سخت افزار مرکز تلفن
سلام دوستان عزیز در این بخش میخواهیم در رابطه با سختافزار مرکز تلفن صحبت کنیم. اینکه وقتی نرمافزار ایزابل را نصب میکنیم چه منابعی را باید برای سرور یا آن سیستم لحاظ کنیم. اگر ماشین مجازی داریم چه منابعی را باید برای آن درنظر بگیریم یا اگر روی یک CASE معمولی کار میکنیم مثلاً یک دسکتاپ نصب میکنیم چه سختافزارهایی را باید داشته باشد که بعداً به مشکل برنخوریم. در این بخش به صورت اختصاصی فقط در رابطه با منابع مرکز تلفن میخواهیم صحبت کنیم.
آنچه در این مقاله می خوانید:
سخت افزار مرکز تلفن توضیح در مورد Resourceمنابع در انتخاب مرکز تلفن یا سرورعوامل تاثیرگذار در انتخاب CPU،RAM،HDDضبط مکالمهتماسهای همزمانکدکهاتبدیل کدکهاعوامل موثر بر کدکهاCASE یا PC انتخابی در ۲۰ تا ۵۰ تماس همزمانCASE یا PC انتخابی در ۱۰۰ تا ۱۵۰ تماس همزمانانتخاب هارد مناسب برای سرورهارد ۳.۵ اینچهارد ۲.۵ اینچهارد مخصوص سرور با سرعت بالاهاردهای نسل جدیدنکته مهم در کاربرد هارد مناسب روی سرورهاانواع سرورهای HBویژگیهای هارد SAS و هارد SSDنکته مهم در انتخاب حافظه روی سرورهاذخیره سازی و میزان فضای هارد مرکز تلفن میزان انتخاب فضای ذخیره سازی مرکز تلفن
توضیح اولیه
توضیح در مورد Resource
بهروی وان نوت برویم و من یک توضیح اولیه در رابطه با Resource یا منابع مرکز تلفن داشته باشم. دوستان منظور از منابع سختافزارهایی هست که برای ماشین مجازی یا سختافزار سرور فیزیکی لحاظ میکنیم است. وقتی که میگوییم منابع یعنی چه سختافزارهایی؟ پس میشود منابع مرکز تلفن که این مرکز تلفن میتواند روی یک سرور در واقع مجازی یا یک ماشین مجازی نصب شود. یعنی بخشی از یک سرور بزرگ و یا روی یک CASE یا سیستم دسکتاپ PC نصب شود.
منابع در انتخاب مرکز تلفن یا سرور
حال منابع شامل چه مواردی میشود؟
یعنی ما در انتخاب مرکز تلفن یا سرورمان کدامها را باید انتخاب کنیم؟
وقتی که به عنوان مثال یک ماشین مجازی میسازیم سه تا پارامتر خیلی مهم از ما میخواهد که شامل پردازنده، رم و حافظه است. دقیقاً این موارد هستند.
پردازنده یا CPU مورد بعدی Ram هست و مورد بعدی HDD یا حافظه هست.
این سه پارامتر را ما باید چگونه انتخاب کنیم؟ یعنی بگوییم CPU چقدر باشد و Ram چقدر باشد و H.DD چقدر باشد. دوستان این را هم به شما بگویم در انتها در رابطه با اینکه اگر سرور بود باید چطور انتخاب کنیم و اینکه PC بود چطور باید انتخاب شوند صحبت میکنم.
چون یک مقدار با هم متفاوت هستند. سختافزارهایی که روی سرور نصب میشود با روی PC و دسکتاپ کاملاً متفاوت است. پس این منابع هستند که گفتیم باید CPU و Ram و H.DD را مشخص کنیم. اما چه عواملی تاثیرگذار هستند. میخواهیم در رابطه با عوامل تاثیرگذار صحبت کنیم.
عوامل تاثیرگذار در انتخاب CPU،RAM،HDD
ضبط مکالمه
مورد اول ضبط مکالمات هست. وقتیکه شما ضبط مکالمه انجام میدهید بهتر است از هارد یا ذخیرهسازی استفاده کنیم که سرعت read and write بالایی داشته باشد. بهترین گزینه استفاده از هارد یا حافظههای SSD هست.
احتمالاً شنیدهاید که اینها حافظههایی هستند که دیسک ندارند و مشابه فلش از ICها استفاده میکنند. البته تکنولوژی بالاتری دارد و نوع ارتباط SSD با MAIN BOARD از طریق SATA است که جلوتر در مورد آن صحبت میکنیم. اما SSD ها BAD SECTOR نمیشود چون دیسک ندارد.
اما SSD یک ایرادی دارد که اگر بسوزد احتمال بازیابی اطلاعات خیلی سخت است و در اکثر موارد امکانپذیر نیست. به همین خاطر اگر اطلاعات شما خیلی برایتان مهم است از هاردهای SSD استفاده نکنید. یا اگر از SSD استفاده میکنید حتماً بکآپ هم داشته باشید.
یعنی یک سرور جداگانهای را داشته باشید تا از آن ماشین مجازی یا آن سرور فیزیکال شما بهصورت دورهای هفتهای یا ماهیانه بکآپ بگیرد.
البته این را به شما بگویم که SSD به این صورت نیست که یکدفعه از کار بیفتد. اما پیش میآید و خود بنده تجربه دارم که چندین SSD بوده که در پروژههای مختلف از کار افتاده و سوخته است. به همین خاطر این را به شما میگویم که این مورد را حتماً لحاظ کنید و اگر اطلاعات شما خیلی مهم است چند تا SSD را با یکدیگر RAPE ببندید که آن هم موارد خاص خود را دارد یا حتماً بکآپ گیری کنید.
اگر از هاردهای معمولی استفاده میکنید هاردهای مخصوص این کار را استفاده کنید. مثلاً هارد وسترن RED مخصوص ذخیرهسازی است. یا RED PLUS برای ذخیرهسازی فوقالعاده است. سرعت بالایی ندارد ولی اگر سرعت برایتان ملاک هست میتوانید از هاردهای مشکی استفاده کنید. پس انتخاب هارد مهم است.
اگر روی CASEهای معمولی و سیستمهای معمولی دارید استفاده میکنید و ضبط مکالمات دارید چون یکسره در ضبط مکالمات READ AND WRITE انجام میشود و مکالمات روی هارد انتقال پیدا میکند به همینخاطر من پیشنهاد میکنم روی سیستمهای معمولی از هارد SSD استفاده کنید. ولی بحث امنیت آن را هم لحاظ کنید و این را مدنظر قرار دهید. یعنی فرض کنید که ممکن است چنین اتفاقی بیفتد و یکدفعه هارد SSD از کار بیفتد. یعنی بکآپ را داشته باشید. پس ضبط مکالمات در انتخاب حافظه خیلی مهم است. اگر ضبط مکالمات ندارید میتوانید از هاردهای معمولی هم استفاده کنید.
البته ضبط مکالمه روی هاردهای معمولی هم امکانپذیر است. در بلندمدت چون READ AND WRITE زیادی انجام میشود ممکن است BAD SECTOR شود یا اتفاقاتی برای هارد بیفتد.
تماسهای همزمان
پس مورد بعدی بعد از ضبط مکالمات عواملی که روی سرعت و در واقع سیستم و منابع سرور اثرگذار هستند تماسهای همزمان هستند. البته تماسهای همزمان کلاً ملاک است و در واقع ربطی به ضبط مکالمه ندارد. قطعاً وقتی تماس و مکالمه زیاد باشد ضبط مکالمه و نوع هارد خیلی چشمگیرتر هست و حتی ممکن است سرعت وب شما کم شود اگر همزمان تعداد مکالمات زیادی را دارید. پس تماس همزمان خیلی اثرگذار است هم در سرعت عملکرد مرکز تلفن و هم در پردازشها، ضبط مکالمه و همه موارد. پس در شرکتهای بزرگ این مورد را حتماً لحاظ کنید.کدکها
مورد سوم که خیلی میتواند تاثیرگذار باشد بحث کدکها یا بهتر است بگوییم تبدیل کدکها هست. دوستان موقعی که شما در مرکز تلفن خود از کدکهای خاصی استفاده میکنید که الگوریتم فشردهسازی بیشتری را دارد مثلاً مانند کدک ILBC مثلاً شما تعدادی شماره تلفن در خارج از شبکه دارید و با کدک ILBC دارید استفاده میکنید که کمپرس یا فشردهسازی بیشتری را انجام میدهد که ترافیک کمتری استفاده شود و صدا بهتر رد و بدل شود، این کمپرس کردن یا فشردهسازی باعث میشود که CPU و رم مرکز تلفن مشغول شود. هر چقدر که این کمپرس کردن بیشتر باشد CPU و رم بیشتری درگیر میشود که این نکته بسیار مهمی است.
تبدیل کدکها
یک مسئلهی دیگری هم هست که بحث تبدیل کدکها هست که اگر تبدیل کدک دارد انجام میشود. مثلاً یک سافتفون شما ILBC است و یک سافتفون یک کدک دیگری دارد و توسط مرکز تلفن این کدکها به همدیگر تبدیل میشوند اینجا باز CPU و رم بیشتری اشغال میشود و معیار دقیقی نمیتوان برای آن در نظر گرفت و شما باید آن را به صورت عملی تست کنید و بررسی کنید تا ببینید در حین مکالمه زیاد یا در اوج تماسها چقدر CPU یا رم شما مشغول میشود و اگر کم هست میتوانید اضافه کنید.اگر از ماشین مجازی دارید استفاده میکنید یک خوبی که دارد این است که شما میتوانید رم و CPU را ارتقاء دهید و از این بابت مشکلی پیش نمیآید. البته باید قبل از آن حتماً بکآپ گیری را انجام دهید. اگر دیدید که مثلاً CPU و رم از ۵۰ یا ۶۰ درصد بیشتر درگیر هستند حتماً باید ارتقاء دهید. البته ما یک معیار کلی را در انتهای این آموزش به شما معرفی میکنیم و میگوییم اگر این تماس بود یا اگر این کدک بود مقدارش را شما لحاظ کنید.
عوامل موثر بر کدکها
حال بحث کدکها حتماً به تعداد تماس همزمان بستگی دارد. یعنی اگر یک یا دو تا و یا سه تا سافتفون دارید که در خارج از مجموعه مثلاً یک کدکی را دارند حالا از هر الگوریتم و یا کدکی که دارد استفاده میشود زیاد ملاک نیست. اما وقتی تعداد آن زیاد باشد خیلی به چشم میآید و خیلی روی عملکرد CPU و رم تاثیر دارد.
مخصوصاً روی RAM یعنی کدکها بیشترین تاثیر را روی RAM میگذارند و RAM سرور را مشغول میکنند. اما تعداد تماسهای همزمان بهصورت کلی بیشترین اهمیت را دارد. من میخواهم یک جمعبندی در این بخش داشته باشم.
جمعبندی
اگر ضبط مکالمه دارید پیشنهاد من این است که از SSD استفاده کنید و حتماً بکآپ گیری را داشته باشید. اما اگر از هاردهای معمولی استفاده میکنید هارد خود را به درستی انتخاب کنید و یا از هارد نو استفاده کنید که BAD SECTOR نشود و زمان زیادی را نبرد. تعداد تماس همزمان به صورت کلی روی CPU و رم مرکز تلفن و سرور شما اثرگذار است و کدکها هم گفتیم که بیشتر روی رم هست و CPU را هم درگیر میکند.
CASE یا PC انتخابی در ۲۰ تا ۵۰ تماس همزمان
حال میخواهیم در ارتباط با این موضوع صحبت کنیم که اگر مثلاً در شرکتی ۲۰ تماس و یا تا ۵۰ تماس همزمان داشتیم از چه CASE یا چه PC میتوانیم استفاده کنیم؟ اگر سرور بود باید چکار کنیم؟
اول یک نکتهای را در اینجا اضافه کنم که ۲۰ تا ۵۰ تا تماس همزمان تقریبی است و داریم میانگین میگیریم. این تعداد تماس برای چه پرسنلی است؟ اگر شما ۶۰ تا پرسنل داشته باشید حدوداً و میانگین آن شما ۲۰ تماس همزمان دارید.
یعنی یک سوم تقریباً تعداد کل نفرات ما تماس همزمان داریم که یا با همدیگر در تماس هستند یا با مشتریان در ارتباط هستند. البته این به صورت میانگین یا کلی هست. مثلاً یک شرکتی که کلاً پشتیبانی هستند و در حال مکالمه هستند اینطور نیست.
مثلاً شرکتهایی هستند که ۲۰ تا پرسنل دارد و ۲۰ پرسنل کلاً در حال پشتیبانی هستند. یعنی در آنجا نمیتوان گفت که تعداد تماس همزمان آنها ۷ یا ۸ تماس است. از ۲۰ تا مثلاً ۱۸ تا تماس همزمان دارد.
یعنی یکسره در حال مکالمه هستند. اما به طور کلی میتوان از این معیار استفاده کرد یعنی بگوییم یک سوم کل نفرات در یک شرکت تعداد تماسهای همزمان میشود. حال اگر ۲۰ تا ۵۰ تا تماس همزمان داشتیم و این ۲۰ یا ۵۰ تا در میانگین از کمترین یعنی از اول صبح تا انتهای زمان کاری و معمولاً از ساعت ۱۱ تا ۱ یا ۲ ظهر اینها اوج مصرف هستند و ممکن است در اوج مصرف ۲۰ تا تماس باشد ابتدای صبح مثلاً ۲ تا تماس باشد یا انتهای تایم اداری ۲ تا یا ۳ تا و یا ۴ تا تماس همزمان باشد.
