راه اندازی SIP TRUNK و تجهیزات مورد نیاز آن

راهنمای کامل راه اندازی SIP TRUNK و تجهیزات مورد نیاز آن 
در این ویدئو و چند تا از ویدئوهای بعدی قرار است در رابطه با SIP TRUNK صحبت کنیم. چون در این مورد سوالات زیادی مطرح می‌شود به عنوان مثال بسیاری افراد می‌خواهند بدانند برای راه‌اندازی SIP TRUNK به چه تجهیزاتی نیاز است؟

آنچه در این مقاله می خوانید:

راهنمای کامل راه اندازی SIP TRUNK و تجهیزات مورد نیاز آن تفاوت سیپ ترانک‌های مخابراتخدمات شرکت‌های خصوصی و مخابرات در سیپ ترانک‌ها

در این ویدئو قصد داریم در مورد تجهیزات مورد نیاز صحبت کنیم و اینکه اساساً SIP TRUNK چه سرویسی هست و به چه شکل‌هایی به مشترکین تحویل داده می‌شود. در ویدئوی بعدی قصد داریم در مورد نحوه راه‌اندازی SIP TRUNK  بر روی سانترال‌های پاناسونیک یا مرکز تلفن ایزابل صحبت کنیم.
دوستان عزیز اگر ویدئوهای قبلی ما را دنبال کرده باشید ما در رابطه با سیپ ترانک توضیحاتی را ارائه دادیم و درباره انواع SIP TRUNK  صحبت کردیم که در حال حاضر شرکت‌های خصوصی و مخابرات سیپ ترانک را ارائه می‌دهند و چند سالی است که جایگزین خطوط آنالوگ قدیمی شده‌اند.
اگر شما قصد تهیه SIP TRUNK را دارید می‌توانید آن را از مخابرات یا شرکت‌های خصوصی تهیه کنید. توجه داشته باشید SIP TRUNK که مخابرات ارائه می‌دهد، چند نامگذاری برای آن انجام شده است.
SIP TRUNK یک ‌طرفه ، SIP TRUNK دو طرفه ، خطوط TEL 30 که همان SIP TRUNKها و همچنین SIP PHONE های مخابرات هستند. حال می‌خواهیم تفاوت بین آنها را بیان کنیم.
تفاوت سیپ ترانک‌های مخابرات
اگر بخواهیم به صورت خلاصه فرق بین آنها را بیان کرد، خطوط شهری SIP TRUNK مخابرات یک‌ طرفه فقط تماس‌های ورودی را دارند و SIP TRUNK های دوطرفه برای هم برای ورودی و هم برای خروجی هستند یعنی شما می‌توانید تماس‌های خروجی را هم با مخاطبین خود داشته باشید.
 TEL 30 مشابه SIP TRUNK های دوطرفه است اما قابلیت DID را ندارد یعنی یک شماره به شما تحویل داده می‌شود و شما می‌توانید ۳۰ تماس همزمان را داشته باشید. به طور کلی SIP TRUNK های یک طرفه، دو طرفه و TEL 30 حداقل ۳۰ کانال هستند.
یعنی در خطوط SIP TRUNK  یک طرفه شما ۳۰ تماس ورودی دارید، در SIP TRUNK دو طرفه شما ۳۰ تماس ورودی و خروجی توام با قابلیت DID دارید و در SIP TRUNK های TEL 30 شما ۳۰ تماس ورودی و خروجی به همراه یک شماره ثابت دارید. تفاوت TEL 30 با SIP TRUNK  دقیقاً در همین مورد هست.
SIP TRUNK های دو طرفه ۵ شماره ثابت هست و سه شماره انتها قابل تغییر است در واقع مخابرات به شما هزار شماره تحویل داده است. اما TEL 30 یک شماره هست و شما می‌توانید حداقل ۳۰ کانال را به صورت ورودی و خروجی برقرار کنید. این بستگی به نیازهای شما دارد و اینکه در نظر بگیرید چه موردی برای شرکت شما مناسب‌تر است تا دقیقاً همان سرویس راخریداری کنید.
اما SIP PHONE ها یک شماره هست و یک تماس ورودی یا خروجی دارد. البته این هم SIP TRUNK محسوب می‌شود اما چون یک کانال هست مخابرات بر روی این سرویس SIP PHONE را نامگذاری کرده است.
تمام سرویس‌های مخابرات یا روی زوج سیم راه‌اندازی می‌شوند و به مخاطبین و مشترکین تحویل داده می‌شود و یا بر روی فیبر نوری ، بستگی به منطقه با شرکتی هست که شما دارید. در همان منطقه باید بررسی شود که زیرساخت زوج سیم است یا فیبر نوری دارد.
در بعضی جاها هر دو سرویس می‌توانند تحویل داده شوند. اما شرکت‌های خصوصی مشابه سرویس TEL 30 هستند یعنی برای شرکت‌های خصوصی اگر شما SIP TRUNK تهیه کنید سرویسی که به شما تحویل داده می‌شود مشابه SIP PHONE یا همان TEL 30 هست اما تعداد کانال‌ها در اختیار شماست.
به عنوان مثال شما می‌توانید یک کانال، دو کانال، هشت یا شانزده کانال برای تماس‌های ورودی و خروجی بگیرید.
خدمات شرکت‌های خصوصی و مخابرات در سیپ ترانک‌ها
در شرکت‌های خصوصی ۴ شماره اول معمولاً ثابت است و در اختیار شما نیست. مثلاً همیشه ۹۱۳۰ برای آسیاتک ثابت است و ۴ رقم بعدی را شما ‌می‌توانید انتخاب کنید. تفاوتی که شرکت‌های خصوصی در واقع سرویس‌هایی که شرکت‌های خصوصی با شرکت‌ مخابرات می‌دهند در همین است.
شرکت‌های مخابرات یک قابلیت بسیار خوبی دارند هم دارای قابلیت DID روی SIP TRUNK های دوطرفه هست که به آن اشاره‌ شد اما شرکت‌های خصوصی به هیچ عنوان این قابلیت را در اختیار مشترکین قرار نمی‌دهند. با این توضیحاتی که ارائه شد می‌توانید بهترین سرویس را برای دفتر یا شرکت خود انتخاب کنید و از مخابرات یا شرکت‌های خصوصی خریداری کنید.
حال به سراغ زیرساخت و معرفی تجهیزات می‌رویم. شرکت مخابرات تمام سرویس‌ها را تا این لحظه فقط از طریق زوج سیم یا فیبر نوری به شما تحویل می‌دهد. یعنی شما هریک از SIP TRUNKها را خریداری کنید روی زوج سیم یا روی فیبر نوری به شما تحویل داده می‌شود.
اما شرکت‌های خصوصی معمولاً روی مودم‌های TD LTE هست یا رادیو که رادیو یا به صورت Point to Point یا Point to Multi Point هست که باید امکان سنجی شود که بررسی گردد و ببینیم که آیا نیاز به Point to Point هست یا Point to Multi Point این بستگی به مکان یا موقعیت شرکت شما دارد که باید امکان سنجی توسط خود شرکت انجام شود.
حالا بستگی دارد که از کدام شرکت به عنوان مثال از آسیاتک یا شاتل یا شرکت‌های دیگر خریداری ‌کنید. پس اگر از شرکت‌های خصوصی تحویل می‌گیرید و اگر تصمیم داشتید که سرویس پایداری را داشته باشید پیشنهاد ما استفاده از رادیو هست که قطعاً از مودم‌های TD LTE پایدارتر و قابل اعتمادتر می‌باشد.
حال به سراغ تجهیزات مورد نیاز می‌رویم. مودم اولین تجهیزی است که برای راه‌اندازی SIP TRUNK مورد نیاز هست. اگر سرویس را از شرکت مخابرات خریداری می‌کنید و اگر بر روی زوج سیم به شما تحویل دادند معمولاً مودم‌های SHDSL مورد نیاز هست یا در بعضی موارد به مودم‌های ADSL. این نیز به موقعیت و منطقه مخابراتی بستگی دارد.
اگر روی فیبر نوری قرار است که سرویس را به شما تحویل بدهند شما به یک مودم فیبر نوری نیاز دارید مانند مودم ۸۲۴۵ HUAWEI یا مودم ONT که برای شما خط را اصطلاحاً آپ می‌کند. حالا اگر از شرکت‌های خصوصی تهیه می‌کنید و در صورتی که از مودم‌های TD LTE دارید استفاده می‌کنید همان مودم کار شما را راه‌ می‌اندازد و دیگر نیازی به خرید مجدد مودم نیست.
در واقع همان مودم که بر روی آن سیم کارت هست و شما از طریق آن مودم اینترنت را دریافت می‌کنید برای راه‌اندازی SIP PHONE های شرکت‌های خصوصی کفایت می‌کند. اگر از رادیو استفاده می‌کنید حالا Point to Point یا Point to Multi Point در هر صورت به یک رادیو یا دو رادیو نیاز هست و اگر سرویس روی رادیویی باشد دیگر نیازی به مودم ندارید.
پس با توجه به سرویسی که خریداری کردید و منطقه‌ای که هستید باید مودم مورد نیاز را تهیه کنید. بعد از مودم شما باید از یک لایه امنیتی استفاده کنید حالا فایروال یا روتر یا یو تی ام یا هر مورد دیگری باشد.
اگر شرکت نوپا هستید پیشنهاد ما این است که از این Mikro Tik استفاده کنید که هم بتواند یک سری از لایه‌های امنیتی را به وجود بیاورد و هم کار روتینگ رو بر روی شبکه انجام دهد و یک سازماندهی در بخش اینترنت و یا شبکه  WAN یا  LAN داشته باشید.
البته بدون استفاده از روتر هم در بعضی موارد امکان‌پذیر است اما پیشنهاد ما این است که حتماً از یک فایروال یا روتر استفاده کنید. بعد از آن باید از یک مرکز تلفن کمک بگیرید تا بتوانید خط را به‌ طور کامل فعال‌سازی کنید.
از هر یک از مرکز تلفن‌هایی که پروتکل سیپ را پشتیبانی کنند شما می‌توانید کمک بگیرید و SIP TRUNK را راه‌اندازی کنید مانند مرکز تلفن سری NS Panasonic یا سری TDE Panasonic یا سانترال HDS32 Panasonic یا مرکز تلفن کاملاً  آی پی بیس ISSABEL یا مثلاً هر Open Source دیگری که از سیپ پشتیبانی کند.
ما در ویدئوی بعدی تصمیم داریم در مورد هر یک از این مرکز تلفن‌ها صحبت کنیم که اگر خواستید SIP TRUNK را مثلاً روی مرکز تلفن TDE یا TDA یا NS پاناسونیک راه‌اندازی کنید از چه روش‌هایی امکان‌پذیر است و پیشنهاد ما به شما چه چیزی هست و از چه گزینه‌ای استفاده کنید تا با کمترین هزینه بتوانید بهترین استفاده را از این خطوط جدید و این سرویس جدید مخابرات شرکت‌های خصوصی داشته باشید. با ما تا بخش‌های بعدی همراه باشید.

ttttttttttttttttttttttt
تجهیزات مورد نیاز جهت راه اندازی سیستم VOIP
nnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn
تقریباً اکثر افراد در رابطه با سرویس Voice over IP) VoIP) شنیده اند، فناوری جدیدی که امکان ارسال ارتباطات صوتی و ویژگی های مختلف چندرسانه ای را از طریق پروتکل اینترنت فراهم می کند. اما ممکن است با تجهیزات مورد نیاز جهت راه اندازی این سیستم آشنایی نداشته باشند. ما در این مقاله می خواهیم شما را با این تجهیزات آشنا نماییم.

همانطور که می دانید ساختار سیستم تلفنی VOIP با تلفن های معمولی کاملا متفاوت است زیرا کاملا به اینترنت وابسته می باشد. از این رو قبل از هر چیزی به یک اتصال اینترنتی قوی احتیاج دارید. استفاده از کابل های فیبر نوری به دلیل سرعت انتقال بالا بسیار مناسب می باشد اما به دلیل هزینه بالا و گرانی می توان از کابل شبکه با کیفت به جای آن استفاده کرد.
بیشتر افراد بر این باورند راه اندازی سیستم VOIP به هزینه زیادی نیازمند است این در حالی است که ممکن است این نظر کاملا درست نباشد. این سیستم انعطاف پذیر بوده و می توانید بر اساس شرایط و امکانات مورد نیاز خود آن را در مقیاس کوچک و یا بزرگ تغییر دهید. البته می توان گفت استفاده از تجهیزات در VOP محدودیتی نداشته اما ما در این مقاله به مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد.
رایج ترین تجهیزات مورد نیاز جهت راه اندازی سیستم VOIP:
1ـ پهنای باند اینترنت:
هرچه میزان تماس بیشتر باشد به پهنای باند بیشتری نیز نیاز خواهیم داشت. برای مثال اگر حجم تماس کمی داشته باشیم استفاده از اینترنت با سرعت 100 مگابایت بر ثانیه پهنای باند زیادی خواهد بود.
2ـ روتر اترنت (Gateway):
در این قسمت گزینه های زیادی برای انتخاب دارید اما پیشنهاد ما به شما انتخاب یک روتر مناسب بوده که دارای قابلیت QOS و تعداد پورت مناسب برای اتصال باشد.
3ـ سیستم کامپیوتری که به عنوان سرور PBX عمل کند:
استفاده از این این سیستم بسیار مناسب بوده و قیمت زیادی نیز ندارد اما اگر تعداد کاربر و تماس زیادی دارید، این سیستم پیشنهاد نمی شود. به همین دلیل اگر حجم تماس زیادی دارید حتما از سرور مناسب برای این کار استفاده نمایید.
جهت مشاوره جهت خرید سرور مناسب با کارشناسان مسترشبکه تماس حاصل نمایید.
4ـ نرم افزار سرور PBX:
نرم افزار PBX همان چیزی است که بر روی سرور شما نصب می شود تا به عنوان مغز شبکه تلفن محلی شما عمل کند و این امکان را به شما می دهد تا با سیستم تلفن خود همه کارهایی را به آن نیازمندید را انجام دهید. از جمله این نرم افزارها می توان به Elastix , Issabel , FreePBX , Ombutel اشاره کرد. که از این میان Elastix و Issabel از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند.
5ـ تلفن های IP و یا IP Phone:
این تلفن ها در انواع و برنده های مختلفی در بازار موجود می باشند که می توانید بر اساس نیاز و بودجه خود آن را خریداری نمایید. البته لازم به ذکر است قبل از تصمیم گیری حتما مطمئن شوید که آی پی فون مد نظر شما با سیستم تلفنی VOIP راه اندازی شده سازگاری داشته باشد.
عوامل تاثیرگذار در راه اندازی VOIP:
علاوه بر تجهیزات مورد نیاز جهت راه اندازی سیستم VOIP عوامل موثر در راه اندازی عبارتند از:
1ـ اتصال اینترنت شما (پهنای باند شما) چقدر است؟
اگر به دنبال راه اندازی VOIP برای کاهش هزینه ها هستید، این مسأله را فراموش نکنید که قبل از راه اندازی VOIP حتماً باید از افزایش پهنای باند اینترنت خود اطمینان حاصل نمایید. بسیاری از ارائه دهندگان اینترنت، خدماتی ارائه می دهند که می تواند بسته های صوتی را در اولویت بیشتر از بسته های داده شما قرار دهد، بنابراین حتما از آنها بخواهید که آیا آنها می توانند این کار را انجام دهند یا خیر؟
2ـ آیا کسب و کار شما دارای تماس محلی و یا در مسافت های دور می باشد؟
هنگام انتقال سیستم به VOIP در نظر داشته باشید، اکثر تماس های شما محلی بوده و یا به مسافت های دور صورت می گیرد. در صورتی که شرکت شما بیشتر تماس های محلی دارد ممکن از راه اندازی VOIP برای شما مقرون به صرفه نباشد.
3ـ PSTN (با PSTN چه کار کنیم؟)
همانطور که در بالا گفته شد برقراری سیستم VOIP برای کسب و کارهای کوچک اصلا مقرون به صرفه نیست و بهتر است از PSTN استفاده نمایند. حال اگر قصد استفاده از VOIP را دارید حداقل یک خط PSTN را نگه داشته، تا در صورت عدم موفقیت بتوانید، تماس تلفنی معمولی خود را حفظ نمایید.
4ـ اگر برق یا اینترنت قطع و یا ضعیف شود چه اتفاقی می افتد؟
همان طور که می دانید VOIP به دو عامل اینترنت و برق نیازمند است. پس حتماً برای زمان های کاهش اینترنت و برق در آینده برنامه ریزی نمایید تا از وجود مشکل جلوگیری کنید.
5ـ بررسی شرایط و نیازمندی ها:
کسب و کارها در اندازه های مختلفی وجود دارند به همین دلیل هنگام راه اندازی VOIP حتما باید آن را بررسی نمایید.
به عنوان مثال ، اگر شما یک دفتر کوچک 1 – 3 نفر هستید، یک سرویس اصلی VoIP ممکن است کافی باشد. اگر کمتر از 15 نفر هستید و نمی خواهید از سیستم تلفن معمولی استفاده کنید، ممکن است بخواهید یک سرویس VoIP میزبان را در نظر بگیرید، جایی که سیستم تلفن شما توسط ارائه دهنده خدمات شما میزبانی می شود.
اگر مشاغلی هستید که از 15 نفر بزرگتر باشد اما بیش از 30 نفر هم نباشند، به راه حل های سیستم تلفنی میزبان و فرضیه مبتنی بر فرض بپردازید. اگر از 30 نفر بزرگتر باشید، تلاش های خود را بر روی یک راه حل مبتنی بر فرض متمرکز کنید زیرا احتمالاً بهترین ROI را ارائه می دهد.
6ـ به چه سخت افزار VoIP نیازمندید؟
قبل از انتخاب سخت افزار VoIP خود (مانند تلفن های VoIP، تلفن و هدفون) اطمینان حاصل کنید که ارزیابی نیازها را انجام دهید تا مشخص شود نیاز هر موقعیت یا شخص از سخت افزار VoIP مورد استفاده شما چیست.
7ـ بودجه شما (چقدر باید برای این استقرار VoIP هزینه کنید؟)
قیمت استقرار VoIP بسیار متفاوت است زیرا روش های مختلف زیادی برای استقرار VoIP وجود دارد. بنابراین اطمینال حاصل کنید که نیازمندی های شما چیست و متناسب با آن هزینه استقرار VOIP را بپردازید.
در این مقاله تجهیزات مورد نیاز جهت راه اندازی سیستم VOIP و همچنین عوامل تاثیر گذار در راه اندازی این سیستم مورد بررسی قرار گرفته است. به همین دلیل هنگامی که تصمیم به راه اندازی این سیستم می گیرید ابتدا بودجه خود را بررسی کرده و متناسب با نیاز خود با شرکت های معتبر در این زمینه مشورت کرده و کالاهای خود را با کیفیت بالا خریداری نمایید.
ttttttttttttttttttttttt
تجهیزات مورد نیاز برای راه‌اندازی شبکه فیبر نوری
nnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn
فروشگاه ISG/بلاگ/تجهیزات مورد نیاز برای راه‌اندازی شبکه فیبر نوری
تجهیزات مورد نیاز برای راه‌اندازی شبکه فیبر نوری

این روزها همه می‌دانند که زندگی بشر با اینترنت و کامپیوتر پیوند عمیقی خورده و پیشرفت در این امور باعث ایجاد آسایش و آرامش برای افراد خواهد بود. در بسیاری از کسب‌وکارهای نوظهور و همچنین بانک‌ها راه‌اندازی شبکه برای پیشبرد کارها یک امر ضروری شده است.

آیا شما در این زمینه اطلاعاتی در دست دارید و می‌دانید بهترین کابل‌ها کدام‌ها هستند؟ کارشناسان IT معتقدند که این روزها استفاده از کابل فیبر نوری می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد؛ به همین دلیل خرید تجهیزات فیبر نوری برای بسیاری از سازمان‌ها در اولویت قرار گرفته است. ما در این مطلب سعی بر این داریم تا شما را با تجهیزات مورد نیاز برای راه‌اندازی شبکه فیبر نوری آشنا کنیم.

چه تجهیزاتی برای راه‌اندازی شبکه فیبر نوری نیاز است؟

با پیشرفت تکنولوژی تجهیزاتی که در شبکه کردن رایانه‌ها به کار برده می‌شوند مرغوب‌تر شده و کارایی بیشتری دارند. این محصولات پس از آزمون و خطا در موسسات معتبر و بین‌المللی در سطح جهان تولید و به دست مصرف‌کننده‌ها می‌رسند.

متریال فیبر نوری به دلیل انتقال سریع داده‌ها، پوشش مسافت بیشتر، عدم تداخل الکترومغناطیسی، مدیریت آسان و … این روزها محبوبیت بالایی کسب کرده است. در ادامه به چند وسیله از تجهیزات مورد نیاز برای راه‌اندازی شبکه فیبر نوری اشاره می‌کنیم.
 کابل فیبر نوری

در دسته کابل‌های شبکه بدون شک در هر شهری که باشید متخصصان به شما کابل فیبر نوری را پیشنهاد خواهند کرد. این محصول انواع مختلفی نظیر چند حالته و تک حالته دارد که باید از هر کدام در جای مناسب خودش استفاده کرد.

قطر هسته کابل‌های تک حالته اغلب 9 میکرومتر در نظر گرفته می‌شود و منبع نوری مورد استفاده، لیزر است. در دسته چند حالته قطر هسته بزرگتر خواهد بود و تا 100 میکرومتر امکان قدرتمند شدن دارند که ال‌ای‌دی‌ها به عنوان منبع نور آنها در نظر گرفته می‌شوند.

پچ پنل

از دیگر تجهیزات مورد نیاز برای راه‌اندازی شبکه فیبر نوری که بسیار نقش حیاتی دارد، می‌توان به پچ پنل اشاره کرد. به کمک این ابزار دیگر شما نیازی به خرید وسایل تقسیم برق قیمت بالا نخواهید داشت و به‌راحتی آرایشی منظم به کابل‌ها خواهید داد.

پیگتیل

یک سر این نوع ابزار دارای کانکتور بوده و به همین دلیل می‌توان آنها را به تجهیزاتی دیگر وصل نمود. سر دیگر آنها فیوژن است و قضیه به همین سادگی نیست و تنوع این محصول نیز بسیار زیاد است. لازم به ذکر است که تقریبا در همه شبکه‌های تک حالته این مولفه باید حضور داشته باشد.

آداپتور

همه با انواع آداپتورها در دستگاه‌های دیگر آشنا هستند و بهتر است بدانید که در راه‌اندازی شبکه فیبر نوری متناسب با نوع سوکت و کابل آداپتور مناسب باید خریداری شود. این ابزار رابط پچ کوردها و پیگتیل هستند که گاه با نام کوپلر نیز خوانده می‌شوند.
 
ماژول

توجه داشته باشید که سبک این محصولات متفاوت است و این‌ها بر روی سوئیچ پورت قابل اجرا هستند. اتصال سریع وظیفه این قطعه در بین اپ‌های مختلف بوده و بسیار حائز اهمیت است.

پچ کورد

پچ پنل به‌وسیله این وسیله به سوئیچ متصل می‌شود که البته وظیفه اتصال پچ پنل به هر وسیله‌ای که دارای فیبر است را پچ کورد به عهده دارد. تنوع این محصول را می‌توان در داپلکس بودن یا تک پورت بودن طبقه‌بندی کرد.

سوئیچ

از سوئیچ‌ها برای تبدیل نور به دیتا و برعکس استفاده می‌شود و از قطعات بسیار مهم تلقی می‌شوند.

مبدل

از دیگر تجهیزات می‌توان به مبدل اشاره کرد که در جاهای مختلفی از شبکه می‌تواند کارایی داشته باشد.

جمع بندی

در دنیای امروز شبکه کردن رایانه‌ها یک امر ضروری است و باید از تجهیزات به‌روز و مناسبی برای این امر استفاده کرد. ما در این مطلب سعی کردیم تجهیزات مورد نیاز برای راه‌اندازی شبکه فیبر نوری را معرفی کنیم. برای خرید کابل فیبر نوری و دیگر تجهیزات می‌توانید با مشاورین ما در سایت ISG ارتباط برقرار کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره‌ تلفن‌های مندرج در سایت تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید