سیپ ترانک (Sip Trunk) چیست و چه مزایایی دارد؟
شما به عنوان یکی از صاحبان مشاغل به طور مداوم به دنبال راه هایی برای کاهش هزینه ها و اولویت بندی هزینه های خود هستید. با همه خدماتی که وظیفه مدیریت آنها را بر عهده دارید (خدمات بازرگانان، خدمات حمل و نقل، خدمات حقوق و دستمزد و غیره)، قابل درک است که شما بردانش هر صنعت تسلط ندارید. شاید شما در مورد سیپ ترانک (Sip Trunk)شنیده اید و شاید یکی از دوستان شما با استفاده از آن در تجارت خود پول پس انداز می کند، اما قابل درک است که بخواهید قبل از تماس با ارائه دهندگان، بیشتر در مورد نحوه عملکرد آن بدانید.
آنچه در این مقاله می خوانید:
سیپ ترانک (Sip Trunk) چیست و چه مزایایی دارد؟سیپ ترانک چیست؟کاربرد سیپ ترانک (Sip Trunk) چیست؟سیپ ترانک چگونه کار می کند؟انواع سیپ ترانک (SIP TRUNK) /بررسی ویژگی های خطوط سیپ مخابرات و شرکت های خصوصیارائه دهنده SIP چیست؟هزینه سیپ ترانک (Sip Trunk) چقدر است؟چند تماس همزمان می توان با سیپ ترانک (Sip Trunk) برقرار کرد؟ پهنای باند چطوراست؟مقایسه SIP با VoIPVOIP و تمام آن چیزی که باید در مورد تلفن آی-پی یا ویپ بدانید مزایای سیپ ترانکینگدامنه سیپ ترانک (Sip Trunk)ساختار سیپ ترانک (Sip Trunk) جمع بندی ویدیوهای آموزشی رایگان
در ادامه این مقاله به طور کامل شما را با فناوری سیپ ترانک (Sip Trunk) و مزایای آن آشنا می کنیم.
سیپ ترانک چیست؟
سیپ ترانک SIP trunking یک فناوری انتقال صوت از طریق پروتکل اینترنت (VoIP) و سرویس رسانه ای مبتنی برپروتکل شروع جلسه (SIP) است که توسط آن ارائه دهندگان خدمات تلفن اینترنتی (ITSP)، خدمات تلفنی و ارتباطات یکپارچه را به مشتریان در مبادلات خصوصی مبتنی بر سیپ SIP (IP-PBX) ارائه می دهند و امکانات ارتباطی یکپارچه ای را فراهم می کنند. در واقع سیپ ترانک (Sip Trunk) اکثر برنامه های ارتباطی یکپارچه صدا، ویدئو و سایر رسانه ها مانند اشتراک دسکتاپ، کنفرانس وب و وایت برد را ارائه می دهند.
از جمله مهم ترین مزایای سیپ ترانک (Sip Trunk) در مقایسه با روش های قدیمی ثبات، صرفه جویی در هزینه ها، انعطاف پذیری و مقیاس پذیری است که سیپ ترانک را به یک تکنیک تجاری تبدیل نموده است.
آموزش راه اندازی سیپ ترانک بر روی پاناسونیک و ایزابل
کاربرد سیپ ترانک (Sip Trunk) چیست؟
پروتکل آغاز جلسه یا سیپ ترانک (Sip Trunk) ، روشی است که شما می توانید از طریق آن به تماس صوتی (VoIP) دست پیدا کنید. به عبارت دیگر سیپ ترانک یک پروتکل رسانه ای برای تنظیم جلسات صوتی و/یا تصویری بین دو نقطه پایانی (تلفن) است. به زبان ساده، SIP نوعی فناوری است که جلسات یک یا چند سویه ای را در یک شبکه IP ایجاد کرده، اصلاح نموده و خاتمه می دهد، خواه آن یک تماس دو طرفه باشد و خواه یک کنفرانس چند گروهی.
