آموزش مرکز تلفن ویپ
در این مقاله میخواهیم در رابطه با آموزش مرکز تلفن ویپ صحبت کنیم، بیشتر شرکت ها و موسسه های تجاری با نصب کردن سیستم ویپ در داخل دفاتر خود ارتباطات تلفنی را برقرار میکنند که بسیار به صرفه و اقتصادی است در برقرار کردن ارتباط از طریق سیستم ویپ محدودیت جغرافیایی اهمیتی ندارد و یکی از مزیت هایی که این سیستم های تلفنی دارند این است که در صورتی کابل کشی در شبکه برای اتصال تلفن ویپ ایجاد شود دیگر نیازی به کابل کشی مجدد نیست.
بخش اصلی آموزش مرکز تلفن ویپ را IPPBX تشکیل میدهد IPPBX یا همان مرکز تلفن ویپ در تلفن سانترال، طرف یک خطوط شهری وارد این دستگاه میشود و سپس خطوط داخلی از طرف دیگر به PBX متصل میشود در مرکز تلفن ویپ بجای ان که از یک PBX غیر هوشمند برای مدیریت تماس استفاده کنند از یک مرکز تلفنی استفاده میکنند که مبتنی بر پروتکل IP باشد.
در مرکز تلفن ویپ میتوانیم تعداد نامحدودی داخلی تعریف کنیم و باعث میشود هزینه کابل کشی کاهش پیدا کند و ارتباط تلفنی صوتی و تصویری با بستر اینترنت فراهم شود. یکی از قابلیت های این مرکز امکان برگزاری کنفرانس تصویری بین چند نفر، ظبط مکالمه ها، ایجاد و تعریف پاسخگویی خودکار، تعریف کردن موزیک انتظار و فکس سرور مجازی برای داخلی ها میباشد.
برای راه اندازی سیستم تلفن ویپ چه تجهیزاتی را نیاز داریم؟
قبل از راه اندازی سانترال ویپ در شرکت ها و سازمان ها باید بستر شبکه یا همان LAN را راه اندازی کنیم و در هنگام راه اندازی باید به امکانات نیز توجه داشته باشیم نکاتی مانند تعداد پورت سوئیچ ها، پورت گیگ، نوع کابل، و POE بودن ان ها حال برخی دیگر از این تجهیزات مورد نیازرا باهم بررسی میکنیم:
کابل شبکه
Rack برای نصب سوئیچ و پچ پنل در یک جای محفوظ
Patchpanel برای منظم سازی کابل های داخلی
Keystone سوکت شبکه کنار هر کاربر
Switch برای اتصال کابل ها
بعد از اینکه تجهیزات را در شبکه بررسی کردیم برای آموزش مرکز تلفن ویپ باید سراغ مسئله مهم تر یعنی راه اندازی کردن DHCP سرور بپردازیم که باید ادرس IP های اتوماتیک را به تجهیزات موجود در شبکه تخصیص دهیم.
برای راه اندازی مرکز تلفن اماده بودن خطوط و تحویل ان ها به هر گونه ای که وجود دارد میباشد تا بتوانیم به صورت یکپارچه به سیستم ویپ متصل شویم. گام بعدی راه اندازی شبکه بررسی نیازمندی ها و انتظارات یک سازمان از سیستم تلفنی ویپ است چراکه با توجه به نیازمندی هایی که مطرح شده میتوان راهکار های مختلفی را پیشنهاد داد.
مرکز تلفن باید برای ارتباط با شبکه ی مخابرات از طریق خطوط تلفنی به این شبکه متصل شوند پس ما نیاز داریم که خطوط شهری از هرنوعی که وجود دارد را به مرکز تلفن ویپ متصل کنیم که برای این کار به Gateway نیاز داریم. در صورتی که از مرکز تلفن استریسک استفاده می کنید، این امکان وجود دارد که کارت های تلفنی که اصطلاحا به کارت تلفنی استریسک هم گفته میشوند را برای اتصال خطوط شهری آنالوگ یا دیجیتال به کار بگیریم.
در نتیجه برای راه اندازی مرکز تلفن ویپ روش های زیر وجود خواهند داشت:
1.نصب کردن نرم افزار استریسک روی سرور مجازی
2. نصب کردن نرم افزار استریسک روی سرور
3.مراکز تلفن های تجاری و embedded
ttttttttttttttttttttttt
تلفن سانترال از آنالوگ تا تلفن ویپ
nnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn
تلفن سانترال از آنالوگ تا تلفن ویپ
ایمن ارتباط در این مقاله سعی به معرفی تلفن سانترال از آنالوگ تا تلفن ویپ یا به عبارتی از نسل قدیمی تلفن ها تا به حال خواهد داشت. سالهای سال است که بسیاری از کسب و کارها برای ادامه فعالیت ها و تجارت خود از سیستم های تلفنی و اینترنتی استفاده نموده و با توجه به پیشرفت روزافزون تکنولوژی، به روز شدن اتوماسیون اداری و همچنین دسترسی به اطلاعات طبقه بندی شده برای فعالیت بهتر، باعث شده سازمانها به استفاده از فنآوریهای جدید ارتباطی رو بیاورند.
در ابتدا تلفن هایی که استفاده میشد، همان تلفن های قدیمی و خط شهری که از ابتدای کودکی دیده ایم بود به عبارتی میتوان گفت تلفن های آنالوگ مترادف با تلفن های ثابت است که بیشتر ما با آنها بزرگ شده ایم و نسبت به آنها شناخت کامل داریم. این گوشی ها سیگنال های صوتی را از طریق یک سری جعبه های سوئیچ فیزیکی در امتداد سیم های مسی ارسال می کنند تا تماس ها را بین دو تلفن متصل کنند. همانطور که در مقاله های پیشین تلفن ویپ نیز گفته شد در ابتدا تمامی مشاغل از سیستم ها و تلفن آنالوگ قدیمی که بدون نیاز به مرکز و اینترنت بوده اند استفاده میکردند که این سیستم با مشکلات بسیاری درگیر بود. این مشکلات در ابتدا شامل سیم کشی های زیاد مجموعه میشد به این صورت که برای تمام کارکنان مجموعه به ازای هر تلفن باید کابل کشی صورت میگرفت و به نسبت اضافه شدن هر کارمند جدید به مجموعه باید کابل کشی های جدید نیز صورت میگرفت و همچنین کارمندانی که قصد جابه جایی از طبقه یا مکانی به طبقه یا مکانی دیگر را داشتند باید تمامی این کابل کشی ها از نو صورت گرفته و کابل کشی جدید برای منطقه ای که تلفن قرار میگرفت انجام میشد.
از دیگر مشکلات تلفن های آنالوگ که یکی از مهم ترین مشکلات این تلفن ها و سیستم به حساب می آمد، اشغال شدن خطوط و عدم توانایی پاسخ دهی به تماس های دیگر میباشد. در تلفن های قدیمی آنالوگ تماس های ورودی در صورت اشغال بودن داخلی ها از دست رفته که این امر موجب افت فروش و فعالیت مجموعه ها میگشت. لازم به ذکر میباشد هنگام استفاده از تلفن های آنالوگ کاربرانی که نیاز به قابلیت ضبط تماس و مکالمه را دارند باید با پرداخت هزینه و خرید دستگاه های ضبط مکالمه به این قابلیت دست پیدا کنند چون تلفن های آنالوگ به صورت اولیه این امکان را ندارند و همچنین زمانی که بحث استفاده از تلفن های آنالوگ به وسط می آید کیفیت صدا بیشترین چیزی میباشد که ذهن کاربران را به خود مشغول کرده و از استفاده این سیستم دلسرد مینماید.
حال با گذشت زمان و به روز شدن اطلاعات و تولید تلفن های جدید در زمینه تلفن سانترال از آنالوگ تا تلفن ویپ، تمامی مشاغل و کاربران به نسل جدید تلفن ها که تلفن های ویپ نامیده میشوند روی آورده و از این نوع سیستم تلفنی مجهز به اینترنت استفاده مینمایند. کلمه ویپ مخفف «Voice over Internet Protocol» به معنای انتقال صدا در بستر شبکه کامپیوتری یا اینترنت است که با نام تلفن اینترنتی یا IP تلفنی نیز از آن یاد می شود. این تکنولوژی امکان استفاده از اینترنت به منظور برقراری مکالمات تلفنی را فراهم کرده و در مقایسه با تلفنهای سنتی مبتنی بر خطوط سیم، از فناوری دیجیتال استفاده میکند. فناوریVoIP شامل هیچ فناوری آنالوگ یا سوئیچ نمی شود و با تبدیل تماس ها به سیگنال های دیجیتال، تماس ها را از طریق اینترنت متصل می کنند و همچنین برای برقراری و دریافت تماس به امکاناتی فراتر از اتصال به اینترنت و یا رایانه، تلفن دفتر یا تلفن هوشمند نیاز ندارند.
مزایای استفاده از تلفن voip در گروه تلفن سانترال از آنالوگ تا تلفن ویپ
قابلیت هایی که تلفن ویپ به کاربران میبخشد بسیار بی انتها و کاربردی میباشد که در این مقاله ما به چند ویژگی اشاره مینماییم که تفاوت بین تلفن ویپ و آنالوگ را مقایسه نماییم. از این قابلیت ها میتوان به عدم نیاز به کابل کشی مجزا این تکنولوژی جهت انتقال ارتباطات تلفنی از بستر شبکه استفاده کرده و هزینه و زمان کابل کشی و همچنین دردسر کابل کشی در صورت نقل مکان اشاره نمود که برای جابجایی کاربران نیازی به هیچگونه سیم کشی نمیباشد و همچنین هنگام نصب تلفن سانترال ها و سیستم ویپ علاوه بر روش حضوری، به صورت ریموت از راه دورهم میتوان نصب نمود که این قابلیت راحتی کار و رفع بروز هر گونه مشکل فنی، قطعی و … در هر ساعت از شبانه روز، با استفاده از ریموت از راه دور با کارشناسان فنی به همراه می آورد.
همانطور که گفته شد در سیستم قدیمی آنالوگ تماس های ورودی در صورت اشغال بودن داخلی ها از دست میرفت در حالی که با استفاده از تلفن های VOIP در صورت اشغال بودن خطوط، تماس فرد از دست نرفته و امکان رسیدگی به چند تماس با هلد تماس کنونی و حتی در صورت عدم پاسخ دهی به تماس، هدایت تماس ورودی به داخلی دیگر صورت میگیرد و همچنین میتوان به قابلیت ضبط تماس ها اشاره نمود که به صورت اولیه روی این تلفن ها بوده و در مرکز میتوان از این قابلیت استفاده نموده و مدیریت تماس را به بهترین صورت انجام داد.
در ادامه مبحث تلفن سانترال از آنالوگ تا تلفن ویپ یکی از مهم ترین قابلیت های این تلفن ها که میتوان به آن اشاره نمود امکان فعالیت و استفاده از خطوط از راه دور میباشد که برای کاربران با استفاده از موبایل و دسک تاپ نیاز به گوشی ویپ را برطرف می کند و این امر می تواند به صاحبان مشاغل در صرفه جویی هزینه ها کمک کند. کاربران به سادگی به جای استفاده از آیپی فون و حضور در مجموعه با استفاده از رایانه یا تلفن های همراه خود تماس برقرار میکنند که این امر انعطاف پذیری بیشتری را برای کارمندان از راه دور یا در حال حرکت فراهم می کند.
در پایان میتوان به قابلیت امکان برقراری کنفرانس های صوتی و تصویری نامحدود با افراد در هر نقطه دنیا اشاره نمود و همچنین این تلفن ها با کیفیت بسیار بالای خود به سرعت بین افراد محبوبیت پیدا کرده و تمامی مشاغل حرفه ای امروزه به استفاده از این تلفن های نسل جدید میپردازند که به دلیل قابلیت های زیاد و عدم پرداخت هزینه های جداگانه برای مجموعه ها انتخاب بهترین تلفن سانترال از آنالوگ تا تلفن ویپ و حتی میتوان گفت به صرفه ترین انتخاب نیز تلفن های ویپ میباشد. شما عزیزان با مطالعه مقاله تلفن ویپ یا آنالوگ میتوانید به سایر قابلیت ها و مقایسه تفاوت های دو سری تلفن های آنالوگ و ویپ بپرازید.