اما میانگین آن را ما در نظر میگیریم و میگوییم به طور میانگین اگر بین ۲۰ تا ۵۰ تماس همزمان در کل روز داشتیم یک سیستمی باشد که مثلاً CPU آن Core i5 باشد کاملاً جواب میدهد و قطعاً زیر ۵۰% CPU شما درگیر میشود. این با فرض این است که ما کدک خاصی و یا تبدیل کدک خاص یا زیادی را نداشته باشیم. چون کدک CPU و رم را خیلی درگیر میکند و یک عامل مهم است.
اگر شما از کدکهای پیشفرض دارید استفاده میکنید که COMPRESS زیادی ندارند اینها معمولاً یک CPU Core i5 نسل ۴ و یا ۳ برای همچین مرکز تماسی OK هست. شاید این برایتان سوال شود که اگر مثلاً ۷۰ تا باشد آیا باید CPU را ارتقا دهیم؟ نه اینطور نیست و Core i5 تا صد تماس همزمان را هم جواب میدهد و بهتر است که شما حتماً به صورت عملی در تایمهای مختلف یک روز میزان درگیری یا مشغول بودن CPU را چک کنید.
روی خود داشبور ایزابل خیلی راحت میتوانید این کار را انجام دهید و ببینید که RAM و CPU شما چقدر مشغول است. این CPU که من به شما پیشنهاد میدهم به صورت تجربی هست و در این رابطه Document دقیقی نیست.
در سایتهای خارجی یک Document مثلاً ۲۰ صفحهای هست که نوشته اما محاسبه آن دشوار است چون بسیاری از پارامترها مهم است و این سه پارامتری که گفته شد مهمترین آنها است اما موارد دیگری هم که تاثیرگذار هستند. پارامترهای ضبط مکالمه، تماسهای همزمان و کدکها بسیار مهم است. پس برای ۲۰ تا ۵۰ تا تماس Core i5 اوکی هست و تا ۱۰۰ تا تماس را هم جواب میدهد.
CASE یا PC انتخابی در ۱۰۰ تا ۱۵۰ تماس همزمان
اما برای اینکه خیالمان راحت باشد ما میگوییم برای ۱۰۰ تا تماس یا ۱۵۰ تا تماس به سمت Core i7 برویم و این پیشنهاد ما است. برای ۱۰۰ تماس همزمان یعنی حداقل ۳۰۰ تا پرسنل دارید. پس در شرکتی که ۳۰۰ پرسنل هست قطعاً دیگر از یک pc استفاده نمیشود و از یک ماشین مجازی کمک میگیرد. روی سرور مثلاً HP هست که ماشینی به آن داده و در آنجا میتوانید چک کنید و اگر دیدید که CPU شما Overload میشود و ۸۰ یا ۹۰ درصد درگیر است اینجا میتوانید تعداد Core i های CPU را افزایش دهید. این برای سیستم PC هست.
حال اگر همین روی ماشین مجازی باشد به جای Core i5 میتوانید مثلاً 4 Core سیپییو برای آن لحاظ کنید. پس اگر روی ماشین مجازی بود برای ۲۰ تا ۵۰ تماس همزمان Core i5 یا ۴ Core سیپییو روی سرور بگذارید. تا ۱۰۰ تا را هم جواب میدهد اما بهتر است که به سمت Corei7 بروید اما مشکلی ندارد. به شرط اینکه کدک خاصی نداشته باشد و تبدیل کدک نباشد ok هست حتی برای ۱۵۰ تا تماس همزمان را هم Core i5 جواب میدهد.
نکته
یک نکته جالبی را به شما بگویم در مرکز تلفنهای تجاری مانند پاناسونیک و NS500 یک CPU خیلی ضعیفی در حد اتم دارد و NS 500 تا ۲۹۰ تا یا بهتر است بگوییم تا ۲۵۰ داخلی را میتواند راهاندازی کند. برای ۲۵۰ تا داخلی که شما ۷۰ یا ۸۰ تا تماس همزمان باید در نظر بگیرید.
برای ۷۰ یا ۸۰ تا تماس همزمان پاناسونیک یک CPU در حد مثلاً اتم در نظر گرفته است که این کار را handle میکندو البته واقعاً کم است چون حتی در پردازش وب هم ما به مشکل برمیخوریم و سرعت یک مقدار پایین است. البته به رم هم میتواند بستگی داشته باشد.
خدمت شما عرض شود که میخواهم به شما بگویم که اگر بهینه و درست انتخاب شود نیازی به CPU بالا نداریم. اما روی مرکز تلفنهای تجاری مانند پاناسونیک خوب محدود است وOpen Source نیست.
یعنی تمام کارهایی را که شما قرار است روی آن انجام بدهید مشخص است و چیزی فراتر از آن را نمیتوانید انجام دهید برای همین حداکثر آن را لحاظ کردند و گفتهاند اگر مثلاً ۱۰۰ تماس همزمان باشد یک CPU اتم کفایت میکند. یا یک رم یک گیگ باشد کفایت میکند.
واقعاً در همین حد است یا اگر روی گرنداستریم را بروید و یک بررسی بکنید در data sheet خود مرکز تلفنهای گرنداستریم میبینید که CPU یا RAM پایینی را دارند. البته مرکز تلفن آنها و خود cent os که وصل هست minimal است و به حداقل رساندهاند.
اما چیزی که شما نصب میکنید خوب صد در صد بهینه نیست چون بعداً ممکن است داخلی اضافه کنید یا یک سری کارهای دیگر انجام دهید. بنابراین مانند مرکزهای تجاری صد در صد بهینه نیست. برای همین شما سختافزارهای خود را یک مقدار بیشتر در نظر بگیرید یا دو برابر لحاظ کنید.
مثلاً برای ۵۰ تا تماس همزمان ما اگر میگوییم Core i5 بگذارید برای این است که Core i5 چند برابر آن نیازی هست که مرکز تلفن لازم دارد. یعنی چند برابر آن را ما در نظر گرفتیم. پس این هم از منابعی که میتوانیم برای تماسهای همزمان در نظر بگیریم. این یک مقیاس کلی بود. حال به روی سرور برویم و ببینیم که برای هارد باید چکار کنیم و از چه هاردهایی میتوانیم روی سرورها استفاده کنیم؟
انتخاب هارد مناسب برای سرور
هارد ۳.۵ اینچ
در رابطه با فضای ذخیرهسازی من از قبل تصویر چند تا هارد را گذاشتم که اینها را با همدیگر بررسی کنیم. دوستان بحث ذخیرهسازی یا HDD هست. هاردهای ۲.۵ اینچ و هاردهای ۳.۵ اینچ داریم. هاردهای ۳.۵ اینچ را همه شما قطعاً دیدهاید.
هاردهایی هستند که روی سیستمهای معمولی نصب میشوند وهاردهای SATA هستند. هاردهای ۳.۵ اینچ از طریق پورت SATA به MAIN BOARD وصل میشوند که میتوانند هم روی سرور باشند و هم روی سیستم PC شما باشند. به شما خواهم گفت که روی چه سرورهایی نصب میشود.
پس هاردهای ۳.۵ اینچ هاردهایی هستند که سایز بزرگتری را دارند و روی سیستم و PC نصب میشوند و ارتباط یا کانکتور ارتباطی آنها هم از طریق SATA هست.هارد ۲.۵ اینچ
مورد بعدی که میخواهیم در مورد آن صحبت کنیم هاردهای ۲.۵ اینچ هستند هاردهایی که روی سیستم و روی سرور نصب میشوند. من تصویر ۲.۵ اینچ معمولی که بر روی سیستم نصب میشود را اینجا برایتان نگذاشتهام. اما مشابه همین SSD ها هست و روی لپتاپها نصب شدهاند.
یعنی شما چند سال پیش قبل از اینکه SSD در بازار نبود وقتی لپتاپ میخریدید هاردهای ۲.۵ اینچ و هاردهای کوچک بود که داخل هاردها دیسک بود یعنی مشابه ۳.۵ اینچ اما ۲.۵ اینچ بود. و الان اکثراً SSD شدهاند. پس کانکتور سیستمها SATA است.
هاردهای ۲.۵ اینچی که روی سیستم نصب میشود مانند لپتاپ کانکتور ارتباطی آن SATA بوده است. ولی همین هاردها که ۲.۵ اینچ هستند و روی سرور نصب میشوند به هاردهای SAS میشناسیم و دیگر SATA نیستند و کانکتور ارتباطی آنها با سرور از طریق SATA نیست و SAS هست.
البته به همدیگر وصل میشوند یعنی شما میتوانید روی سرورها به جای در واقع هاردهای SAS از هاردهای معمولی هم استفاده کنید. اما خوب هاردهای SAS مخصوص سرور هستند و قابلیتی که دارند سرعت و پایداری بالا است. به همین خاطر هست که روی سرورهای نسل قدیم هاردهای SAS استفاده میکنیم که نسبتاً قیمت بالایی هم دارند و سرعت آنها از هاردهای ۳.۵ اینچ بالاتر است. هاردهای ۳.۵ اینچ مثلاً ۵۴۰۰ یا ۷۲۰۰ RPM هست اما روی هاردهای صد ۱۰۰۰۰ و ۱۵۰۰۰ هستند و سرعت بالایی دارند. مثلاً ۱۵۰۰۰ سرعت بسیار خوبی دارد. تقریباً میتوان گفت سه برابر هاردهای معمولی سرعت دارد. به همین خاطر ما روی سرورها معمولاً از هاردهای SAS استفاده میکنیم که هم طول عمر بالایی را دارند و برای سرور ساخته شده و هم برای پردازش سرعت خوبی را دارند و هم rate بندی دارند.