سیپ ترانک چگونه کار می کند؟
سیپ ترانک (Sip Trunk) نسخه مجازی خط تلفن آنالوگ است. با استفاده از ترانک های SIP، ارائه دهنده سیپ می تواند یک، دو یا بیست کانال را به PBX شما متصل کند و به شما این امکان را می دهند تا از طریق اینترنت تماس های محلی، بین شهری و بین المللی برقرار کنید. اگر در دفتر خود PBX داخلی دارید، ارائه دهنده سیپ ترانک می تواند به شما متصل شود و به شما اجازه می دهد بدون محدودیت در تعداد تماس های همزمان، با سیستم موجود خود تماس های خروجی برقرار کنید.انواع سیپ ترانک (SIP TRUNK) /بررسی ویژگی های خطوط سیپ مخابرات و شرکت های خصوصی
ارائه دهنده SIP چیست؟
اصطلاح “ارائه دهنده SIP” ریشه در “SIP trunking” دارد، سرویسی که به مشاغل اجازه می دهد سیستم های PBX IP داخلی خود را به PSTN (شبکه تلفن عمومی سوئیچ شده) متصل کنند. هنگام ارزیابی ارائه دهندگان SIP، باید موارد زیر را در نظر بگیرید:
مقیاس پذیری را بررسی کنید و اگر می توانید بر اساس نیازهای رو به رشد خود سیپ ترانک ها را اضافه یا حذف کنید.
بدانید که در صورت قطع برق یا شبکه در محل شما، سیستم چه بازخوردی را نشان می دهد.
بررسی کنید که آیا ارائه دهنده برای هر شماره تلفن فعلی که ممکن است قبلاً داشته باشید، خدمات انتقال شماره را ارائه می دهد.
هزینه سیپ ترانک (Sip Trunk) چقدر است؟
هزینه سیپ ترانک (Sip Trunk) بسته به نیازهای تجاری شما متفاوت است، بسیاری از ارائه دهندگان ترانزیت سیپ SIP برنامه هایی را ارائه می دهند که تماس های ورودی و خروجی نامحدود، داخلی و راه دور را به صورت هر کانال/تماس ارائه می دهد. هر کانال امکان برقراری یا دریافت یک تماس واحد را فراهم می کند.
هنگامی که تمام کانال های خود را پر کردید، نمی توانید تماس های اضافی برقرار نموده یا دریافت کنید. همیشه می توانید کانال های اضافی را برای ظرفیت بیشتر برای تماس با ارائه دهنده خود اضافه کنید. این نوع خدمات ترانزیت سیپ SIP به مشاغل این امکان را می دهد تا به راحتی هزینه های مخابراتی خود را تعیین کنند که البته روی قیمت نیز تاثیر می گذارد.
چند تماس همزمان می توان با سیپ ترانک (Sip Trunk) برقرار کرد؟ پهنای باند چطوراست؟
محدودیت سیپ ترانک (Sip Trunk) بر اساس ظرفیت پهنای باند اینترنت است. هر تماس فشرده تقریباً از ۸۵ تا ۱۰۰ کیلوبایت بر ثانیه از پهنای باند استفاده می کند. در بیشتر اتصالات اینترنتی معمولاً سرعت بارگذاری شما کندتر است، بنابراین هنگام تعیین تعداد تماس هایی که از اتصال شما پشتیبانی می کنند، باید از سرعت بارگذاری خود استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر سرعت بارگذاری شما بر روی اتصال اینترنت تان، ۴ مگابیت بر ثانیه باشد، حداکثر تعداد تماس توصیه شده ۴۰ تماس (۴،۰۰۰،۰۰۰/۱۰۰،۰۰۰) خواهد بود.
