ‌طور کامل و جداگانه بررسی کردیم. اینکه توزیع تماس‌ها به‌ چه ‌صورتی است و تمام موارد را گفتیم. در این بخش هدف این بود که شما را با Follow Me آشنا کنیم و تفاوت‌ها و ساختار Follow Me را با نوع انتقال تماس‌های دیگر بررسی کنیم.
به سراغ بخش بعدی آموزش برویم که می‌خواهیم در رابطه با Ring Strategy صحبت کنیم و یک جمع‌بندی نهایی هم از Follow Me داشته باشیم.برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سانترال ، ویپ و شبکه با ما همراه باشید…

ttttttttttttttttttttttt
آموزش انتقال تماس با Ring Strategy در مرکز تلفن ایزابل (جلسه ۵۳)
nnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn
انتقال تماس با Ring Strategy در ایزابل

بخش دوم Follow Me هستیم و در ادامه بخش قبلی که در رابطه با Follow Me صحبت کردیم قرار است که در رابطه با Ring Strategy صحبت کنیم و همچنین یک جمع‌بندی نهایی هم از کاربرد Follow Me داشته باشیم.

آنچه در این مقاله می خوانید:

انتقال تماس با Ring Strategy در ایزابلمعرفی پارامترهای Ring Strategy  مفهوم کلی ringallکاربرد گزینه hunt در Ring Strategyگزینه Prim در Ring Strategyپارامتر Memory Huntپارامترهای کاربردی First available و First Not on phoneتوضیح Announcement و Music On HoldCID Name Prefixconfirm یا تایید تماسگزینه کاربردی External CID توضیحات Follow Me Listجمع‌بندی کلی در مورد Follow Me

معرفی پارامترهای Ring Strategy  
به روی مرکز تلفن برویم. دوستان کاری که در ویدئوی قبلی کردیم فقط در مورد گزینه‌های Disable، Initial Ring Time،  Ring Strategy، Ring Time(max 60 sec)، Follow Me List وDestination  آنها صحبت کردیم.
گفتیم که Disable کلاً Follow Me را غیرفعال می‌کند  Initial Ring Time برای خود Extension هست و Ring Strategy استراتژیک خود تماس را، در این لیستی که اینجا می‌نویسیم مشخص می‌کند که الان می‌خواهیم در مورد آن صحبت کنیم.
Ring Time هم مدت زمانی است که این Extension ها بر اساس این توضیحی که قرار است انجام شود زنگ می‌خورند.
زمانی که روی Ring Strategy کلیک می‌کنیم پارامترهای مختلفی را داریم. روی علامت سوال که قرار بگیریم یک توضیح اولیه را برای ما نوشته است.
در رابطه ringall و ringallv2 یک صحبتی کردیم و گفتیم در ringallv2 در حد دو ۳ ثانیه خود Extension زنگ می‌خورد و این تفاوت زمانی است که شما بخواهید Ring Time اولیه را برایش انتخاب کنید و یا بخواهید از یک Announce استفاده کنید یا داشته باشید.
در یک سری از سناریوها می‌توانیم از این قابلیت Follow Me استفاده کنیم که مثلاً بگوییم اگر فلان داخلی خواست زنگ بخورد ابتدا یک پیغامی پخش شود و بعد، آن داخلی زنگ بخورد. این سناریو را با Follow Me می‌توانید به راحتی اجرا کنید.
مفهوم کلی ringall
ringall به صورت کلی این معنا را دارد که تماس که وارد Follow Me می‌شود به طور مساوی یعنی همزمان به تمام Extension های  موجود در آن لیست زنگ بخورد. یعنی روی one note اگر برویم تصویری که برای Follow Me کشیده شد دقیقا برای همین کار بود.
فرض کنید که داخلی آنها ۵۰۱، ۵۰۲،۵۰۳، ۵۰۴، ۵۰۵ و ۵۰۶ باشد. تماس مثلاً به Extension 500 آمده و من ۵۰۰ را Follow Me کردم یعنی فعال کردم و در لیست Extension ها ۵۰۱، ۵۰۲، ۵۰۳، ۵۰۴، ۵۰۵ و ۵۰۶ را قرار دادم.
اولویت هم در این لیست Ring Strategy از بالا به پایین است اولیه اولویت بالای ما است.
در ringall ما دیگر اولویتی نداریم یعنی اگر روی ringall بگذاریم تمام اینها همزمان زنگ می‌خورد.
کاربرد گزینه hunt در Ring Strategy
در Ring Strategy یک گزینه‌ای داریم به ‌نام hunt که این گزینه به ما می‌گوید که چرخشی باشد یعنی اول ۵۰۱ بعد ۵۰۲ و بعد ۵۰۳ هر کدام ۲۰ ثانیه مطابق Ring Time که مشخص کردیم زنگ بخورد. پس روی hunt حالت چرخشی دارد از ابتدا شروع می‌کند تا به انتها برسد.
نکته مهم این است که روی hunt اگر آن داخلی اشغال باشد رد نمی‌شود و این یک ضعف یا در واقع یک مشکلی از hunt است. مثلا اگر ۵۰۱ مشغول باشد باید ۲۰ ثانیه زنگ بخورد و پشت خط آن می‌آید و بعد از ۲۰ ثانیه به بعدی می‌رود و به همین صورت ادامه پیدا می‌کند.
یعنی در واقع ما توزیع تماس خوبی را انجام ندادیم. به همین دلیل است که می‌گوییم در Follow Me از hunt استفاده نکنید چون اگر اشغال باشد رد نمی‌شود.
گزینه Prim در Ring Strategy
در Ring Strategy یک گزینه دیگر به نام Prim داریم که در توضیحات آن نوشته شده در رابطه با اولین Extension که اولین عضو این لیست است صحبت می‌کند. در توضیحات آن نوشته شده که اگر این داخلی مشغول باشد یعنی در حال مکالمه باشد تماس از آن رد نمی‌شود و می‌ماند تا تماس را پاسخ دهد.

یعنی اگر اولین داخلی ما در این لیست مشغول بود و در حال مکالمه بود تماس رد نشود و منتظر بماند تا گوشی را بردارد و تماس را جواب دهد.
این برای چه زمانی معنا دارد؟ مثلاً می‌گوییم که این داخلی که مسئول تماس یا پشتیبانی این بخش هست باید خودش تماس‌ها را جواب دهد. اگر آن روزی بود که این داخلی نبود و حضور نداشت تماس انتقال پیدا کند در چنین مواقعی می‌تواند کاربردی باشد.
معمولاً هدف ما این است که تماسی که مشغول است از یک داخلی به داخلی دیگر برود و آن شخص پشت خط Extension معطل نشود. اما اگر این قابلیت را خواستید می‌توانید از Prim در هر یک از توزیع این تماس‌ها استفاده کنید.
پارامتر Memory Hunt
پارامتر بعد در رابطه با Memory Hunt است که در حالت hunt گفتیم ۵۰۱ زنگ می‌خورد و اگر بعد از تایمی که مشخص کردیم جواب نداد به بعدی می‌رود. دیگر ۵۰۱ زنگ نمی‌خورد به ۵۰۲ می‌رود و به همین ترتیب ادامه پیدا می‌کند.
اما در Memory Hunt این حالت هست که وقتی اولی به دومی رد می‌شود قبلی‌ها هم زنگ می‌خورد. یعنی اگر ۵۰۱ جواب نداد و به ۵۰۲ رفت، ۵۰۱ و ۵۰۲ با هم زنگ می‌خورند.

۵۰۲ جواب نداد و به ۵۰۳ رفت ۵۰۱ و ۵۰۲ و ۵۰۳ با هم زنگ می‌خورند. به همین ترتیب ادامه دارد. پس حالت Memory حالت‌های قبلی را در واقع Ring Time های قبلی را حفظ می‌کند.

پارامترهای کاربردی First available و First Not on phone
دو تا گزینه کاربردی دیگر هم در Ring Strategy داریم به نام‌های First available و First Not on phone که First available می‌گوید تماس را به اولین Extension که در دسترس بود وصل کن.

در حالت First Not on phone می‌گوید اولین Extension که Not On Phone باشد یعنی اشغال نباشد.
On Phone یعنی در حال مکالمه و Not On Phone یعنی اشغال نبود. در واقع تماس را به اولین داخلی که اشغال نبود وصل کن. پس این دو گزینه کاربردی هستند. مثلاً می‌توانیم روی حالت First Not on phone بگذاریم. یک ‌سری داخلی در اینجا بگذاریم و بگوییم اولین داخلی که در این لیست بود و در حال مکالمه نبود به آنها وصل کن.
اولی را از بالای لیست که در اینجا ۵۰۱ است شروع می‌کند و به پایین می‌رود. پس این توضیح درباره استراتژیک‌ها بود.
ما در دوره‌ جامع ایزابل همان‌طور که در ویدئوی قبلی درمورد آن صحبت شد تمام این پارامترها را در چندین سناریو بررسی شده‌اند و تفاوت‌های آنها لیست شده و نوشته شده است که مثلا روی حالت hunt مشکل چیست.
دوره جامع مرکز تلفن ایزابلمشکل این است که اگر اشغال باشد تماس رد نمی‌شود و این مورد در Ring Group مشکلش حل شده است زیرا یک گزینه‌ای را در آنجا دارد اما متاسفانه در اینجا ندارد. حداقل در آپدیت‌هایی که تا الان شده ندارد و این مسئله را دارد. پس در دوره جامع ایزابل تمام این استراتژیک‌ها به طور کامل توضیح داده شده و به صورت کاملاً عملی هم اجرا شده است.
اما هدف ما در اینجا این بود که این گزینه‌ها را به شما معرفی کنیم که تفاوت‌های آنها را به طور کلی با یکدیگر بدانید.
توضیح Announcement و Music On Hold
دوستان در ویدئویی که در رابطه با پیغام ضبط کردیم و روی مرکز تلفن آپلود کردیم در گزینه Announcement می‌توانیم پیغام خود را انتخاب کنیم و این پیغام پخش شود.
در توضیح آن هم نوشته شده Massage برای تماس‌گیرنده پخش می‌شود قبل از اینکه وارد گروه شود. گزینه Play Music On Hold برای انتخاب موزیک است و می‌توانیم موزیک خاصی را انتخاب کنیم. در ارتباط با این گزینه بعدا قرار است صحبت کنیم.

به طور کلی در این گزینه می‌توانید یک پیغام یا موزیک را انتخاب کنیم و در گزینه Play Music On Hold می‌توانیم  Music On Hold را انتخاب کنیم که به جای مثلا Ring یک پیغام تبلیغاتی یا یک موزیک خاصی اجرا شود.
CID Name Prefix
گزینه بعد در رابطه با پرفیکس CID هست که گزینه CID Name Prefix نام دارد ما می‌توانیم برای تماس‌هایی که مثلا از Extension 500 به این لیست Follow Me می‌شود یک Prefix را قبل آن بگذاریم تا آن agent یا کاربرها یا نفراتی که در این لیست هستند و می‌خواهند تماس را پاسخ بدهند بدانند که این تماس مثلاً از کجا آمده است.
یک Prefix قبل آن قرار می‌دهد مشابه Optional Destination که در بخش‌های قبلی در مورد آن صحبت کردیم که در Extension ها مثلا Extension 202 گفتیم اینجا ما Optional Destination داریم و اینجا Prefix داشتیم. آن هم مشابه همین گزینه است.
confirm یا تایید تماس
یک قسمتی را برای confirm یا تایید تماس داریم و دو تا پیغام را هم می‌تواند پخش کند. این مربوط به زمانی است که می‌خواهیم تماسی را با Follow Me به خارج از مرکز تلفن انتقال دهیم چه وضعیتی داشته باشد؟
آیا confirm تماس یا تایید تماس داشته باشد یا خیر اگر خواستید داشته باشد می‌توانید گزینه Confirm Calls را فعال کنید که ما در دوره جامع ایزابل اینها را به صورت عملی اجرا کردیم که گزینه Confirm Calls خیلی کاربردی نیست.
مثلاً می‌خواهیم یکی از Extension هایی که در لیست Follow Me هست تصور کنید که شماره موبایل است و آن موبایل شماره‌گیری شود. وقتی که تماس می‌خواهد روی موبایل بیاید یک confirm توسط آن اپراطور ما داشته باشد اینجا هست یا دو تا Announce هم با نام Remote Announce و Too Late Announce می‌تواند پخش کند.
گزینه کاربردی External CID
یک بخش دیگر هم با نام Change External CID Configuration داریم که در بعضی از موارد واقعا کاربردی است. برای زمانی که تماس در حال خروج از مرکز تلفن است و ما می‌خواهیم Caller ID آن را عوض کنیم. حالت‌های مختلف دارد که می‌توانیم CID مختلفی را انتخاب کنیم.

