در مبحث انتخاب سرور مناسب برای سازمان، اولین سوالی که هنگام خرید سرور با آن روبرو میشویم، این است که چه سروری برای کار سازمانی من مناسبتر است؟ برای پاسخ به این سوال باید سه مرحله طی شود و در هر مرحله از افراد آگاه و مرتبط باید سوالاتی پرسیده شود که در ادامه به هر کدام به تفصیل میپردازیم.
برای اینکه مشخص کنیم چه سروری مناسب سازمان من است، باید با چند نفر (حداقل سه نفر) در سازمان مصاحبه کنید:
مدیر عامل یا اعضای هیات مدیره: زیرا این افراد میدانند که چه سرویسی در آینده قرار است ارایه شود. پس باید دید یا Business Plan را بدانیم.
مدیرمالی: چه بودجهای در اختیار است.
مدیر فنی یا مدیر IT: جزئیات فنی را میداند.
قدم اول در انتخاب سرور مناسب
پس در اولین قدم باید طرح کسبوکار یا همان Business Plan مشخص شود. Business Plan خود را به درستی و دقیق تعیین کنید و برای این کار زوایای دقیقی از کسبوکار خود را مشخص کنید:
باید درک درستی از کسبوکار خود داشته باشید.
در کلمه کارایی دنبال چه چیزی هستید؟
چه چیزی برای شما مهم است و تفاوت موثری در کسبوکارتان ایجاد میکند؟
چالش اصلی شما چیست؟
کسبوکار شما در چه فازی قرار دارد و در آینده به کجا میرسد؟
کدامیک برای شما مهم است: سرعت و انعطافپذیری، هزینه و سود، ریسک، تجربه کارمند و یا تجربه مشتری؟
کسبوکار خود را به صورت موثر بشناسید و راهکارهای هدفمندی را انتخاب کنید که مطابق با نیازهای کنونی شما و شامل طرحی از آینده کاری شما باشد. اولین قدم این است که با استفاده از مدل تقسیمبندی بازار و مشتری، کسبوکار و محیط IT خود را مشخص کنید چرا که میزان پردازش و محاسبه مورد نیاز و مناسب شما، بستگی به اندازه محیط کاری شما دارد.
مدل تقسیمبندی بازار و مشتری
اچ پی در مدل تقسیمبندی بازار و مشتری، کسبوکارها را به دستههای زیر تقسیم کرده است:
کسبوکارهای کوچک و متوسط یا SMBها
انترپرایزها
تامینکنندگان سرویس
OEM
اولین قدم این است که با استفاده از این مدل، کسب وکار و محیط IT خود را مشخص کنید. استارتاپها، شرکتها و سازمانها در طول عمر خود دارای سه فاز هستند:
فاز Starting Out یا شروع
فاز رشد
فاز توسعه
در ادامه به بررسی این فازها میپردازیم و ویژگیهایی که شرکتها باید داشته باشند تا مشخص شود در کدام فاز قرار میگیرند، بیان میشود.
فاز شروع
اگر شرکتها در فاز Starting Out یا شروع باشند، دارای ویژگیهای زیر هستند:
کارهای تخصصی IT یا وجود ندارد یا محدود است.
باید سیستم IT راهاندازی شود تا کارهایی که کسبوکار را میگرداند، انجام شود.
بودجه IT محدود است.
شرکت در حال استخدام نیرو است.
ممکن است با چالشهای رشد امکانات مواجه شود.
رفع نیازها در لحظه لازم است.
فاز رشد
اگر شرکتها در فاز رشد باشند، دارای ویژگیهای زیر هستند:
شرکت در حال رشد است و استخدام نیرو دارد (کارمند، تیم فروش، مشتریهای بیشتر)
رشد ظرفیت IT (پرسنل IT، زیرساخت IT)
در حال افزودن اپلیکیشنهای بیشتر
امکانات در حال رشد (اتاق کامپیوتر یا دیتاسنتر)
نیاز به زیرساخت قویتر IT برای امنیت و حفاظت از اطلاعات
نیاز به راهکاری (تکنولوژی و پردازش) است که کارایی را افزایش دهد.
رشد نیاز به ابزار بهرهوری و آنالیز تجارت (Disaster Recover – DR یا جبران خسارت و امنیت کسبوکار)
فاز توسعه
اگر شرکتها در فاز توسعه باشند، دارای ویژگیهای زیر هستند:
رشد متداوم ظرفیتIT برای رفع نیازهای تجارت (اپلیکیشنهای بیشتر، زیرساختهای بیشتر IT را نیاز دارند)
اضافه کردن اپلیکیشنهای بیشتر (هوش تجاری، آنالیزگر، ابزار بهرهوری و همکاری)
نیاز به یکپارچگی بیشتر سیستم، ظرفیت بیشتر در DR و BC یا استمرار تجارت (DR: Disaster Recovery – BC: Business Continuity)
امنیت اطلاعات، تبدیل به بالاترین اولویت میشود (زیرساخت امنیتی پیشرفته مورد نیاز است)
چالشهای IT بیشتر است (اضافه شدن سایتها، محصولات، مشتریها و اپلیکیشنها)
نیاز به رفع سریع نیازهای تجارت در حال رشد
IT باید تکنولوژیهای رفع نیازها را داشته باشد و نیازهای آتی را پیشبینی کند. (IT باید تجارت را توانمندتر کند نه اینکه خود تبدیل به مانع شود)
با این آشنایی میتوانید مشخص کنید که کسبوکار موردنظر در کدام فاز قرار دارد:
کسبوکار در کدام فاز قرار دارد؟
چالش اصلی آنها چیست؟
برای کسب اطلاعات بیشتر چه سوالاتی باید از آنها پرسیده شود؟
آیا میتوانید آنها را در حل چالش خود کمک کنید؟
سوالات بررسی کیفی برای کسبوکارها
سوالات بررسی کیفی مثل این که آیا امکان رشد در سازمان شما وجود دارد و آیا زیرساختهای منعطف برای تغییر نیازها و رشد تجارت دارید؟ یا آیا به Collaboration (اپلیکیشنهایی که ارتباط بین کارمندان را برقرار میکنند) توجه دارید به این معنی که بهرهوری پرسنل بالا برود؟ یا آخرین باری که به آخرین تکنولوژی سرور آپگرید شدهاید، چه زمانی بوده؟ پاسخ این سوالات، راهکارهای مناسب برای پیشبرد کسبوکارتان را به شما نشان میدهد.
اگر کسبوکارتان در فاز شروع قرار دارد، میتوانید سوالات زیر را از خود بپرسید:
اهداف رشد کسبوکار شما چیست؟
برای جذب مشتریان جدید و نگهداشتن مشتریان موجود چه برنامهای دارید؟
آیا امکان رشد در سازمان شما وجود دارد و آیا زیرساختهای منعطف برای تغییر نیازها و رشد کسبوکار دارید؟
چگونه ریسک کسبوکار را کاهش میدهید و نیازهای رشد را بدون اضافه کردن پیچیدگیها مدیریت میکنید؟
چگونه دیوایسهای سیار را مدیریت میکنید؟
برای بهبود بهرهوری کارمندان چه برنامهای دارید؟
مثلا پاسخ سوال سوم به شما کمک میکند تا تصمیم بگیرید چه اچ پی سروری انتخاب کنید. مثلا پاسخ سوال پنجم شما را به راهکار cross-sell HP networking میرساند (Cross Sell به معنی فروش چند محصول و سرویس به یک مشتری است) و میتوانید راهکارها و محصولات HPE Cloud-ready را استفاده کنید مثل HPE Converged System 100.
اگر کسبوکارتان در فاز رشد قرار دارد، میتوانید سوالات زیر را بپرسید:
آیا به Collaboration توجه دارید به این معنی که بهرهوری پرسنل بالا برود؟
دیدگاه شما برای ارتباط مهمترین داراییهای سازمان چیست؟
برای مدیریت (Bring your own device-BYOD) پرسنل چه برنامهای دارید؟
چگونه در برابر زمان قطع زیرساخت IT که تجارت را تحت تاثیر قرار میدهد، محافظت را انجام میدهید؟
آیا این سوالات را قبلا پرسیدهاید؟ آیا جنبههایی وجود دارد که پوشش داده نشده است؟ چه سوالات دیگری میتوانید برای شناخت و رفع مشکل مشتریان بپرسید؟
اگر کسبوکارتان در فاز توسعه قرار دارد، میتوانید سوالات زیر را بپرسید:
آخرین باری که به آخرین تکنولوژی سرور آپگرید شدهاید، چه زمانی بوده؟
آیا استفاده از استوریج SAN و NAS را بررسی کردهاید؟
آیا معماری شبکه، منعطف و قابل تغییر هست تا امنیت را در رشد کسبوکار، ممکن کند؟
آیا میتوانید تحلیل آماری ساده ROI را برای راهکارهای مجازیسازی که مطابق با نیازهای شماست انجام دهید؟
قدم دوم در انتخاب سرور مناسب
در قدم دوم به سراغ بخش مالی شرکت میرویم و بودجهای که برای خرید سرور در نظر گرفته شده را مشخص میکنیم. مدیر مالی بیت و بایت را متوجه نمیشود بنابراین باید به زمان پول بتوانیم نیازهای مالی شرکت را مطابق با نیازهای فنی آن بیان کنیم. در واقع میتوان گفت که پول صحبت میکند:
راهکارها باید سود اقتصادی واضح داشته باشند.
افراد، ریال و تومان را میشناسند نه بیت و بایت.
برای رسیدن به این اهداف باید از ابزار محاسبه اقتصادی TCO/ROI استفاده شود که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم.
TCO چیست؟
TCO یا هزینه کل مالکیت (Total Cost of Ownership) هزینه خرید، راهاندازی و نگهداری است که شامل تمامهزینههای مربوط به تدارکات، اجرا و مالکیت سیستم است و معمولا شامل هزینههای مرتبط با آموزش، ارتقا، مدیریت اجرایی و قیمت خرید تدارکات است.
اما مواردی از TCO که در IT مطرح میشود، شامل موارد زیر است:
سختافزار
نرمافزار
هزینههای انسانی
هزینههای مکانی
هزینههای سرویس
هزینههای اجرا، مدیریت و نگهداری زیرساخت
ROI چیست؟
ROI یا نرخ بازگشت سرمایه (Return On Investment) معیاری برای محاسبه سودآوری شرکت در بازه زمانی ثابت است. تعادل سرمایهها و هزینهها همواره تحت نرخ مشخصی امکانپذیر است که این نرخ با تقسیم سود حاصل بر هزینههای سرمایهگذاری به دست میآید.
زمانی که سناریوی تعویض سیستمهای قدیمی و یا آپگرید سیستم مطرح باشد، برای خرید زیرساخت IT باید به ROI به عنوان ابزار فروش توجه شود.
قدم سوم در انتخاب سرور مناسب
در مرحله سوم و آخر باید به سراغ متخصصین شبکه و مدیران IT برویم. میتوان ایدهآل ادمینها را به صورت زیر دستهبندی کرد:
انجام کارهای روزانه به سادگی
افزایش سرعت عملیات
کاهش ریسک پروژه
ارایه خدمات متمایز
کاهش هزینههای نگهداری یا OPEX
وجود راهکارهای پردازشی متنوع
کاهش پیچیدگی مدیریت و اتوماتیک شدن آن
نتیجه این موارد، افزایش سرعت سرویس است که افزایش سرعت سرویس نتایج زیر را به دنبال دارد:
کاهش زمان دریافت سرویس، کاهش هزینه IT، افزایش درآمد تجاری و افزایش کارایی و بهرهوری
تهیه منابع مورد نیاز به طور اتوماتیک، برآورده شدن نیازهای تجاری در چند ثانیه، بالا آمدن سیستمها به جای چند دقیقه در چند ثانیه
پس در کل، یعنی باید محاسبه درست و باصرفه و مناسب با محیط کاری ارایه شود و بتواند همراه با رشد کسبوکار و نیازهای آن، رشد کند.
اما از ادمینها از کجا شروع میکنند؟ ابتدا باید نوع سازمان و شرکت مشخص شود که همان نتیجهای است که در قدم اول مشخص شده است. اینکه نوع کسبوکار شما چیست و چه آیندهای دارد، مشخص میکند سرور مورد نظر در این سازمان چه نقشی خواهد داشت مثلا: DHCP، Core Banking، AD و …
نکته دیگر اینکه در سازمانها، ارزش اپلیکیشنها با هم برابر نیست و باید Availability را برای سازمان خود اندازهگیری کنیم. پس در مرحله بعد باید دسترسپذیری یا Availability محاسبه شود.
پس از اندازهگیری دسترسپذیری و بررسی و شناخت نیازهای کسبوکار خود، ادمین و مدیر شبکه میتواند از سوالات زیر برای رسیدن به هدف خود که انتخاب سرور مناسب است، استفاده کند:
در مرحله بعد باید به سوالات زیر پاسخ داده شود:
چه تعداد کارمند در شبکه دارید؟
چه مشکلاتی در شبکه دارید که سعی در حل آن دارید (چه سرویسی از سرورمی خواهید)؟
سرعت رشد کسبوکار خودتان را چقدر پیشبینی میکنید؟
چه Performanceای برای این سرور مدنظر است؟
قصد استفاده از چه نرمافزارهایی را دارید و چه تعداد کارمند، میخواهند با آنها کار کنند؟
چه سرعتی برای پردازش اطلاعات نیاز دارید (پردازنده مناسب)؟
چه مقدار حافظه و RAM نیاز دارید؟
به چه مقدار هارد نیاز بررسی انواع هاردهای اچ پی (HPE Server Drives)دارید؟
لازم به ذکر است حجم اطلاعاتی را که در حال حاضر دارید و میزان اطلاعاتی که در آینده اضافه خواهد شد (پیشنهاد می شود میانگین ذخیره اطلاعات را در 24 ماه یا 36 ماه محاسبه کنید)
چه RAIDای باید روی این سرور پیادهسازی شود؟ زیرا به هر حال فضایی را به خاطر RAID از دست میدهیم.
بر اساس RAID انتخابی، چه RAID کنترلری باید استفاده شود؟
از چه نوع هاردی میخواهید استفاده کنید: SAS،SATA یا SCSI
به چه تعداد پورت شبکه بر روی سرور نیاز دارید؟
چه سیستمعاملی نصب کنیم؟
برای سرور چه فضایی در اختیار داریم؟ آیا قابلیت Extend شدن فضا وجود دارد؟ مقدار رشد در آینده مثلا یک سال آتی چقدر است؟ می خواهید سرورتان ایستاده باشد یا رکمونت؟ اگر فضا کم است، Blade و Synergy استفاده شود. مشخص کنید که چقدر فضای فیزیکی لازم است به زیر ساخت شبکه خود اختصاص دهید (امروز یا در آینده). سرورهای ایستاده سرورهای مناسبی هستند اما اگر از لحاظ فضا به طور جدی دچار محدودیت هستید، یک سرور رکمونت، انتخاب بهتری است.
آیا برنامهای برای اضافه کردن استوریج و یا Tape برای گرفتن بکاپ از سرور دارید؟
آیا نیاز به تجهیزات بکاپگیری وجود دارد یا نه؟ بکاپ برای چند روز باید نگه داشته شود؟ یک هفته و … و بابت این موضوع باید محاسبه انجام شود.
آیا سرور به بیش از یک شبکه وصل میشود؟ آیا به رابطی برای ارتباط بین شبکههایی با پروتکلهای مختلف نیاز است؟ اگر نیاز است باید با سرور، سازگار یا Compatible باشد. این رابط، آیا روی سرور تک یونیت نصب میشود؟ یا باید دو سروری دو یونیت باشد.
چه مقدار میخواهید هزینه کنید؟
ادمین شبکه میتواند به طور کلی در 6 مرحله زیر به تصمیم نهایی خود برسد و سرور مناسب را انتخاب کند:
فضای مورد نیاز سرور
پیاده سازی و نصب
مدیریت
پاور و کولینگ
ارتباطها و کابلکشیها
هزینه که در سازمانها دو دستهاند: CAPEX یا هزینههای خرید و OPEX یا هزینههای نگهداری
اگر این 6 مورد را در کنار دستهبندی سازمانها قرار دهیم، میتوانیم نوع سرور مورد نیاز خود را تعیین کنیم. به صورت بسیار خلاصه و گزیده دستهبندیهای سرورهای پرولیانت اچ پی به صورت زیر بیان میشود تا برداشت درست و مناسبی از تصویر زیر داشته باشیم:
سرورهای ML عموما برای سازمانهای کوچک و بعضی برای سازمانهای متوسط مانند شعبه یک بانک
سرورهای DL عموما برای سازمانهای متوسط و بعضی برای سازمانهای کوچک
سرور Blade برای سازمانهای بزرگ مانند دیتاسنترهای سازمانهای بزرگی مثل ثبت احوال، ثبت اسناد و نیروی انتظامی. در دیتاسنترهای بزرگ میتوان از سرورهای Apollo و Moonshot نیز استفاده کرد.
به عنوان مثال، خرید ML و DL در تعداد کم، CAPEX پایینی دارد اما OPEX آنها وقتی تعداد زیاد میشود بسیار بالا میرود. در نتیجه برای پایین آمدن هزینه میتوان از BLADE System استفاده کرد. شاید در نگاه اول هزینه CAPEX بالایی داشته باشد اما هزینههای OPEX کمتری دارد.
در یک جمعبندی کوتاه میتوان گفت که باید بر اساس فازی که کسبوکارها در آن قرار دارند نیازهای اصلی و راهحل رفع آنها (Trigger) مشخص شود. به طور کلی کسبوکارهای SMB به IT با مدیریت آسان، قابل اعتماد و باصرفه نیاز دارند. نکته اساسی و مهم این است که سرور، در کنار استوریج، شبکهبندی و خدمات، باید بر اساس نیازها تامین شوند. بسته به اینکه کسبوکارها در کدام فاز قرار دارند، Triggerها تغییر میکند و نیازها مشخص میکند که چه سوالات بررسی کیفی باید پرسیده شود تا راهکارهای رسیدن به هدف معین شود.
چگونه سرور مناسب انتخاب کنیم؟ (قسمت دوم)
منبع:فالنیک
ttttttttttttttttttttttt
تاریخچه انواع کابل های شبکه – قسمت اول
nnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn
کابل های شبکه هر نوعی که باشند ستون فقرات زیر ساخت شبکه محسوب میشوند. انتخاب نوع کابلهای شبکه از جانب ادمینهای شبکههای سازمانی هنگامی که میخواهند تکنولوژیهای جدید را گسترش دهند، امری بسیار مهم است.کابل شبکه به سیمهایی گفته میشود که جنسی از مس و شیشه دارند. کاربرد انواع کابل های شبکه برای اتصال و انتقال داده میان کامپیوترها و روترها و سوییچها و شبکههای استورج (میان اجزا و مولفه های شبکه) است. کابل های شبکه را میتوان رسانه ای دانست که در واقع دادهها در آن جریان پیدا میکنند و از دستگاهی به دستگاهی دیگر انتقال داده میشود.از مهمترین جنبههای شبکه، نوع کابلیست که در شبکه به کار رفته است و همچنین زیر ساختهای موجود در آن. با ظهور تکنولوژیهای جدید تر ضرورت وجود آن بیش از پیش خواهد شد، از جمله این تکنولوژیهای جدید میتوان به سرورهای تیغهای، مجازی سازی، دستگاههای ذخیره سازی شبکه نقاط دسترسی بیسیم و… اشاره داشت.خدمات شبکه که از طریق زیر ساختهای شبکه ای برای ارائه خدمات به کاربران ارائه میشود شامل مواردی همچون: به اشتراک گذار فایل، دسترسی به اینترنت، ایمیل، سیستمهای ERP و… است. زیر ساختهای فوق اجزای تشکیل دهنده ای دارند مثل: سوئیچها، لینکهای فیبر نوری و…، که زوج کابلهای بهم تابیده بدون حفاظ UTP زیر بنای تمامی آنهاست.در ادامه مطالب را، در مورد انواع مختلف کابل های شبکه مثل مشخصات کابل کشی اترنت مسی، سرعت و پیش بینیهای احتمالی برای تکنولوژی پیش خواهیم برد. انواع کابل های شبکه: تاریخچهبه عقیده ما ارتباطات دیجیتالی ایدهای جدید است، ساموئل مورس در سال 1844 توانست با تلگراف که اختراع جدیدش بود پیامی را از واشنگتن دی سی به بالتیمور ارسال کند. واضح است که این تکنولوژی از شبکههای کامپیوتر که امروزه مورد استفاده قرار میگیرد بسیار دور است، اما اصول آن همچنان حفظ شده است. کد مورس یک نوع سیستم باینری محسوب میشود، که با استفاده از خط فاصلهها و نقاطی که در آن تعریف شده است و همچنین ترکیبهای مختلف که برای آن وجود دارد، حروف و اعداد را نشان میدهد.شبکههای داده مدرن از صفر و یک بهره میبرند، دلیل آن دستیابی به نتایج مشابه است. تفاوتی که میان تلگراف در قرن نوزدهم و کامپیوترهای امروزی وجود دارد میزان ارسال اطلاعات بود، که برای تلگراف ها چهار یا پنج نقطه و یا خط در یک ثانیه بود، و برای کامپیوترها ده گیگ در ثانیه است به عبارتی دیگر 10000000000 صفر و یک را میتواند در یک ثانیه ارسال کند. از پیشگامان ارتباطات که در گذشته وجود داشتند تلگراف و تله تیترینگ بودند. اما در 35 سال اخیر همه چیز با سرعت بیشتری در حال گسترش است.این امر ناشی از ضرورت سرعت کامپیوترها برای برقراری ارتباط بوده است، که نتیجه ی آن توسعه سریعتر تجهیزات است. در فرآیند فوق کابل های شبکه و سخت افزارهایی که مورد استفاده قرار میگیرند باید با کیفیت بالاتری تولید شوند. توسعه تکنولوژی کابل های شبکهدر اواسط دهه 1970 رابرت متکالیف و دیوید بوگگز در ایکراکس کراپ توانستند در مرکز تحقیقاتی پالوآلتو واقع در کالیفرنیا، اترنت را توسعه دهند، پس از آن در سال 1979 دی ای سی و اینتل به جهت استاندارد سازی اترنت، به ایکراکس ملحق شدند. این سه شرکت در سال 1980 اولین مشخصات ارائه شده را که اترنت بلو بوک بود را به انتشار رساندند، این نام در واقع برگرفته شده از نام هر سه شرکت بود که به استاندارد دی آی ایکس نیز شناخته می شد.استاندارد فوق مناسب سیستمهاییست که سرعت آن ها به 10 مگابیت بر ثانیه می رسد، که با یک کابل کواکسیال بزرگ اجرا میشوند. اما برای ساختمانها و کابلهای کواکس کوچکتر با فاصله ای به طول 2.5 متر متمرکز بوده که برای اتصال به ایستگاههای کاری مورد استفاده قرار میگردد. رنگ کواکسیال بزرگ به طور معمول زرد است، که به عنوان تیک اترنت یا 5 بیس 10 شناخته میشود.در اینجا 10 به سرعت که مبنای آن بیس باند است اشاره دارد. استاندار رسمی اترنتبیس باندها برای هر انتقال از تمام پهنای باند خود استفاده میکنند. این موضوع در پهنای باند بالعکس است، بدان معنا که به هنگام ارسال اطلاعات پهنای باند را به کانالهای جداگانه ای تقسیم میکند و منظور از عدد 5 حداکثر طول کابل های شبکه سیستم است. استاندار رسمی اترنت را در سال 1983 به انتشار رساند. IEEE نام این استاندار است که پس از آن یک گروه مسئولیت توسعه آن را بر عهده گرفتند. نسخه ی دوم این استاندار با نام IEEE 802.3 در سال 1985 انتشار یافت. نامی که با آن شناخته میشود، “Thin Ethernet” یا 10Base2 بود. طول کابلی که در این استاندارد به کار میرود 185 متر است. هرچند که 2 نشانه 200 متر بود.از سال 1983 تا کنون استانداردهای متفاوتی برای کابل های شبکه معرفی شده است. با تکامل و رشدی که برنامههای کاربردی و تکنولوژیهای جدید داشته اند، سرعت انتقال اطلاعات به 10 گیگابت بر ثانیه رسیده است. خبر خوب این است که استاندارادهایی که در آینده به توسعه خواهند رسید محدودیت هایی که برای کابل کشی مسی وجود دارد را از بین می برد و در خصوص سرعت نیز به سرعتی بالاتر از 10 گیگابیت خواهند رسید.
ttttttttttttttttttttttt
voip چیست و کاربرد آن – قسمت اول
nnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn
voip چيست؟ می توان گفت که از سری نیاز های حیاتی جامعه ارتباطات می باشد و بشر همیشه در تلاش بوده روش های نوینی در این زمینه ابداع کند که بتواند به کمک آن با دیگران تعامل داشته باشد. قبل از آنکه بشر با اینترنت آشنا شود ارتباطات تنها از طریق تلفن انجام می گرفت که این امر به وسیله خطوط pstn امکان پذیر بود. برای این منظور انتقال سیگنال های آنالوگ به کمک کابل های مسی انجام می شد که این انتقال برای مسافت های طولانی هزینه های گزافی را در پی داشت، در آن زمان ارتباط ویدیوئی آنلاین بسیار بعید به نظر می رسید و تنها رسانه ویدیوئی در گذشته تلویزیون بود که آن هم جزو رسانه های آنلاین قرار نمی گرفت. اما از گذشته تا کنون با پیشرفت تکنولوژی تغییرات زیادی در زندگی بشر به وجود آمده است. اختراع فناوری هایی در زمینه ارتباطات مثل تلفن های سلولی، اینترنت و همچنین اختراع کامپیوترهای شخصی باعث تحول عظیمی در این زمینه شده که می توان با استفاده از آن چت تصویری انجام داد، نامه های الکترونیکی ارسال کرد و به روش های مختلفی با دیگران ارتباط برقرار نمود.امروزه شاهد یک دگرگونی عظیم در زمینه ارتباطات هستیم. کامپیوتر و اینترنت ابزاری هستند که در جوامع امروزی هر شخصی به کمک آن قادر است با افراد مورد علاقه اش تعامل داشته باشد، از این طریق می تواند دیتا های زیادی را ارسال نموده و با افراد دلخواهش به گفتگو بپردازد. نمی توان پیش بینی کرد در آینده چه اتفاقی رخ می دهد اما مطمئنا کامپیوتر ها در این زمینه نقش اساسی ایفا خواهند کرد. امروزه اینترنت پر سرعت در تمام نقاط دنیا وجود دارد و مردم با استفاده از آن با یکدیگر ارتباط صوتی و تصویری بر قرار می کنند. پس می توانیم این نتیجه را بگیریم که روند رو به رشد اینترنت از گذشته تا کنون این نوید را می دهد که اینترنت در آینده یکی از اصلی ترین زیر ساخت های ارتباطی خواهد بود.VoIP چيست و کاربرد آن کدامندVoice over internet protocol یا به اختصار VoIP که می توان آن را ip تلفنی نیز نامید، به این علت که توانایی استفاده از اینترنت را در مکالمات تلفنی دارد. اما در استفاده از خطوط سنتی VoIP از تکنولوژی دیجیتال برای برقراری ارتباط استفاده می کند و برای این منظور نیازمند یک اتصال broadband مانند DSL می باشد. امروزه شرکت های زیادی در این زمینه فعالیت دارند و به علاقه مندان خدمات مفیدی را ارائه می کنند.یکی از اساسی ترین کاربرد های VoIP استفاده آن در منزل و برای موارد شخصی می باشد. مانند سرویس های تلفنی مبتنی بر اینترنت که به کمک یک سوئیچ تلفن صورت می پذیرد. به این ترتیب افرادی که از این تکنولوژی استفاده می کنند می توانند تنها یک خط تلفن داشته باشند و گاهی مواقع نیز برای این منظور از یک آداپتور استفاده می کنند. در این مواقع آداپتور کمک می کند که در صورت نبود تلفن پیشرفته از یک تلفن ساده اسفاده شود.در نظر داشته باشید که مخاطب شما ممکن است هیچگاه متوجه نشود از تکنولوژی فوق استفاده کرده اید چرا که نمی تواند تشخیص دهد VoIP چه تفاوتی با یک تلفن ساده دارد.VoIP چگونه کار می کند؟در طی سال های اخیر دانشمندان دریافتند که می توان یک سیگنال به شکل دیجیتال ارسال کرد و حتی این امر برای مسافت های بسیار طولانی نیز قابل اجرا می باشد. برای این منظور باید قبل از آن که سیگنال ارسال شود به کمک یک مبدل (ADC) از آنالوگ به دیجیتال تبدیل کرده و پس از ارسال، هنگام دریافت در مقصد نیز مجددا سیگنال را از دیجیتال به آنالوگ توسط یک مبدل (DAC) تبدیل کرد. تکنولوژی VoIP نیز درست شبیه گفته های فوق کار می کند، ابتدا صوت آنالوگ را به دیجیتال تبدیل کرده و پیش از دریافت در مقصد آنرا به فرمت انالوگ بر می گرداند. از مزایای تبدیل انالوگ به دیجیتال این است که بر روی سیگنال های دیجیتال کنترل بهتری می توان داشت برای مثال فرمت دیجیتال قابلیت فشرده سازی، تعیین و تغییر مسیر و همچنین تبدیل به یک فرمت جدید را نیز دارد.می توان گفت شبکه هایی که از پروتکل TCP/IP استفاده می کنند داده ها را طبق یک بسته های ip انتقال می دهند که هر کدام از این بسته ها دارای یک هدر و یک payload می باشند. هدر معمولا برای کنترل ارتباطات و paylaod برای مبادله داده ها استفاده می گردند. تکنولوژی VoIP نیز برای حرکت در در شبکه و انتقال داده به مقصد از بسته های ip استفاده می کند.مزیت استفاده از VoIP نسبت به PSTN چیست؟هنگامی که از خطوط PSTN استفاده می شود، کاربران این خطوط می بایست به نسبت زمانی که این خطوط را اشغال می کنند به شرکت مدیریت آن پول پرداخت کنند و بدیهی است هر چه این زمان طولانی تر باشد هزینه بیشتری را برای کاربران در بر خواهد داشت. به علاوه با استفاده از تکنولوژی فوق نمی توان همزمان با چندین نفر گفت و گو کرد. اما با استفاده از تکنولوژی VoIP شما قادر خواهید بود در هر زمانی و با هر شخصی که می خواهید گفت وگو کنید. برای این منظور تنها باید مخاطبان شما نیز به اینترنت متصل باشند. از مزایای استفاده این تکنولوژی این است که می توانید مکالمه خود را تا هر زمان که بخواهید جدای از هزینه های مربوطه ادامه دهید، همچنین به طور همزمان می توانید با چندین نفر مکالمه کنید و حتی در زمان مکالمه برای مخاطبان خود یا افراد دیگری داده هایی مانند ویدیو، تصویر و … ارسال نمایید.