مقایسه SIP با VoIP
VoIP راهی برای انتقال داده های صوتی و تصویری از طریق اینترنت است و سیپ SIP پروتکلی است که برای شروع، مدیریت و پایان دادن به این جلسات تماس استفاده می شود. بنابراین، می توانید ببینید که VoIP و SIP با هم همکاری می کنند تا راه های متفاوتی برای برقراری ارتباط از طریق اینترنت، مانند زیر ارائه دهند:
کنفرانس ویدیوییپیام رسانی فوریارسال و دریافت پیام های چند رسانه ایVOIP و تمام آن چیزی که باید در مورد تلفن آی-پی یا ویپ بدانید
مزایای سیپ ترانکینگ
سیپ ترانکینگ مزایای متعددی را برای مشاغل در هر اندازه ای فراهم می کند. برخی مزایای سیپ ترانک عبارتند از:
قابلیت اطمینانصرفه جویی در هزینهمقیاس پذیریهزینه های نگهداری کمترامکان استفاده از سیستم های تلفن موجود
دامنه سیپ ترانک (Sip Trunk)
معماری سیپ ترانک (Sip Trunk)، شبکه ارتباطی یکپارچه را به دو حوزه مختلف تخصصی تقسیم می کند:
دامنه خصوصی: به قسمتی از شبکه متصل به PBX یا سرور ارتباطات یکپارچه اشاره دارد.دامنه عمومی: به قسمتی از شبکه اطلاق می شود که اجازه دسترسی به شبکه تلفن عمومی سوئیچ شده (PSTN) یا شبکه عمومی تلفن همراه زمینی (PLMN) را می دهد.
اتصال بین دو دامنه باید از طریق یک سیپ ترانک (Sip Trunk) ایجاد شود. ارتباط بین دو دامنه، ایجاد شده توسط انتقال از طریق پروتکل اینترنت (IP)، شامل تعیین قوانین و مقررات خاص و همچنین توانایی مدیریت برخی خدمات و پروتکل هایی است که تحت عنوان سیپ ترانکینگ قرار می گیرند.
ITSP در قبال کلیه تعهدات قانونی زیر در حوزه عمومی در برابر مقام نظارتی قابل اجرا مسئول است:
ردیابی ترافیکشناسایی کاربراناجرای سازوکارهای قانونی رهگیری
در عوض، دامنه خصوصی، طبیعتاً، تابع محدودیت های خاصی از نظر قانونی نیست و ممکن است تحت مسئولیت ITSP، کاربر نهایی (شرکت) یا شخص ثالثی باشد که خدمات صوتی را به شرکت ارائه می دهد.
ساختار سیپ ترانک (Sip Trunk)
هر دامنه دارای عناصری است که ویژگی های مشخصی را در مورد درخواست آن دامنه انجام می دهند، به ویژه این که نتیجه (به عنوان بخشی از هر شبکه اصلی مشتری) به طور منطقی به دو سطح تقسیم می شود:
عناصر شبکه وظیفه جدا نمودن دامنه عمومی از حوزه خصوصی را به عهده داشته و کلیه سیاست های امنیتی تلفن ITSP مناسب را اجرا می کند.
حوزه خصوصی شامل سه سطح است:
عناصر مرزی شرکتی که حوزه عمومی را از حوزه خصوصی جدا می کنند و سیاست های امنیتی مناسب شرکت را اجرا می کنند.گره سوئیچینگ مرکزی شرکتتلفن سانترال IP هرسوالی که داری در انجمن مطرح کن
جمع بندی
اکنون که می توانید به این سوال پاسخ دهید “سیپ ترانک (Sip Trunk) چیست؟”، توصیه می کنیم سایر مقالات آموزشی سایت ما را در این خصوص مطالعه کنید و یا ویدئوهای آموزشی مربوطه را دریافت نمایید.
برای کسب اطلاعات در زمینه سانترال و ویپ با ما همراه باشید:
ویدیوهای آموزشی رایگان
ttttttttttttttttttttttt
تلفن های ویپ کدامند و چه مزایایی دارند؟
nnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn
تلفن های ویپ کدامند و چه مزایایی دارند؟
تلفن های ویپ به تلفن هایی می گویند که به شبکه کامپیوتری متصل می شوند. آن ها به وسیله ی استفاده از فناوری ویپ به کاهش هزینه ها کمک زیادی خواهند کرد؛ به همین دلیل این ویژگی سبب شده است تا بسیاری از شرکت ها و سازمان ها به استفاده از آن ترغیب شوند. از دیگر مزایای این تلفن ها می توان به انتقال و جابجایی سریع، عدم نیاز به کابل کشی و.. اشاره کرد. این تلفن ها دارای انواع تصویری، کارمندی و.. می باشند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم. پس همراه ما باشید تا با این تلفن ها آشنا شوید.
آنچه در این مقاله می خوانید:
تلفن های ویپ کدامند و چه مزایایی دارند؟چرا از تلفن آی پی یا تلفن های ویپ استفاده می کنیم؟استفاده های متداول گوشی تلفن های ویپ (VOIP IP PHONE)مزایای تلفن های ویپ۱) انتقال و جابجایی آسان:۲) عدم نیاز به کابل کشی اضافی:۳) کاهش هزینه ها:۴) قابلیت افزایش ظرفیت:۵) رابط های گرافیکی و مبتنی بر وب:معایب تلفن های ویپ۱) قابلیت اطمینان کمتر و عیب یابی سخت:۲) امنیت:انواع تلفن های ویپتلفن های کارمندی:تلفن های بیسیم IP:تلفن های کنفرانسی:تلفن های تصویری ویپ:پارامترهای مختلف در انتخاب تلفن ویپتعداد لاین:تعداد اکانت سیپ:دکمه های قابل تعریف BLF:کلام آخرچرا از تلفن آی پی یا تلفن های ویپ استفاده می کنیم؟
تلفن های ویپ همان تلفن های آی پی هستند که در برخی اوقات به آن ها گوشی تلفن تحت شبکه و یا گوشی تلفن اینترنتی می گویند. این تلفن ها، نوعی از تلفن ها هستند که از بستر اینترنت استفاده می کنند و صدای شما را از طریق کابل LAN و یا ارتباط وایرلس به شخص دیگر منتقل می دهند. به فرایندی که صدا را از بستر شبکه اینترنت منتقل می کند، ویپ ( VOIP) می گویند.
بسیاری از استفاده کنندگان خطوط شهری به استفاده از تلفن ویپ و تلفن آی پی روی آورده اند؛ زیرا تکنولوژی نوین سیپ (SIP) در بستر اینترنت، امکانات ویژه ای را در کنار انتقال صدا در اختیار تجهیزات نوین ویپ قرار داده است.
از دیگر امکانات ویژه که به وسیله ی شبکه ویپ در اختیار استفاده کنندگان قرار می گیرد می توان فکس، تلفن گویا، گزارش تماس و… را نام برد.
استفاده های متداول گوشی تلفن های ویپ (VOIP IP PHONE)
تلفن های ویپ یا IP با توجه با ویژگی هایی که دارند می توانند، بر روی میز یکی از اعضای شرکت مورد استفاده قرار بگیرند. تلفن های آی پی رده منشی دارای امکاناتی هستند که به آنها اجازه می دهند تا به مدیریت همزمان تعداد زیادی از تماس ها بپردازند یا آن ها را انتقال دهند. همچنین می توانند آن ها را در صف انتظار نگه دارند یا بلاک کنند.
تلفن آی پی رده مدیریتی نیز وجود دارد که از امکانات بیشتری برخوردار است و این اجازه را به مدیران خواهد داد که به نحو عالی، ارتباطات خود را مدیریت نمایند. از جمله این امکانات می توان به انتقال تماس، قرار دادن تلفن روی حالت مزاحم نشوید، توانایی نگه داشتن تماس در حالت انتظار و.. اشاره کرد.
برای استفاده از گوشی های آی پی ابتدا نیاز کسب و کار خود را بررسی کرده و اگر فرد مورد نظر مدیر می باشد، از تلفن های آی پی مدیران استفاده نمایید تا بتوانید از امکانات آن استفاده نمایند اما در صورتی که فرد، منشی می باشد تلفن رده منشی را خریداری نمایید.
مزایای تلفن های ویپ
تلفن های ویپ دارای مزایای زیادی می باشند که در زیر چند مورد از آن ها را ذکر می نماییم.
۱) انتقال و جابجایی آسان:
از مزایای تلفن های ویپ انتقال و جابجایی آسان آنها می باشد. آن ها در شبکه این قابلیت را دارند که به راحتی منتقل شوند. یعنی در صورتی که بخواهید از طبقه ای به طبقه ی دیگر بروید فقط کافیست تلفن را از روی میز خود بردارید و به پورت شبکه روی میز جدید نصب کنید. اما در سیستم های قدیمی این امکان اینگونه ساده نیست.
۲) عدم نیاز به کابل کشی اضافی:
امروزه وجود کابل کشی شبکه در تمام شرکت ها و سازمان ها امری اجتناب ناپذیر برای تمام کاربران به شمار می آید و تمام سیستم های کامپیوتری برای متصل شدن به شبکه شرکت، از بستر شبکه استفاده می کنند.
اغلب تلفن های آی پی در پشت خود دارای دو پورت هستند که یکی از پورت ها برای ورود و دیگری برای خروج در نظر گرفته شده است و شما می توانید برای تلفن خود از همان کابل شبکه کامپیوتر استفاده کنید.
کابل از قسمت ورودی به تلفن IP وارد می شود و سپس می تواند با وسیله ی یک پچ کورد به برقراری اتصال کامپیوتر خود به شبکه خروجی بپردازد که در این حالت برای تلفن به کابل کشی مجدد نیازی نخواهید داشت اما برای پروژه های شبکه باید توجه کرد که تجهیزات و زیرساخت ها مناسب باشد و تنظیمات به درستی انجام بگیرد و استاندارد لازم را دارا باشد.
۳) کاهش هزینه ها:
شرکت ها و مجموعه هایی که دارای چندین شعبه هستند از این مزایای تلفن ویپ بهره ی بیشتری می برند. اغلب شرکت ها یک بستر شبکه با شعب های خود دارند که ارتباط آن ها می تواند از طریق اینترنت یا بستر اختصاصی برقرار شود.
از آنجایی که در شعبه مرکزی، تجهیزات و امکانات قرار دارند، شما کافیست که در شعب خود از تلفن های ویپ استفاده کنید زیرا در این صورت در شعب خود برای راه اندازی سیستم سانترال، نیازی به هزینه نخواهید داشت و هزینه هایی که به منظور ارتباط تلفنی با شعب خود برقرار می کردید، به صفر خواهد رسید.
۴) قابلیت افزایش ظرفیت:
ویپ می تواند بدون آنکه هزینه های زیادی را خرج کنید به افزایش خطوط تلفن و شماره های داخلی بپردازد. افزودن بسیاری از امکانات و قابلیت های پیشرفته به دلیل اینکه به صورت نرم افزاری انجام می گیرد، نسبت به سیستم های قدیمی آسان تر انجام می شود.
۵) رابط های گرافیکی و مبتنی بر وب:
ویپ معمولا به صورت Web Base سیستم خود را مدیریت می کند و از رابط گرافیکی استفاده می کند که همین امر سبب سهولت در کنترل، تنظیم و تغییرات در سیستم می شود. بنابراین به حضور فیزیکی کارشناسان برای انجام تنظیمات و تغییرات سیستم، احتیاجی نخواهید داشت و تمام کارها از راه دور قابل انجام می باشد. هرسوالی که داری در انجمن مطرح کن
معایب تلفن های ویپ
تلفن های ویپ علاوه بر مزایایی که دارند، دارای معایبی نیز هستند که به آن ها اشاره می کنیم.
۱) قابلیت اطمینان کمتر و عیب یابی سخت:
این تلفن ها به دلیل اینکه صدا را در بستر شبکه انتقال می دهند، از اطمینان کاملی برخوردار نیستند؛ زیرا سیستم های شبکه پیچیدگی خود را دارند و اطلاعات را در کنار پکت های صدا تبادل می کنند که همین امر ممکن است در شبکه و سیستم تلفنی اختلال ایجاد کند که با رعایت اصول فنی و به کار گرفتن تجهیزات استاندارد، می توان از بروز این مشکلات جلوگیری کرد.
۲) امنیت:
در شبکه ها به دلیل اینکه به اینترنت دسترسی وجود دارد، امکان هک شدن نیز وجود خواهد داشت. در صورتی که این مشکل در سیستم های کابلی قدیمی وجود ندارد و از امنیت بیشتری برخوردار بودند. به هر حال از متخصصانی که در این حوزه تخصص دارند، کمک گرفته و در شبکه خود، امنیت را برقرار نمایید.
انواع تلفن های ویپ
تلفن های ویپ دارای انواع مختلفی هستند که عملکرد و کارایی متفاوتی دارند که در زیر به معرفی آن ها می پردازیم.
تلفن های کارمندی:
این تلفن ها از تلفن هایی محسوب می شوند که امکانات محدودی دارند اما قیمت آن ها به نسبت سایر تلفن ها مناسب تر می باشد به همین دلیل بیشتر تلفن های یک مجموعه، تشکیل شده از تلفن های کارمندی می باشند. بنابراین در انتخاب آن، کیفیت و خدمات پس از فروش را در نظر داشته باشید.
تلفن های بیسیم IP:
تلفن های بیسیم برای دسترسی بهتر کاربران سیار مورد استفاده قرار می گیرند و معمولا برای اتصال به پایه، از تکنولوژی دکت (DECT) بهره می برند.تلفن های کنفرانسی:
تلفن های کنفرانسی به منظور استفاده در میز جلسات و اتاق کنفرانس طراحی شده اند که از میکروفون های قوی و متعددی برخوردار هستند. همچنین طراحی اسپیکر فون های گوشی به شکل حرفه ای انجام شده و کیفیت بالایی دارد.
تلفن های تصویری ویپ:
از این تلفن ها جهت برقراری ارتباط تصویری در بستر شبکه استفاده می نمایند. همچنین در جلسات غیر حضوری و ویدئو کنفرانس ها نقش موثرتری دارند.
دوره آموزش سانترال پاناسونیک و ایزابل (سیپ سرور)
پارامترهای مختلف در انتخاب تلفن ویپ
در انتخاب تلفن ویپ پارامترهای مهمی وجود دارد که در هنگام انتخاب باید به آنها دقت شود پس در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.
تعداد لاین:
تعداد لاین و یا خط در تلفن های ویپ به منظور پاسخگویی همزمان چند خط تعریف می شود. به عنوان مثال هنگامی که می گویند این مدل تلفن ۳ خط لاین دارا می باشد یعنی بر روی آن تلفن سه دکمه تعریف شده است.
همچنین کاربر می تواند به طور همزمان با یکی از خطوط صحبت کند و همزمان تماس های خطوط دیگر را بر روی صفحه نمایش مشاهده کند. همچنین می تواند تماس را hold کند و پاسخگوی خط دیگر باشد.
تعداد اکانت سیپ:
این گوشی ها می توانند چند اکانت سیپ را رجیستری کنند و همزمان گوشی ها را به سرورهای مختلف متصل کنند. این عملکرد، کاربرد بیشتری برای کسانی دارد که می خواهند به طور همزمان تماس های ورودی از سرورهای ویپ را پاسخ بدهند.
دکمه های قابل تعریف BLF:
این دکمه برای کسانی که در ارتباط با شماره های خاصی هستند بیشتر به کار می رود و آنها می توانند تنها یک کلید را فشار دهند و ارتباط خود را با داخلی یا خط مورد نظر برقرار نمایند. همچنین چراغ هایی که بر روی آن قرار دارند می تواند شما را از داخلی تعریف شده باخبر کند.
کلام آخر
همانطور که اشاره کردیم تلفن های ویپ مزایا و انواع زیادی دارند و از آنجایی که هر کدام از انواع آن بیشتر برای کار خاصی مورد استفاده قرار می گیرد پس باید اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید تا بهترین گزینه را خریداری نمایید.
ISG با داشتن کارشناسان حرفه ای در این زمینه به شما کمک زیادی خواهد کرد تا بتوانید از مشاوره های آن ها استفاده کنید و از خدمات نصب و راه اندازی آن ها بهتر بهره ببرید. این تیم تمام تلاش خود را کرده است تا پکیج های زیادی را در اختیار شما قرار دهد تا بتوانید به وسیله آن ها بر دانش خود بیفزایید.
ttttttttttttttttttttttt
میکرو مرکزداده چیست و چه مزایایی دارد؟
nnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn
دنیای محاسبات در حال گذر از یک فناوری به سوی فناوری دیگری است. تا چند سال پیش محاسبات ابری یا کلاود کامپیوتینگ فناوری نوظهور دنیای محاسبات بود و مراکزداده متمرکز سلطان بیچونوچرا این صنعت بودند اما در سالهای اخیر شاهدیم که مراکزداده میکرو دارند اوج میگیرند و محاسبات ابری به کناری پس زده شده است.
در یکی از گزارشهای نمایشگاه الکامپ امسال؛ اشاره کردیم که چندین شرکت معتبر بازار شبکه ایران اقدام به نمایش و معرفی مدلهایی از میکرو مراکزداده در غرفههای خود کردند و بازار این تجهیزات محاسباتی در ایران نیز رو به رشد است.
اما میکرو مرکزداده (Micro Data Center) یا مرکز داده میکرو چه نوع دستگاهی است و با مرکزداده سنتی چه تفاوتها و شباهتهایی دارد؟ مزایای استفاده از میکرو مرکزداده چیست و کدام کسبوکارها میتوانند به سوی خرید و استقرار این تجهیزات بروند؟ در ادامه سعی میکنیم خیلی خلاصه و سریع پاسخ این پرسشها را بدهیم.
در کلاود کامپیوتینگ شاهد ذخیرهسازی و پردازش اطلاعات به صورت متمرکز و در یک مکان خاص به نام مراکزداده هستیم. در این فناوری؛ باید تمامی اطلاعات از روی کامپیوترهای کلاینت و سرور، نرمافزارهای کاربردی، سرویسهای آنلاین و پلتفرمهای ابری جمعآوری و برای ذخیرهسازی و پردازش به مرکزداده اصلی راه دور ارسال شوند. در اج کامپیوتینگ؛ سعی میشود ذخیرهسازی و پردازش اطلاعات به صورت محلی و روی همان سرورها یا سرویسهای آنلاین انجام شود. در اینجا؛ میکرو مراکزداده نقش پررنگی ایفا میکنند.
تعریف میکرو مرکزداده
یک میکرو مرکزداده اتاقک؛ رک یا کانتینری مستقل و محیطی امن شامل تجهیزات ذخیرهسازی، پردازش اطلاعات و نیازمندیهای شبکه است که میتواند برنامههای کاربردی خاص منظوره یا سفارشی را اجرا کند. به زبان ساده؛ در یک محفظه پوشیده تمام قطعات و تجهیزات ذخیرهسازی و پردازش اطلاعات از قیبل منبعتغذیه، خنککننده، تجهیزات ذخیرهسازی و ابزارهای مدیریت مرکزداده (DCIM) قرار داده میشوند. میکرو مرکزداده در کارخانه و شرکت سازنده مونتاژ و سرهمبندی میشوند و براساس نیاز مشتری پیکربندی خواهند شد. این تجهیزات به راحتی قابل جابهجایی و استقرار در بخشهای مختلف یک شبکه یا سازمان هستند.
میکرو مرکزداده در کارخانه و شرکت سازنده مونتاژ و سرهمبندی میشوند و براساس نیاز مشتری پیکربندی خواهند شد.
میکرو مرکزداده به نوعی یک مرکزداده متحرک و ماژولار است که میتواند برخی از نیازها و مشکلات سازمانها و شبکهها را با توجه به برنامههای کاربردی و بار ترافیکی آنها یا جنس اطلاعات حل کند در حالی که مراکزداده سنتی و غولپیکر از انجام چنین کاری عاجز هستند.
بهترین مثال برای کاربرد میکرو مرکزداده؛ شعب بانکها هستند. امروزه؛ هر شعبه بانک سعی میکند یک میکرو مرکزداده را در محل خود شعبه استقرار دهد تا در طول روز تمامی محاسبات و تراکنشها، ترافیک شبکه و فعالیت سامانهها روی این میکرو مرکزداده انجام شود و در پایان روز یک نسخه پشتیبان و گزارشگیری از اطلاعات برای مرکزداده اصلی یا شعبه مرکزی بانک که طبیعتا دور از شعب است؛ ارسال میگردد.
مزایای میکرو مرکزداده
با مثالی که در بالا زدیم؛ تا حدود زیادی مزیت میکرو مرکزداده مشخص شد. این تجهیزات به کسبوکارها و سازمان توانایی ذخیرهسازی، پردازش و تحلیل اطلاعات در محل و لبه شبکه و سرویسها را میدهند. سرعت شبکه و اجرای برنامههای کاربردی و برنامههای خاص منظوره را بالا برده و اجازه میدهند راهکارهای اج کامپیوتینگ با هزینه کمتر و سرعت بیشتری پیادهسازی شوند.
سرعت؛ کاهش هزینه، انعطافپذیری؛ سازگاری؛ امنیت؛ دسترسپذیری و مدیریت دستاورد میکرو مرکزداده است.
کسبوکارها میتوانند امنیت و انعطافپذیری بیشتری داشته باشند و با سرعت مضاعفی سرویسهای خود را توسعه دهنده یا ظرفیتهای پشتبانی از مشتریان و کاربران را افزایش دهند؛ بدون اینکه درگیر ساخت یک مرکزداده بزرگ شوند. مدیریت اطلاعات و سرویسها آسانتر شده و سازگاری بیشتری با دیگر بخشهای شبکه فراهم میشود. میکرو مرکزداده باعث میشود آپتایم و دسترسپذیری افزایش پیدا کند و قابلیت اطمینان به بالاترین حد خود برسد.
میکرو مرکزداده برای چه کسبوکارهایی مناسب است؟
جواب این سوال بسیار راحت است: کسبوکارهای کوچک و متوسط (SME) که نیاز به ذخیرهسازی و پردازش حجم زیادی از اطلاعات دارند ولی از سوی دیگر نیازی به ساخت یک مرکزداده بزرگ یا اجاره یک مرکزداده ندارند؛ میتوانند به سوی میکرو مرکزداده هجوم بیاورند.
کسبوکارهایی که سرویسهای اطلاعاتی یا تحلیلی بیدرنگ و در محل به مشتریان میدهند و تاخیر چند ثانیهای متضررشان میکند؛ مشتری میکرو مرکزداده هستند.
شرکتهایی که برنامههای کاربردی خاصی را اجرا میکنند و به راهکارهای اج کامپیوتینگ نیاز دارند یا مراکزداده سنتی نمیتوانند جوابگوی بار کاری یا نوع پردازش اطلاعات آنها باشند؛ میتوانند به سراغ میکرو مرکزداده با پیکربندی سفارشی خودشان بروند.
سازمانهایی که به خاطر سیاستهای مدیریتی یا دستگاه عریض و طویل خود؛ نمیتوانند زیرساخت شبکه را توسعه بدهند ولی نیاز مبرم به پردازش اطلاعات و راهاندازی یک سرویس و سایت خاص دارند؛ میتوانند با خرید یک میکرو مرکزداده به هدف خود نزدیک شوند.
نهادهای خدماتی و امداد و نجات میتوانند از میکرو مرکزداده در بحرانهای طبیعی، سوانح و موقعیتهایی که نیازمند راهاندازی و استقرار سریع یک مرکز محاسباتی است؛ سود ببرند.