یک زمانی هست که ما ده تا تماس هم‌زمان را به یک جایی می‌فرستیم و آن مرکز مقابل از ما قبول نمی‌کند که هر ده تا تماس در یک صدم ثانیه ارسال شود و تمام آنها یک CID دارد. می‌توانیم Follow Me های مختلفی را بسازیم و برای هرکدام CID های خاصی را در نظر بگیریم.
این برای پروژه‌های خیلی خاص می‌تواند باشد. این را به خاطر بسپارید که شما در Follow Me می‌توانید برای تماس‌های خارجی Caller ID را تغییر دهید. اگر همچنی پارامتری یک روزی به کار شما آمد می‌توانید از این قسمت کمک بگیرید. در رابطه با Destination No Answer هم که در بخش قبل صحبت کردیم. هرسوالی که داری در انجمن مطرح کن
 توضیحات Follow Me List
یک بخش مهمی  به نام Follow Me List داریم که به آن اشاره هم کردیم. در قسمت لیست اگر خواستیم یک تماسی به یک موبایلی به خارج از مرکز تلفن ارسال کنیم قطعاً باید Prefix Outbound خود را در اینجا لحاظ کنیم.
در ارتباط با Prefix ها صحبت کردیم. اگر در رابطه با Outbound سوالی دارید می‌توانید به بخش Outbound مراجعه کنید.
در گزینه Follow Me List وقتی روی علامت سوال قرار بگیریم اینجا در قسمت دوم نوشته شما برای تماس‌های خارجی می‌توانید شماره number خود را  بنویسید به همراه یک پوند یا  # یا همان مربع که در انتها قرار می‌دهید.
مثلاً من می‌خواهم تماس خود را به یک شماره موبایلی انتقال دهم می‌خواهم از Outbound خارج شود در انتها باید یک مربع قرار دهم که از این طریق مرکز تلفن متوجه شود که این Extension نیست و جزء Extension های داخلی‌ها نیست.

پس باید این تماس از Outbound خارج شود و این # برای همین است. اما در این حالت تماس بیرون نمی‌رود و لازم است حتما Prefix آن را بگذارید. ببینید که برای Outbound از چه Prefix استفاده کردید اینجا هم باید قرار دهید. این هم نکته مهم در رابطه با Follow Me بود.
جمع‌بندی کلی در مورد Follow Me
در رابطه با Follow Me یک جمع‌بندی داشته باشیم. ما گفتیم که در Optional Destination می‌توانیم تماس یک داخلی را در سه وضعیت به یک اپلیکیشن، Extension یا هر چیز دیگری انتقال دهیم. گفتیم که در Follow Me بر اساس Extension ها ساخته می‌شود و خودش به تنهایی number را ندارد.
ما می‌توانیم بر اساس Follow Me یک لیستی را بسازیم و تماس‌ها را بر اساس این استراتژیکی که اینجا مشخص می‌کنیم  به آن لیست توزیع کنیم که به آن توزیع تماس می‌گوییم. تمام پارامترهایی که در Follow Me هست به غیر از Name Prefix هیچ کدام در Optional Destination نیست.
پس این از برتری‌های Follow Me است که شما در اینجا کلی تنظیمات دارید که می‌توانید در انتقال تماس اجرا کنید. در Follow Me می‌توان تماس را به موبایل هم فرستاد اما در Optional Destination تنها با استفاده از ابزار Misc Destination می‌توانید این کار را انجام دهید و مستقیم نمی‌توانید dial کنید باید از Misc Destination کمک بگیرید.
اما در Follow Me خودش به‌ تنهایی با یک پوند که در انتها بگذارید و یک Prefix که به آن بدهید این کار را انجام می‌دهد.
گفتیم که Follow Me بیشتر برای تماس‌هایی که No Answer هستند معنا و مفهوم دارد و  Follow Me در حالت Busy یا Un Reachable معنا و مفهومی ندارد.
هدف ما بیشتر این است که اگر این داخلی مثلا بعد از تعداد زنگ مشخص شده تماس را جواب نداد به یک جایی یا یک لیستی برود که در این موارد از Follow Me استفاده می‌کنیم. اگر گفتیم که اگر مشغول بود به جای دیگر برود این کار را با Follow Me نمی‌توان انجام داد. این گزینه مخصوص Optional Destination است و باید از آن برای انجام این کار کمک بگیرید.
Follow Me یک گزینه مهم دیگر به نام Fixed CID Value دارد این گزینه را هم در نظر داشته باشید و در Music Hold و Announcement پیغام می‌توانید بگذارید. اینها گزینه‌های مهمی هستند که در Follow Me می‌توانید کمک بگیرید. این هم از جمع‌بندی نهایی و به پایان این بخش از آموزش رسیدیم به سراغ بخش بعدی آموزش برویم.برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سانترال ، ویپ و شبکه با ما همراه باشید…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید