آموزش FXO گرنداستریم بخش دوم / تنظیمات تماس ورودی و خروجی روی گرنداستریم (جلسه ۳۱)

تنظیمات تماس‌ های ورودی و خروجی روی گرنداستریم

دوستان تا بخش قبلی ما ترانک را بر روی ایزابل ساختیم و تنظیمات ترانک را انجام دادیم. در این بخش می‌خواهیم تنظیمات تماس‌ ورودی و خروجی روی گرنداستریم خود به صورت عملی انجام دهیم.
IP گرنداستریم هم که ۱۹۲.۱۶۸.۲۰.۱۲۰ هست. کافی است که وارد محیط وب شویم و تنظیمات خود را شروع کنیم.
پکیج آموزشی مرکز تلفن ایزابل بخش اول: توضیحات اولیه
ابتدا به روی One note می‌رویم. این FXO گرنداستریم هست و یک ‌سری توضیحاتی را در اینجا به شما ارائه می‌دهم و بعد به روی محیط وب می‌رویم.
کاری که کردیم این بود که یک خط شهری ورودی را که آنالوگ هست به FXO1 وصل کردیم. بر روی زوج‌ سیم مخابرات به ما تحویل داده است و ما هم به FXO 1 وصل کردیم.
تنظیمات گرنداستریم

Dialing to PSTN
Calling to VOIP

تنظیماتی که ما قرار است بر روی گرنداستریم انجام دهیم دو بخش دارد. یکی Dialing to PSTN و دیگری Calling to VOIP است. یعنی دو بخش تنظیمات را بر روی گرنداستریم باید انجام دهید.
تماس‌های Calling to VOIP
در واقع  Calling to VOIP تماس‌هایی است که از خط شهری آمده است و قرار است که به سمت ایزابل برود. پس جهت حرکت به چه صورت است؟ به سمت ایزابل است. تماس‌هایی است که از خطوط شهری آمده یعنی یک مشتری به خط شهری زنگ زده و ما قرار است که این خط یا تماس را به سمت ایزابل بفرستیم.

تماس‌های Dialing to PSTN
Dialing to PSTN تماس‌هایی است که از ایزابل به گرنداستریم آمده است و قرار است که گرند استریم هم به بیرون بفرستد. پس Dialing to PSTN تنظیماتی است که به تماس‌های خروجی گرنداستریم مربوط است.
و منظور از PSTN خطوط شهری آنالوگ هست و می‌گوید که می‌خوهد تماس‌ها را Dial کند به به سمت PSTN یعنی تماس‌ها را به خارج از گرنداستریم بفرستد. Calling to VOIP
 ما باید این دو دسته تنظیمات را بر روی گرنداستریم خود انجام دهیم. به روی محیط وب برویم و یک F5 بزنیم احتمالاً که باید کار کند.. دوستان من اول تنظیمات Calling to VOIP را انجام می‌دهم. تماس‌هایی که از بیرون آمده و می‌خواهد به سمت ایزابل برود.

بخش دوم: تنظیمات Calling to VOIP
انتخاب گزینه Calling to VOIP و انتقال تماس روی خطوط شهری
در قسمت Setting قسمت Channels Setting ما اینجا یک گزینه‌ای به نام Calling to VOIP داریم. دقت کنید اینجا یک SIP سرور را به ما گفته است. گفته تماس‌هایی که از بیرون روی خطوط شهری می‌آید به کجا یا کدام سیپ سرور من انتقال بدهم.
اصلاً تعریف ترانک روی خود گرنداستریم همین است و چیز دیگری غیر از این ندارد. مانند ایزابل نیست که شما پارامترها را وارد کنید در اینجا شما فقط می‌توانید تنظیماتش را تغییر دهید.
مشابه محیط متنی ایزابل نیست و فرق می‌کند. اینجا نوشته شده  Calling to VOIP  تماس‌هایی که می‌خواهد به سمت ویپ یا همان ایزابل ما برود.
هدایت خطوط شهری به سرور مورد نظر
در سیپ سرور ما نوشته کانال یک تا چهار P1 برای چه این‌ کار را انجام می‌دهد؟ برای این‌ که شما هر کدام از خط‌های شهری را می‌توانید به سمت مثلاً یک سرور خاصی هدایت کنید.
مثلاً یک گرنداستریم دارید که چهار تا ورودی دارد اما چهار شرکت دارید و هرکدام از این خط‌ها را می‌خواهید به یک ایزابل وصل کنید برای این کار است که خیلی کم مورد استفاده قرار می‌گیرد اما این قابلیت را دارد و می‌تواند گاهی اوقات کاربردی باشد.
نوشته کانال یک تا چهار P1 یعنی FXO یک تا چهار را من به P1 وصل کنم که یک پیش‌فرض است. ببینید دوستان Gateway گرنداستریم Reset factory شده است. یعنی تمام تنظیماتی که در اینجا می‌بینید به صورت اولیه است و من هیچ چیزی را تا الان تغییر ندادم.
