مدل فروش اینترنت ثابت در ایران با روی کار آمدن وزیر جدید تا حد زیادی دچار تغییرات گستردهای شده و شرکتهای ارائه دهنده اینترنت دائماً در حال ارائه تعرفههای جدید خود هستند. در این میان پیشنهادات، انتقادات و البته پرسشهای گوناگونی از سوی مردم مطرح شده که وزیر اطلاعات در آخرین پست اینستاگرامی خود پاسخ برخی از آنها را داده است با این حال شکایت کاربران از مشکلات اینترنت نامحدود جدید کماکان ادامه دارد.
با وجود توضیحات وزیر انبوه کامنتهای انتقادی مردم ادامه دارد
محمدجواد آذری جهرمی در این پست اینستاگرامی درباره سرعت دانلود کاربران توضیحاتی ارائه داد: «مگابیت بر ثانیه واحد سرعت و مگابایت واحد حجم است. یک بایت معادل هشت بیت است. در نرم افزارهای دانلودر، در بعضی اوقات سرعت بر حسب بایت نوشته میشود. برخی دوستان تصور میکنند که شرکت ارائه دهنده سرویس نسبت یک به هشت را اعمال کرده که این تصور درست نیست. شرکتها موظفند سرعت خریداری شده را به صورت تضمین شده به مشترک تحویل دهند.»
کاهش سرعت از اصلیترین شکایات مردم به وزیر ارتباطات محسوب میشود
این توضیح در حالی مطرح میشود که بسیاری از کاربران در بخش نظرات از سرعتهای 8 و 16 مگابیتی شرکتهای مختلف که سرعت دانلود 60 تا 90 کیلوبیت برثانیه را دارند خبر دادهاند. اکثر کاربران معتقدند سرعت دانلود به شدت پایین آمده و شرکتهای اینترنت هم با بهانههای مختلف شکایات آنها را نادیده میگیرند، کاربری برای وزیر ارتباطات نوشته است: «تا قبل از گرفتن طرح جدید سیمکشی داخلی ساختمان مشکلی نداشت، الان به محض گرفتن طرح جدید میگن مشکل از خودتون و ساختمونه، به ما ربطی نداره. چطور شد تا دیروز که 30 تومن بیشتر میدادم، همه چی درست بود؟»
وزیر ارتباطات در این رابطه نیز جواب مردم را بیپاسخ نگذاشته و در پست اینستاگرامی خود نوشته:
«برخی نیز از اینکه سرعت خریداری شده با آنچه تحویل شده همخوانی ندارد، گلایه کردهاند. طبیعتا در صورت عدم رفع مشکل پس از تماس با شرکتها، مراتب را از طریق سامانه صد و نود و پنج پیگیری نمایند تا به شکایت آنها رسیدگی شود.»
وزیر به طور تلویحی کاربران کممصرف را به سمت استفاده از اینترنت موبایل دعوت میکند
البته با وجود این جوابیه، بازهم شاهد برخی از نظرات مردمی در رابطه با سامانه 195 هستیم که حکایت از مشکلات پیگیری توسط خود این سامانه میدهد. جهرمی همچنین در خصوص مشترکینی که نیاز به سرعت بالا و حجم کم دارند، به طور غیر مستقیم خرید بسته های موبایلی را پیشنهاد داد که با توجه به قیمت بالای این بستهها در برابر اینترنت خانگی، گلایه بسیاری از این کاربران را به همراه داشته است.
با اینکه پیشتر وزیر گفته بود جابجایی در بین شرکتها برای گرفتن سرویس اینترنت نباید بیش از 24 ساعت طول بکشد، ولی کماکان شرکتها وعدههای یک هفته یا بیشتر برای جمعآوری سرویس را به مشترکین میدهند.
امروز با وجود طرحهای جدید اکثر کاربران برای داشتن اینترنت 16 مگابیتی مجبور به پرداخت 80 هزار تومان در ماه هستند، کاربران معترض معتقد هستند که شرکتهای ارائه دهنده اینترنتی به راحتی میتوانند سرعتهای بالا با حجم کمتر را در دستور کار خود قرار دهند و از انجام این کار سرباز میزنند. نظر این کاربران چندان بیراه نیست چرا که در دستور رگولاتوری صرفا حداکثر قیمت مشخص شده و امکان مانور قیمت به سمت پایین برای حجمهای کمتر به شرکتها داده شده است.
ارائه بستههای جدید شرکت مخابرات راه را برای رعایت حقوق کممصرفها تا حدی باز کرده است.
البته به تازگی شرکت مخابرات طرحهای جدیدی را رونمایی کرده که در آن رعایت حقوق مشترکین کم مصرف ولی خواستار سرعت بالا رعایت شده است, بطوری که برای این دسته از کاربران حق انتخاب سرانه مصرفی کم و یا زیاد در سرعت های بالا (8 و 16 مگابیت برثانیه) در نظر گرفته شده است. این اتفاق شاید تلنگری برای سایر شرکتها باشد و احتمالا شاهد موج ارائه تعرفههای جدید مشابه از سوی باقی شرکتها خواهیم بود.
جالب است بدانید شکایت مشترکین اینترنتی از قیمتگذاری و نحوه ارائه اینترنت نامحدود به سمت شکایتهای جدیتر دولتی نیز کشیده شده، بهطوری که «محمود نوابی»، رئیس سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرفکنندگان هم گفته: «کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات درحالی خود قیمت بستههای اینترنتی را تعیین میکند که باید ابتدا در کارگروه تنظیم بازار حضور یابد و درخواست خود را برای تعیین قیمت، ارائه دهد.»
جدولهای ارائه شده توسط شرکتها دارای ابهامات گوناگونی برای مشترکین است
جهرمی همانطور که پیشتر گفته بود، بازار مارکتینگ و تبلیغات شرکتهای ارائهدهنده اینترنت را علت سردرگمی بسیاری از کاربران در هنگام مقایسه و خرید اینترنت جدید شرکتها عنوان کرده، چرا که برخی شرکتها برای نشان دادن سقف بالاتر مصرف منصفانه، عدد مصرف منصفانه را بر مصرف داخلی تنظیم کرده و اعلام کردهاند اینترنت دو برابر ترافیک داخلی شمارش خواهد شد در صورتی که در اکثر جداول ارائه شده، عدد FUP یا همان حد مصرف سرانه بر حسب مصرف داخلی نوشته شده و نصف رقم در جدول برای اینترنت بینالمللی لحاظ میشود.
جز مواردی معدود، اکثر سایتهای با ترافیک داخلی کاربردی برای عامه مشترکین اینترنتی ندارد
البته در این میان کاربران بسیاری نسبت به FUPهای ارائه شده نیز اعتراض دارند، آنها معتقد هستند که با توجه به لیست فعلی 500تایی سایتهای دارای ترافیک داخلی، به هیچوجه امکان رسیدن به بیش از 50 تا 60 گیگ در ماه برای هر مشترک وجود ندارد چرا که جز مواردی معدود، الباقی سایتها برای قشرهای خاص به کار میآیند. البته جهرمی وعده داده که شاید به زودی تمامی سرویسهای با ip ایران در فهرست سایتهای با ترافیک داخلی قرار بگیرند که در صورت محقق شدن این امر، شاید بتوان از این ایراد چشمپوشی کرد.
نمونه ای از اسامی سایت های داخلی که کاربر در آنها قادر نیست تا حجم اینترنتی زیادی را مصرف کند
وزیر ارتباطات در پایان پست اینستاگرامی خود نیز به موضوع جالبی اشاره کرده که میتواند رقابت بین شرکتها را وارد فاز جدیدی کند:
«در خصوص محدود شدن سرعت اینترنت بعد از رسیدن به حد مجاز مصرف منصفانه باید گفت که در مصوبه، کلمه حداقل قبل از 128 کیلو بیت اضافه و ابلاغ شد و این امکان بوجود آمده که شرکتها در این محدودیت نیز با یکدیگر رقابت نمایند.»
این بدین معناست که شاید در روزهای آتی شاهد حداقل سرعت بالاتری برای اینترنت نامحدود باشیم چرا که در بیشتر کشورهای دنیا این حداقل سرعت پیرامون 512 کیلوبیت قرار دارد و نزدیک شدن به استانداردهای جهانی از جمله وعدههای وزارت ارتباطات در حوزه فروش مدل جدید اینترنت است.
مشکلات زیاد آغاز طرح مدل جدید فروش اینترنت نامحدود، آن را به تجربهای تلخ برای کاربران تبدیل کرده
به نظر میرسد تغییرات در مدل اینترنت ارائه شده به کاربران مثل بسیاری از طرحهای دیگر در آغاز با مشکلات بسیاری روبروست و با وجود اظهارات مدیران اکثر شرکتهای ISP مبنی بر اینکه طرحهای جدید به نفع مردم خواهد بود، با ترفندهایی ناعادلانه و البته قوانینی ناقص در دستور جدید سازمان رگولاتوری، این «بهنفع بودن» حالتی عکس پیدا کرده و صدای اعتراض بسیاری از مشترکین را در آورده است.
شما چطور؟ بعد از ارائه مدل فروش جدید اینترنت نامحدود به مشکل برخوردید؟ آنها را با ما در میان بگذارید.
منبع:digiato