هارد مخصوص سرور با سرعت بالا
پس روی سرور ما معمولاً از هاردهای SAS استفاده میکنیم که سرعت بالایی دارند یا از هاردهای ۳.۵ اینچ مخصوص سرور استفاده میکنیم. هارد مخصوص سرور یعنی ساخته شده و یک ورژنهای خاصی هستند. مثلاً ما هارد آبی یا سبز را روی سرور وصل نمیکنیم.
از هاردی استفاده میکنیم که مخصوص این کار است. مثل هارد REDPLUS که تصویر آن را میبینید و نوشته شده WD Red Plus هاردی هست که مخصوص نصب و ذخیرهسازی اطلاعات در شبکه است. میتواند به صورت ۲۴ ساعته کار کند اما هارد مثلاً رنگ آبی که برای دسکتاپ و PC است اصلاً برای این کار مناسب نیست. پس حتماً اگر از هاردهای ۳.۵ اینچ روی سرور استفاده میکنید این نکته را در نظر داشته باشید که برای آن کار مناسب باشد.
یعنی هارد رنگ آبی را روی سرور نگذارید و هارد مخصوص خودش را بگذارید. حتی هارد رنگ مشکی هم مخصوص این کار نیست. هارد مشکی بیشتر برای سرعت و Game استفاده میشود. پس این از هاردهای معمولی و هاردهایی که دیسک دارند. در واقع منظور ما از هاردهای معمولی هاردهایی است که داخل آنها دیسک است.
هاردهای نسل جدید
هاردهای نسل جدید که دیگر از دیسک پشتیبانی نمیکنند مانند SSD و نسل جدید آن NVME هست که شاید با نام M2 هم شنیده باشید.
فرق SSD با NVME چیست؟ هارد NVME در مقایسه با SSD سرعت چند برابری دارد و از بابت سرعت فوقالعاده است. این نکته را در نظر داشته باشید که هارد SSD که روی تصویر در سمت چپ میبینید و هارد NVME در سمت راست تصویر است.
ببینید سمت راست NVME نوشته یا M2 با هر دو نامگذاری شده است. هاردهای NVME چون مستقیم روی main board نصب میشود نسبت به هارد SSD سرعت بسیار بالاتری را دارد. و از کانکتور PCIE استفاده میکند. دقیقاً اگر شما روی تصویر دقت کنید و کانکتور آن را ببینید مستقیم روی main board وصل میشود. اما SSD از طریق SATA است. پس هارد SSD از طریق SATA هست اما NVME یا همان M2 از طریق PCIE هست. به همین دلیل سرعت NVME چند برابر سرعت SSD است و قیمت بیشتری هم دارد. قیمت آن حدود ۵۰ درصد از قیمت SSD بیشتر است و میتوان گفت که جدیدترین نسل هارد هست.نکته مهم در کاربرد هارد مناسب روی سرورها
نکتهای که وجود دارد این است که روی چه سرورهایی از چه هاردهایی استفاده کنیم؟ من این مطالبی که گفتم برای این بود که در مورد این قسمت صحبت کنم.
انواع سرورهای HB
ببینید سرورهای HB به صورت کلی به دو بخش تقسیم میشوند. سرورهایی که از هاردهای بزرگ استفاده میشوند LFF و SFF که LFF هارد ۳.۵ اینچ است و SFF هارد ۲.۵ اینچ است. پس برای انتخاب هارد سرور شما باید این نکته را مد نظر قرار دهید که اگر LFF هست هارد ۳.۵ اینچ را باید روی آن نصب کنید یعنی هاردهای بزرگ را و اگر SFF هست باید هارد ۲.۵ اینچ نصب شود.
ویژگیهای هارد SAS و هارد SSD
حال چه هاردی؟ شما هم میتوانید هارد SAS و هم هارد SSD را استفاده کنید. اما هارد NVME را نمیتوانید استفاده کنید. دوستان هارد NVME حتماً روی سرورهایی نصب میشود که read controller مربوط به NVME را داشته باشند و ساپورت کنند یا اگر ندارند باید شما تعویض کنید که زیاد مورد پیشنهاد ما نیست و نیازی نیست که شما NVME استفاده کنید. اما روی سرور بهتر است که هارد SAS استفاده کنید.هاردهای SAS معمولاً نسبت به SSD پایداری بیشتری دارند و معمولاً SSD بعد از چند سال استفاده طبق تجربه که چندین جا کسب کردهام سرعت آنها کم میشود و شما باید آنها را عوض کنید. اما SAS کلاً خرابی کمتری دارد اما طبق document که خود سامسونگ برای هاردهای SSD ارائه داده است زمان زیادی را گفته که این هارد میتواند کار کند.
اما طبق تجربهای که داشتیم خیلی کمتر از این زمانی که خودشان اعلام کردهاند کار کرده و سرعت آن به شدت کم شده بود که مجبور به تعویض کل SSDهای یک سرور شده بودیم. و این مشکل درمورد یک هارد نبود که بگوییم برای یک هارد این مشکل پیش آمده چون ما ۱۰ تا هارد را روی یک سرور گذاشته بودیم کلاً سرعت تمام هاردها بعد از گذشت سه سال بهشدت کم شد. این هم یک مورد تجربه بود که به شما گفتم.
نکته مهم در انتخاب حافظه روی سرورها
پس این نکته را در نظر بگیرید که روی سرورها بهتر است از حافظهی SAS استفاده کنیم و از SSD هم میتوانیم استفاده کنیم. هیچ مبدلی هم نیاز ندارد بهشرط اینکه سرور شما SFF باشد هر دو را ساپورت میکند. اگر هم LFF بود حتماً شما باید هارد ۳.۵ اینچ استفاده کنید. برای هارد ۳.۵ هم حتماً از مدلی استفاده کنید که برای کارتان متناسب باشد. پس این در مورد انتخاب هارد سرور بود.
اگر از سیستم دارید استفاده میکنید به شما گفتیم که برای مرکز تلفن بهتر است که SSD بگذارید و بکآپگیری هم انجام دهید. اگر از هاردهای معمولی استفاده میکنید حتماً هاردهایی را استفاده کنید که توانایی ۲۴ ساعت کارکرد را داشته باشند. مثلاً هاردهای بنفش و قرمز این قابلیت را دارند. بنابراین در انتخاب هارد دقت کنید. در ادامه میخواهیم در ارتباط با موضوع بحث ذخیرهسازی و میزان فضای هارد هم صحبت کنیم.
ذخیره سازی و میزان فضای هارد مرکز تلفن
میزان انتخاب فضای ذخیره سازی مرکز تلفن
دوستان طبق بررسی که من داشتهام البته این کار را خودتان نیز میتوانید انجام دهید. برای هر دقیقه مکالمه یعنی یک دقیقه حدوداً یک مگابایت فضا اشغال میشود. این با فرض اینکه شما فرمت ذخیرهسازی فایلها را تغییر ندهید یا اگر در صف هستند که شما میتوانید این کارها را انجام دهید و فرمت ذخیره را تغییر دهید با فرض اینکه شما هیچ تغییری روی مرکز تلفن ایزابل نداده باشید هر یک دقیقه مکالمه حدود یک مگابایت فضا را اشغال میکند.
پس ما میتوانیم در نظر بگیریم اگر ۱۰۰۰ دقیقه مکالمه داشته باشیم برای ما ۱۰۰۰ مگابایت یا همان یک گیگابایت فضا را اشغال کند. پس ۲۰۰۰ دقیقه دو گیگ میشود. به همین ترتیب میتوانیم در نظر بگیریم. یعنی اگر شما ۱۰۰ گیگ فضا به ماشین خود داده باشید حدود ۲ تا ۳ گیگ را خود مرکز تلفن اشغال میکند و یک مقدار هم خود ما حاشیهای را برای آن در نظر بگیریم شما ۵ گیگ آن را در نظر نگیرید.
اگر یک ماشینی داشته باشید که ۱۰۰ گیگ فضا داشته باشد یا مثلاً ۱۱۰ گیگ بدهید و ۱۰ گیگ را به خود مرکز تلفن اختصاص دهید و بگویید که ۱۰۰ گیگ آن برای این است که ذخیرهسازی انجام بدهیم. ۱۰۰ گیگ ۱۰۰۰۰۰ دقیقه میشود که به ساعت هم میتوان آن را تبدیل کرد. پس این معیار کلی است.
شما بر اساس این مقدار میتوانید مشخص کنید. مثلاً شما میگویید ما در روز ۲۰۰ تا مکالمه داریم. حال این ۲۰۰ مکالمه میانگین مثلاً مدت هر مکالمه ۲ دقیقه باشد اینها را که ضرب کنیم زمان کل مکالمه در روز ۴۰۰ دقیقه است. ۴۰۰ دقیقه چقدر فضا را اشغال میکند؟ میتوانیم بگوییم که ۴۰۰ دقیقه ۴۰۰ مگابایت فضا را اشغال میکند. یعنی شما در روز ۴۰۰ دقیقه صحبت میکنید که تماس با بیرون دارید یا هر چیزی و امروز ۴۰۰ مگابایت فضا را اشغال کرده است.۱۰ روز مکالمه ۴ گیگ فضا را اشغال میکند و ۳۰ روز ۱۲ گیگابایت فضا را اشغال میکند. ما در ماه ۱۲ گیگ فضا اشغال میکنیم. اگر ۱۰۰ گیگ به آن فضا بدهیم میتوانیم حساب کنیم و بگوییم حدوداً مثلاً ۷ یا ۸ ماه میتوانیم ذخیره داشته باشیم. به همین ترتیب میتوانیم محاسبه را انجام دهیم. پس هر یک دقیقه حدودا ۱ مگابایت فضا را اشغال میکند.
به همین ترتیبی که من محاسبه کردم شما میتوانید در نظر بگیرید. مثلاً این مقیاس در ذهن شما هست و به آن شرکت میگویید که شما چند تماس همزمان دارید و میگوید مثلاً ۱۰۰ تا پس ۱۰۰ تا حدوداً نصف این است. اگر مدت مکالمه حدوداً ۲ دقیقه باشد که در نظر گرفتیم که معمولاً تماسها ۴۰ ثانیه ۵۰ ثانیه ۱ دقیقه و حداکثر دو دقیقه است. معمولاً تماسها در شرکتها کمتر از ۲ دقیقه است. پس این معیار کلی است.
یعنی اگر ما ۱۰۰ گیگ فضا داشته باشیم و در روز ۲۰۰ تا مکالمه داشته باشیم و هر مکالمه هم حدود ۲ دقیقه باشد ما میتوانیم حدودا ۷ یا ۸ ماه ذخیره داشته باشیم که برای این تعداد تماس ظرفیت خوبی است. اگر بیشتر باشد میگوییم باید ظرفیت هارد را ارتقاء بدهید مثلاً آن را ۱۲۰ گیگ یا ۱۵۰ گیگ بکنید. این هم انتخاب میزان فضای هارد بود که توضیح دادیم.
جمعبندی
ما در این بخش در رابطه با منابع صحبت کردیم و گفتیم که چه منابعی را نیاز داریم و در مورد CPU رم وهارد و انتخاب هارد صحبت کردیم. گفتیم که اگر ضبط مکالمه داریم بهتر است که SSD باشد و بکآپگیری را حتماً انجام دهیم. تعداد تماس همزمان و کدکها در میزان ظرفیت رم و CPU تاثیرگذار هستند.
گفتیم اگر تماسهای ما بین ۲۰ تا ۵۰ تماس است بهترین گزینه Core i5 است و Core i5 پایینتر هم میتوانیم استفاده کنیم. اما چون اختلاف قیمت زیادی ندارند پیشنهاد این است که Core i5 را انتخاب کنید و اگر روی یک سرور دارید لحاظ میکنید ۴Core روی آن ماشین درنظر بگیرد. میزان RAM را دوستان بررسی نکردیم.
پیشنهاد میکنم میزان RAM را ۴ گیگ بگذارید. اگر بیشتر بود یعنی بیشتر از ۱۰۰ تماس همزمان داشتید شما رم را روی ۸ گیگ لحاظ کنید. تبدیل کدکها روی رم اثرگذار است. اگر بیشتر از چند داخلی دارید که کدکها یا تبدیل کدکها دارد انجام میشود، میزان رم را بیشتر انتخاب کنید.
تعداد تماسهای همزمان را هم گفتیم که بر چه اساسی است و چه معیاری دارد. در مورد انواع هاردها صحبت کردیم و گفتیم که روی سرور هم باید ببینید که SFF هست و یا LFF است و نوع هارد آن را انتخاب کنید. پیشنهاد میکنم روی سرورهای SFF حتماً هارد SAS استفاده کنید.
اگر SSD میگذارید این نکته را مدنظر قرار بدهید که ممکن است بعد از مدتی سرعت هاردهای SSD کم شود و یا آسیب ببینند و حتماً rate بندی را انجام دهید. سرعت سرور و ذخیره اطلاعات به نوع rate هم بستگی دارد که چه ریدی را میبندید و rate controller شما چه سرعتی دارد. به همه این موارد بستگی دارد و خیلی چیزهای دیگر هم هست.
بحث بعدی در رابطه با میزان فضای ماشین یا سرور ما هست. که گفتیم چه هاردی را برای آن انتخاب کنیم و چه ظرفیتی داشته باشد. که گفتیم هر ۱دقیقه ۱مگابایت را اشغال میکند و یک محاسبه سرانگشتی داشتیم. امیدوارم که این بخش برای شما مناسب بوده باشد تا بتوانید در انتخاب سرور یا PC مرکز تلفن انتخاب درستی را داشته باشید برای دریافت پکیج جامع مرکز تلفن ایزابل به سایت ISG.co مراجعه کنید.
پکیج جامع مرکز تلفن ایزابل
برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سانترال ، ویپ و شبکه با ما همراه باشید…