تنها کاری که کردم IP آن را از حالت داینامیک به حالت استاتیک آورده‌ام که دلیل انجام این‌کار را هم گفتم.
تعیین Sip server
در بخش Calling to VOIP باید به بخش Setting برویم و Channel Setting و نوشته Calling to VOIP اینجا سیپ سرورمان را مشخص کنیم. اینجا شما نمی‌توانید IP بزنید.
می‌توانید بگویید که کانال یک تا چهار به کجا برود که پیش ‌فرض همه را به P1 فرستاده است. اینکه P1 کجا تنظیم می‌شود در قسمت Account هست.
در قسمت Account اینجا شما می‌توانید یک Name Account را برای آن در نظر بگیرید. چون آنجا P1 را به صورت پیش‌فرض گذاشته است من هم در اینجا همان P1  را می‌گذارم و IP سیپ سرور را ۱۹۲.۱۶۸.۲۰.۲۲۵ است.
مراحل تنظیمات Calling to VOIP
پس برای تنظیمات Calling to VOIP وارد قسمت Setting می‌شویم و Channels Setting بعد Calling to VOIP کانال یک تا چهار را به P1 فرستادیم بعد وارد قسمت اکانت شده و Account Name خود را P1 می‌گذاریم چون آنجا هم P1 گذاشته بودیم و Sip server خود را انتخاب می‌کنیم.
اگر کانال‌های دیگری هم داشته باشد می‌توانید در Accounts انتخاب کنید کانال یک، دو و سه. یعنی هر کدام از این اکانت‌ها می‌تواند یک کانال برای شما باشد.
در واقع می‌توانید هر کانالی را به یک اکانت متصل کنید. کافی است که من Save را بزنم و ریبوت کنم تا تنظیمات بر روی گرنداستریم قرار بگیرد. این برای تماس‌هایی است که به خط شهری من وارد می‌شود و من می‌خواهم این تماس‌ها را به ایزابل بفرستم.
صبر می‌کنیم تا گرنداستریم به طور کامل بالا بیاید بالا آمد حالا می‌توانیم F5 گرنداستریم را بزنیم و دوباره وارد محیط وب گرنداستریم شویم.
مشخص کردن نوع IP در Sip server
در قسمت Setting گفتیم Channel Setting اینجا OK هست که پیش‌فرض هم همین است در قسمت اکانت هم P1 را گذاشتیم و IP سیپ سرورمان هست.
نکته‌ای که وجود دارد این است که ما یک ترانکی را بر روی ایزابل خود ساختیم و روی گرنداستریم هم گفتیم که تماس‌هایی که به خطوط شهری وارد می‌شود مستقیم به سمت P1 بفرستد به چه IP؟ به IP 192.168.20.225
تعیین محل تماس ورودی روی ایزابل
تماس ورودی روی ایزابل کجا قرار می‌آید؟ در واقع اولین سوالی که برای شما باید پیش بیاید این است. من به یکی از خطوط شهری گرنداستریم زنگ زدم و گرنداستریم به ۲۲۵ فرستاد روی ایزابل تماس به کجا می‌آید؟ موقعی که تماسی به روی ایزابل می‌آید باید ببینید که از چه ترانکی وارد می‌شود.
ما ترانک آن را ساختیم که Test-grand بود. به این سوال باید این‌گونه پاسخ دهید که Context آن ترانک ما From-Trunk هست. پس تماس به inbound می‌آید و من روی inbound route می‌روم و در اینجا باید تماس را مشخص کنم که به کجا برود؟
تماس ورودی وارد ایزابل می‌شود و روی inbound می‌آید اما در اینجا inbound وجود ندارد که بخواهد تماس تفکیک شود و به مقصدی که ما می‌خواهیم وصل شود.
اول این‌ که ما در اینجا یک داخلی Bria-120 داریم. من می‌خواهم تماس‌های ورودی خطوط شهری گرنداستریم به این ۱۲۰ زنگ بخورد. گفتیم در inbound باید چکار کنیم؟ اول یک Description برای آن می‌نویسیم مثلاً in یا incoming یا تماس ورودی.
تنظیمات نهایی
آیا می‌خواهیم بر حسب DID یا CID تفکیک شود؟ فعلاً نه هیچ تفکیکی نمی‌خواهم داشته باشم و بعد برای inbound گفتیم که می‌توانیم مقصد مشخص کنیم. ما فعلاً با Extension وترانک کار کردیم. من فعلاً می‌خواهم به یک Extension بفرستم مثلاً اکستنشن ۱۲۰ بعد Submit را می‌زنم و در نهایت Apply می‌کنم.
این ترانک ۱۲۰ من شد و انتظار دارم زمانی که به آن خط شهری زنگ می‌زنم داخلی ۱۲۰ زنگ بخورد. تنظیمات را قاعدتاً ما درست انجام دادیم و مرکز تلفن ایزابل ما هم که گرنداستریم را به طور کامل می‌بیند فقط این نکته را مد نظر قرار دهید لحظه‌ای که شما IP ها را تنظیم می‌کنید و در یک رنج می‌گذارید، از هر دو طرف هم باید Ping بگیرید.
یعنی هم گرنداستریم ping ایزابل را داشته باشد و هم ایزابل پینگ گرنداستریم را داشته باشد. فرض ما بر این بوده که شما اینها را انجام می‌دهید. با استفاده از موبایل خود یک تماس با خط شهری برقرار کنم و ببینیم که آیا تماس‌های ورودی بر روی ۱۲۰ می‌آید یا خیر.
بخش سوم: تست تماس‌های ورودی
اول یک تماس را با خط شهری خود برقرار کنیم الان تماس برقرار شده ما یک بوقی را شنیدیم ولی تماس وارد مرکز تلفن ایزابل نشد. این را قطع می‌کنیم.
دوستان در قسمت  Line Analysis در قسمت Audio Capturing نشان می‌دهد که من این را به خط یک یا لاین شهری وصل کردم. اجازه بدهید دوباره تماس بگیریم و ببینید که وضعیت خط عوض می‌شود.
تماس می‌گیریم الان باید حتماً F5 را بزنیم. نوشته busy یعنی تماس به آن وارد می‌شود اما تماس به ایزابل نیامد و داخلی ما زنگ نخورد. یک مقداری زمان می‌برد تا خط آزاد شود الان آزاد شد.
ارسال شماره به اکانت P1
در قسمت Setting و بعد Channel Setting کاری که ما در قسمت Calling to VOIP کردیم، گفتیم که تماس‌های ورودی به گرنداستریم به IP سروری که در اکانت P1 گذاشتیم برود. ولی آیا گفتیم که چه شماره‌ای را ارسال کند؟ نگفتیم و چیزی را اعلام نکردیم که چه شماره‌ای را ارسال کند.
ببینید طبق اطلاعاتی که داریم موقعی که تماس می‌آید یک Caller ID دارد که آن ارسال می‌شود. کالرآیدی را گرنداستریم Detect و شناسایی می‌کند و بعد به سمت ایزابل می‌فرستد. اما باید یک DID هم همراه با این بفرستد.
Caller ID ما پر شد اما DID ندارد. تا وقتی که DID از سمت گرنداستریم به سمت ایزابل ارسال نشود، شما اول این بوق را می‌شنوید. پس اگر این بوق را شنیدید بدانید که DID از سمت گرنداستریم ارسال نمی‌شود.
شما برای هر یک از FXO ها می‌توانید یک DID خاصی را ارسال کنید. از همین بابت بود که من کل کانفیگ را به شما نگفتم وگرنه از همان اول توضیحات می‌توانستم DID را هم به شما بگویم و تماس مستقیم به ایزابل وارد شود.
لزوم تعیین DID
برای اینکه ببینید که اگر DID نگذارید چه اتفاقی می‌افتد؟ شما یک بوق آنالوگ را از سمت گرنداستریم بر روی موبایل خود دارید یا آن تماس گیرنده دارد و در آن لحظه می‌تواند یک شماره‌ای را بگیرد هر شماره‌ای که شما در آن لحظه شماره‌گیری کنید به سمت inbound ایزابل ارسال می‌شود.
ولی ما نمی‌خواهیم به این صورت باشد و می‌خواهیم کسی که شماره می‌گیرد آن شماره مستقیم بیاید و دوباره شماره‌ای را نگیرد. معمولاً به این صورت است پس باید یک DID تعریف کنیم که DID به صورت اتومات ارسال ‌شود. می‌توانیم تعریف کنیم که DID برای کانال یک، دو، سه یا چهار به چه صورتی باشد.
می‌توانید یک تا چهار را هم با یک DID خاصی مثلاً مانند ۵۵۱ ارسال کنید. من به این صورت User ID: ch1-4:551 تنظیم کردم. هر کسی به خطوط شهری یک تا چهار که زنگ زد DID 551  به سمت ایزابل ارسال شود.
تفکیک خطوط شهری ورودی به گرنداستریم
احتمالا این سوال برایتان پیش می‌آید که گرنداستریم چرا از همان ابتدا یک DID نگذاشت؟ برای این‌ که شما اگر خواستید هر یک از خطوط شهری ورودی به گرنداستریم را تفکیک کنید مثلاً خواستید بگویید اگر کسی به خط یک گرنداستریم زنگ زد مثلا IVR یا پیغام اول پخش شود.
اگر کسی به خط دو زنگ زد یک پیغام دیگر پخش شود. اگر کسی به خط سه زنگ زد به یک داخلی خاص وصل شود یا اگر کسی به خط چهار زنگ زد به یک گروه وصل شود.
شما می‌توانید هر یک از خطوط شهری ورودی به گرنداستریم را تفکیک کنید. به چه صورت؟ با استفاده از DID اینجا برای هر یک از خطوط یک DID خاصی را در تنظیمات گرنداستریم در نظر می‌گیریم، بعد در inbound ایزابل بر حسب DID تفکیک می‌کنیم. یعنی بگوییم مثلا اگر ۵۵۱ آمد به داخلی ۱۲۰ وصل شود.
یا اگر ۵۵۲ آمد به یک قسمت دیگر وصل شود. پس می‌توانیم چهار تا inbound route مختلف را با DIDهای مختلفی که در گرنداستریم ساختیم که باید با آنها تطبیق داشته باشد را بسازیم و هر تماس را به یک مقصد خاصی ارسال کنیم. این توضیح DID بود که بر روی گرنداستریم گذاشته شده است.
پس اگر من در قسمت DID Number عدد ۵۵۱ را وارد کنم تماس‌هایی که DID آنها ۵۵۱ هست فقط به ۱۲۰ بروند و می‌توانیم هم در DID Number چیزی نگذاریم یعنی هر DID که بود.
پس کاری که کردیم چه بود؟ روی گرنداستریم یک F5 را می‌زنیم بعد Admin را می‌زنیم و وارد می‌شویم در قسمت Setting بعد Channel Setting گفتیم که  User ID: CH1-4:551 حالا انتظار داریم که وقتی من با موبایل تماس می‌گیرم ۱۲۰ زنگ بخورد.
تماس را برقرار می‌کنیم و الان زنگ خورد یک مقدار با تاخیر زیاد زنگ خورد و دلیل آن این است که Caller ID را تشخیص نداده است. به سراغ تنظیمات کالرآیدی که برای تماس‌های ورودی است برویم.
بخش چهارم: تنظیمات CID برای تماس‌های ورودی
مراحل تنظیمات CID
دوستان تنظیمات کالرآیدی در قسمت FXO Lines و Setting هست. دیگر وارد Dialing نمی‌شویم. وارد قسمت Setting می‌شویم در قسمت Caller ID Scheme به صورت پیش‌فرض هر چهار کانال را روی یک گذاشته است شما باید این را تغییر دهید.
در صورتی که گرنداستریم تشخیص نمی‌دهد که تماس ورودی چه Caller ID را دارد. شما این را مثلاً روی ۲ یا ۶ بگذارید. معمولا روی ۶ جواب می‌دهد. روی ۶ می‌گذاریم یک  بار دیگر ریبوت می‌کنم تا بالا بیاید. الان بالا آمد حالا من دوباره تماس می‌گیرم و وارد محیط وب گرنداستریم می‌شوم.
لاین آنالیز Audio Capture در اینجا دیگر شماره من افتاده و انتظار دارم که روی Bria هم شماره لحاظ شده باشد. حالا اگر بر روی نرم‌افزار MOBAXTERM برویم در SSH وارد شویم و تماس‌های ورودی را چک کنیم. توضیح داده است که ۱۲۰ زنگ می‌خورد و این شماره موبایل است.
به محض این‌که تماس ورودی log می‌اندازد تماس از گرنداستریم با DID=551 می‌آید و این را برای ما ارسال می‌کند. چیزی است که گرنداستریم به ایزابل ارسال می‌کند.

Caller ID را جدا و DID را هم جدا می‌فرستد. پس بحث DID را روی FXOهای گرنداستریم لحاظ کنید و در نظر بگیرید. دوستان تا این ‌جای کار ما تماس ورودی را برقرار کردیم.
چند پارامتر مهم دیگر هم هست که مربوط به تماس‌های ورودی در گرنداستریم است که در بخش بعدی با هم بررسی می‌کنیم. همچنین تماس خروجی را هم به واسطه outbound که روی ایزابل قرار است بنویسیم برقرار خواهیم کرد. من را با بخش بعدی آموزش همراهی کنید.برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سانترال ، ویپ و شبکه  با ما همراه باشید…

ttttttttttttttttttttttt
آموزش FXO گرنداستریم بخش سوم / تنظیمات تماس های ورودی گرنداستریم (جلسه ۳۲)
nnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn
تنظیمات تماس‌های ورودی گیت وی FXO گرنداستریم 

در این بخش از آموزش قرار است درخصوص تنظیمات تماس های ورودی گرنداستریم توضیحاتی را بیان کرده و آن را بصورت عملی مورد بررسی قرار می دهیم .

آنچه در این مقاله می خوانید:

تنظیمات تماس‌های ورودی گیت وی FXO گرنداستریم بخش اول: تنظیمات تماس‌های ورودی گرنداستریممرحله اول: هدایت تماس در گرنداستریمبخش دوم: تنظیمات تماس‌های خروجیمرحله اول: ساخت outbound

تماس‌هایی که روی خطوط شهری آنالوگ FXO ما برقرار می‌شود ممکن است که دارای یک‌ سری نکات دیگر هم باشد یا با یک‌ سری از مشکلات دیگر برخورد کنید.
ما در مورد این موارد هم که به خود گرنداستریم مربوط می‌شود صحبت می‌کنیم و بعد به سراغ outbound ها می‌رویم.
دوره آموزشی مرکز تلفن ایزابل بخش اول: تنظیمات تماس‌های ورودی گرنداستریم
مرحله اول: هدایت تماس در گرنداستریم
به روی محیط وب گرنداستریم می‌رویم و F5 را می‌زنیم. در قسمت Setting و Setting  Channels ما در قسمت User DID گفتیم که می‌توانیم DID را برای هر کانال مشخص کنیم و برای هر تماس که به گرنداستریم وارد می‌شود بگوییم که به کدام Sip server یا کدام Account ما ارسال شود. این کاری بود که در بخش قبلی انجام دادیم.
DTMF چیست؟
اولین مشکلی که ممکن است پیش بیاید بخش DTMF ها است. DTMF چیست؟ اعدادی هستند که توسط تماس‌گیرنده ارسال می‌شوند. کلاً به آن اعداد، نحوه شماره‌گیری و نحوه ارسال اعداد DTMF می‌گوییم.
با فرمت‌های خاص می‌شود ارسال کرد که معمولاً به خطوط آنالوگ مربوط می‌شود. روی بسترهای آنالوگ ما به این صورت داریم. وقتی که به جایی زنگ می‌زنید و تلفن گویا پخش می‌شود، شما می‌توانید هر یک از اعداد را شماره‌گیری کنید.
به آن حالت یا به آن اعداد DTMF می‌گوییم که نوع ارسال سیگنال هست. این ارسال سیگنال به چه صورتی هست؟ معمولاً روی حالت RFC2833 باشد.
DTMF پیش‌فرض Sip Trunk ایزابل است. یعنی اگر شما یک سیپ ترانکی را روی ایزابل بسازید پیش‌فرض DTMF که برایش در نظر گرفته می‌شود و بر روی Data base ذخیره می‌شود RFC2833 است. اگر غیر از این بود باید روی سیپ ترانک خود نیز تغییر دهید.
کاربرد DTMF در ارتباط گرنداستریم با سیپ ترانک ایزابل
اما برای ارتباط گرنداستریم با سیپ ترانک ایزابل از DTMF RFC2833 استفاده می‌کنیم. پس حتماً موقع تنظیمات گرنداستریم این گزینه را تغییر دهید. به صورت پیش‌فرض DTMF Method ch1-4:1 روی حالت یک است.  in audio 1 که نوع ارسال آن فرق می‌کند.
پس روی حالت دوم به این صورتDTMF Method ch1-4:2  می‌گذاریم و save را می‌زنیم. این یک پارامتر بسیار مهم است که شما باید مد نظر قرار دهید.
قطع تماس‌ها
تغییر پارامتر Enable
مطلب بعدی در رابطه با قطع تماس‌ها است. به قسمت FXO LINE همان Setting می‌رویم قسمت پایین Caller ID بود و قسمت بالا به تنظیمات فرکانس و تنظیمات خطوط شهری مربوط می‌شود.
گاهی اوقات مشتریان به خطوط شهری شما زنگ می‌زنند و Disconnect را روی موبایل خود می‌زنند اما تماس قطع نمی‌شود و همین‌طور زنگ می‌خورد. در چنین مواقعی باید فرکانس خط خود را تغییر دهید.
یک راه آن گزینه Enable Tone Disconnect است که حتماً باید آن را yes بزنید. در واقع Tone که مربوط می‌شود به Disconnect شدن را Enable کنید. به‌ صورت پیش‌فرض غیر فعال است و NO هست اما شما Enable آن را yes بگذارید و آن را فعال کنید.
 گزینه Enable Current Disconnect این به صورت پیش‌فرض yes هست اگر در جایی دیدید که NO هست این را هم YES بگذارید. معمولاً در این حالت خیلی از مشکلات حل می‌شود و قطع تماس اتفاق می‌افتد.
اگر باز هم این اتفاق نیفتاد البته روی کاری که ما اینجا انجام دادیم قطع شد. موقعی که من روی موبایل قرمز را می‌زدم قطع می‌شد. حالا فرض را بر این بگذاریم که در یک پروژه‌ای تماس قطع نشده است، تنظیمات را انجام دهید.
تغییر امپدانس
اگر با تغییر گزینه‌های ذکر شده تماس قطع نشد امپدانس آنها را تغییر دهید معمولاً با تغییر امپدانس مشکل قطع تماس‌ها حل می‌شود. چون یک سیگنالی به نام CPC هست که از سمت مخابرات ارسال می‌شود و باید گرنداستریم شما تشخیص بدهد.
گاهی اوقات اصلاً ارسال نمی‌شود یا قابل تشخیص نیست. چنین موردی پیش می‌آید و مخابرات هم در این رابطه به شما اطلاعاتی را نمی‌دهد که چه سیگنالی را ارسال می‌کند یا دامنه آن به چه صورتی است. پس شما باید این قسمت را با سعی و خطا انجام دهید.
تعیین فرکانس روی Data Tone
یک گزینه دیگر هم اینجا در رابطه با فرکانس داریم فرکانس‌ها را هم می‌توانید روی Data Tone تغییر دهید. مثلاً روی ۴۳۰ یا ۴۲۰  من خیلی جاها جواب گرفتم و قطع تماس‌ها انجام شده است. این نکته را هم مد نظر قرار بدهید.
تنظیم Caller ID
در رابطه با Caller ID ما در بخش قبلی یک سری توضیحات در این مورد دادیم و گفتیم که شما می‌توانید Caller ID هریک از خطوط را تنظیم کنید و مشاهده کردید که به صورت پیش‌فرض Caller ID بر روی یک بود و شماره تماس‌ گیرنده را نمی‌انداخت و به ایزابل انتقال نمی‌داد.
اگر با چنین مشکلی برخورد کردید می‌توانید شماره آن را تغییر دهید. معمولاً روی حالت دوم که FSK هست یا روی حالت ششم که یک حالت خاصی از DTMF هست جواب می‌دهد. ما بر روی حالت ششم گذاشتیم جواب داد.
بعضی اوقات شما با این مشکل روبرو می‌شوید که مثلاً خط یک شما باید روی FSK باشد و خط شش شما باید روی DTMF باشد. خوشبختانه گرنداستریم این قابلیت را گذاشته است.
در قسمت Caller ID Scheme ما کانال یک تا چهار را شش گذاشتیم به این صورت   Caller ID Scheme: ch1-4:6 می‌توانید برای هر کانال جداگانه بگذاریم و فقط باید بین آنها فقط یک سمی کالن باید بگذارید و بعد از این‌که Save و ریبوت کنید تنظیمات در آنجا قرار می‌گیرد. پس برای هر خط می‌توانید یک Caller IDخاصی را لحاظ کنید.
پارامتر Number of Rings Before Pickup
نکته بعدی نوشته Number of Rings Before Pickup منظور از Pickup این است که تماس را پاسخ دهد و به ایزابل انتقال دهد. می‌گوید چند زنگ بخورد و بعد ما تماس را پاسخ دهیم و به ایزابل بفرستیم؟ به صورت پیش‌فرض چهار تا است.
معمولاً چهار تا زیاد است و بر روی سه یا دو باشد ok است. چرا گفته می‌شود که سه یا دو باشد و نمی‌گویم که بر روی یک بگذارید؟ این را باید حتماً تست کنید که ببینید آیا روی یک زنگ گرنداستریم شما می‌تواند کالرآیدی را تشخیص بدهد یا خیر.
اگر با یک زنگ تشخیص داد که OK هست و تماس هرچه که سریع‌تر از گرنداستریم به ایزابل انتقال پیدا کند بهتر است و مشتری شما سریع‌تر به مقصدش وصل می‌شود و کمتر منتظر می‌ماند. یا اگر مثلاً پیغام IVR یا تلفن گویا دارید، سریع‌تر برای تماس‌گیرنده پخش می‌شود.
پس بهتر است که سریع‌تر وصل شود. چهار را به سه انتقال دهید و بعد روی دو بگذارید اگر خیلی کم کنید و روی یک بگذارید ممکن است که Caller ID شما اصلاً تشخیص ندهد و سریعاً ارسال کند.
پس باید انتخاب این عدد به نحوی باشد که هم Caller ID قابل تشخیص باشد و هم شماره تماس‌گیرنده و کسی که زنگ زده است سریع‌تر به ایزابل و مقصدی که دارد وصل شود.
در قسمت لاین آنالیز در قسمت Audio Caption گفتیم که می‌توانید وضعیت خط‌ها را ببینیم. به سراغ تماس‌های خروجی برویم موقعی که شما از یک داخلی می‌خواهید به بیرون زنگ بزنید باید چه تنظیماتی را بر روی گرنداستریم و ایزابل انجام دهید؟
بخش دوم: تنظیمات تماس‌های خروجی
مرحله اول: ساخت outbound
گفتیم که در ایزابل برای تماس‌های خروجی معمولاً از outbound استفاده می‌کنیم. این توضیحاتی است که در ویدئویی که در رابطه با outbound و Dial plane صحبت کردیم توضیحات کامل و کافی داده شد و یک outbound ساختیم. آن را پاک می‌کنیم و فرض کنید که هیچ outbound وجود ندارد.
من در شرکتی هستم و می‌خواهم به تمام کارمندان یا پرسنل بگویم که هر وقت عدد ۹ را گرفتند و هر عددی که بعد از ۹ گرفتند می‌توانند تماس خارجی یا تماس خارج از مرکز تلفن را داشته باشند.
از خطوط شهری استفاده کنند و تماس را با مشتری برقرار کنند. در واقع من همچین سناریویی را می‌خواهم پیاده‌سازی کنم. یک خط شهری به گرنداستریم وصل کردیم اولین تنظیماتی که باید انجام دهیم روی ایزابل هست. که باید چکار کنیم؟ باید outbound بسازیم.
نحوه ساخت outbound
اسم آن را در قسمت Route Name مثلاً ۹-outside می‌گذاریم. اولین پارامتر ما اسم آن هست که مهم نیست و هر اسمی می‌توانیم بگذاریم. گفته شد که دو بخش خیلی مهم داریم یکی بخش Pattern های ما هستند و دیگری ترانکی که می‌خواهیم استفاده کنیم.
گفتیم در prefix هر عددی را که بگذاریم حذف می‌شود. وقتی‌که همکاران می‌خواهند عدد ۹ را بگیرند و بعد از آن شماره بگیرند و تماس را برقرار کنند قاعدتاً ۹ اضافه است و ما نباید ۹ را به سمت مخابرات ارسال کنیم. پس ۹ باید حذف شود و می‌گوییم هر تماسی که با ۹ بود اما ۹ را در prefix بردار و حذف کن.
گفتیم که Match Pattern هر چیزی یا هر شماره‌ای است. DOT می‌گذاریم یعنی هر تعداد و هر رقم. دوستان این باکس تحت هیچ عنوان نباید خالی باشد و باید یک چیزی را داخل آن قرار دهید.
پس اگر می‌خواهید هیچ محدودیتی نباشد یعنی dot حتماً آن را بگذارید.
انتخاب ترانک
بعد ترانک خود را انتخاب می‌کنیم ترانک ما Sip-Trunk بود که ساختیم. به گرنداستریم خود یک خط شهری وصل کردیم و یک ترانک به نام Sip-Trunk ساختیم. بعد Submit و Apply می‌کنیم.
من انتظار دارم که یک داخلی مانند Bria وقتی که ۹ را گرفت و بعد از آن مثلاً ۰۶۶۱۲۱۴۰۲ را گرفت این تماس برقرار شود. بدون این‌که هیچ نوع Config را روی گرنداستریم داشته باشم.
می‌خواهم در ابتدا بدون این‌ که تنظیماتی را روی گرنداستریم انجام دهم تماس را برقرار کنم و ببینیم که با چه مشکلی مواجه می‌شویم و بعد مشکل را حل کنیم.
تماس می‌گیریم و می‌بینیم که یک بوق خالی را به ما می‌دهد که دقیقاً بوق خط شهری هست. من چه‌ کاری انجام دادم؟ یک شماره‌ای را گرفتم که ابتدای آن ۹ هست و به روی outbound من می‌افتد و ۹ حذف می‌شود و باقی اعداد به سمت گرنداستریم ارسال می‌شود.
سپس روی گرنداستریم admin را می‌زنیم و وارد قسمت Line Analysis و Audio Capture می‌شویم.
اهمیت گزینه FXO LINE
دوباره تماس را برقرار می‌کنم و F5 می‌زنم خط را به من می‌دهد. پس تماس تا اینجا آمده است اما شماره‌گیری انجام نشد. نکته مهم این است که در قسمت FXO LINE در قسمت Dialing گزینه‌ای را تحت عنوان Stage Method داریم که نوع تماس خروجی را برای ما مشخص می‌کند.
اگر به خاطر داشته باشید در بخش قبل گفته شد تماس‌هایی که از گرنداستریم می‌خواهد خارج شود در خطوط شهری به Dialing to PSTN مربوط می‌شود. تماس‌های ورودی به ایزابل چه بود؟ Dialing to VOIP.
دربخش Dialing to PSTN ما باید این تنظیم را انجام دهیم و متد آن را روی حالت ۱ بگذاریم. چرا این گزینه را گذاشته است؟ حالت اول یعنی متد اول برای این است که در واقع یک بوقی را در اختیار کارمندان قرار بدهد چون در سیستم‌های آنالوگ قدیمی و پاناسونیک‌های قدیمی به این صورت یک خط آزاد می‌کردند و بوق خط شهری را داشتند. 
پیش‌فرض هم برای همین است بعد از این‌که بوق را داد شما می‌توانید شماره‌گیری را انجام دهید. دو حالت شماره‌گیری برای خروج گذاشته است و شما می‌توانید متد یک یا دو را انتخاب کنید. اما پیشنهاد من متد دو هست.
برقراری تماس با تغییر متد Dialing to PSTN
در ریبوت admin را وارد کرده و در قسمت FXO Lines بعد Dialing و وارد گزینه Dialing to PSTN می‌شویم. که پیش‌ فرض آن دو هست اما موردی را که من به شما پیشنهاد می‌کنم یک هست یعنی متد یک را شما بگذارید تا تماس مستقیم خارج شود.
حالا مجدداًشماره‌گیری می‌کنیم. دیگر صدای بوق را نداریم و مستقیم روی خط شهری رفتیم. حالا خروجی ما چون روی حالت هدست است احتمالاً کمی ضعیف‌تر است. در قسمت preferences و گزینه Devices خروجی نرم‌افزار را روی حالت Microphone و Speakers بگذاریم.
مجدد شماره‌گیری کنیم. تماس برقرار شد. پس به همین راحتی و با تغییر یک متد توانستیم تماس خود را برقرار کنیم. این تنظیماتی هست که شما باید روی FXO انجام دهید که حداقل تنظیمات است.
تنظیمات Dial plane نویسی
تنظیمات دیگری هم وجود دارد که ممکن است گاهی اوقات مورد استفاده قرار گیرند مانند Dial plane نویسی شما مشابه همان Dial plane که در ایزابل داشتید اینجا هم دارید و دقیقاً می‌توانید مشخص کنید که چه Pattern هایی را یا با چه الگوهایی تماس‌های شما خارج شوند یا محدودیت تماس به وجود آورید.
اما اغلب محدودیت‌ها را ما روی ایزابل انجام می‌دهیم و در اینجا این‌ کار را نمی‌کنیم. اینجا معمولاً مورد استفاده نیست اما اگر در یک پروژه خاص مورد استفاده شما باشد مثلاً در قسمت Dial plane از این الگوها می‌توانید استفاده کنید.
چند نمونه هم برایتان گذاشته است و یا مثلاً گفته اگر شما از سمت ایزابل، ۹۹۱ را قبل از یک شماره بفرستید، من به صورت اتومات تماس شما را به FXO1 می‌فرستم. یا اگر مثلاً یک تماسی باشد که ابتدای آن ۹۹۲ باشد من تماس را مستقیم به FXO2 می‌فرستم. این می‌تواند کاربردی باشد.
تعیین مسیر خروج تماس از یک خط مشخص
مثلا می‌خواهید بگویید که اگر فقط داخلی ۱۲۰ زنگ زد، فقط از خط  دو تماس آن خارج شود. برای این سناریو باید چه‌ کار بکنیم؟ وارد ایزابل می‌شویم و وارد outbound می‌شویم و یک outbound مثلاً برای داخلی ۱۲۰ می‌سازیم و می‌گوییم اگر کالرآیدی ۱۲۰ بود و ۹ یا هر شماره‌ای گرفت در prefix باید ۹ را حذف کنیم و prepend را به آن اضافه کنیم. ۹۹۲ و تماس را به سمت Sip-grand بفرست و بعد Submit و Apply می‌کنیم.
الان فقط داخلی ۱۲۰ می‌تواند از اینجا خارج شود. اولویت را باید رعایت کنیم این را در بالای بالا قرار می‌دهیم. از این به بعد زمانی که داخلی ۱۲۰ زنگ بزند، کالرآیدی ۱۲۰ فقط می‌تواند خارج شود.
 9 را که بگیرد ۹ را حذف می‌کنیم و به جای آن ۹۹۲ را می‌فرستیم. ۹۹۲ به ابتدای شماره اضافه می‌شود و به Sip- grand ارسال می‌شود. در نهایت روی گرنداستریم طبق پیش‌فرض و تنظیماتی که دارد ۹۹۲ حذف می‌شود و تماسش از FXO2 خارج می‌شود.
این یک نوع محدودیت یا یک ‌سری تنظیمات است که ممکن است کارفرما از شما بخواهد. خیلی راحت می‌توانید در outbound ایزابل انجام دهید و از این طریق هم توسط گرند استریم قابل درک و فهم باشد و تشخیص دهد و ۹۹۲ را حذف کند و باقی شماره‌ها را به FXO2 ارسال کند.
leading number
در واقع زبانی که بین مرکز تلفن‌ها مشترک هست، آن leading numberهایی هست که در ابتدای شماره‌ها ما استفاده می‌کنیم. بین تمام مراکز ما این ‌کار را انجام می‌دهیم. وقتی‌ که می‌خواهیم یک چیزی را به سمت مرکز مقابل بفرستیم و مرکز را متوجه سازیم که باید این اتفاق بیفتد از این لیدینگ‌ها استفاده می‌کنیم.
شما وقتی کار کنید رفته رفته قطعاً مسلط می‌شوید و در دوره جامع ایزابل ما تمام این موارد را حتی به صورت عملی هم اجرا کردیم. یعنی لیدینگ‌ها را گذاشتیم و تست کردیم.
در اینجا به دلیل محدودیت زمان ویدئوها را سریع‌تر و کوتاه‌تر ضبط می‌کنیم تا وقت شما هم زیاد گرفته نشود. اما اگر خواستید به طور کامل به تمام لیدینگ نامبرها مسلط شوید و ارتباط بین مراکز را به راحتی برقرار کنید، می‌توانید از دوره جامع ایزابل استفاده کنید که تمام سناریوها به صورت کاملاً عملی و گام به گام اجرا شده است.
پس این تنظیمات اولیه گرنداستریم هم برای تماس‌های ورودی و هم برای تماس‌های خروجی بود. به سراغ بخش‌های بعدی آموزش برویم.
برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه شبکه ، ویپ و سانترال با ما همراه باشید…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید