مشکلات متناوب شبکه کاربران را ناامید میکند، بر سطح بهرهوری تأثیر میگذارد، تیم فناوری اطلاعات شما را تحت تأثیر قرار میدهد و برای مدیران شبکه دردسرساز است. بنابراین در این مقاله میخواهیم شما را با مشکلات شبکه های کامپیوتری که بهصورت رایج و متداول اتفاق میافتند آشنا کرده و راهحلهایی را ارائه دهیم که خودتان بتواند این مشکلات را برطرف کنید. مشکلات زیادی وجود دارد که میتواند عملکرد شبکه را تحت تأثیر قرار دهد، برخی از آنها بسیار پیچیده هستند؛ اما برخی دیگر بهآسانی و با چند تکنیک ساده قابل رفع خواهند بود. برای آشنایی بیشتر با انواع مشکلات شبکه های کامپیوتری تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.
مشکلات شبکه چیست؟
تأخیر در تماسهای ویدیویی، سرعت پایین برنامه یا شبکه، بارگیری (بافر) کند ویدئو، کیفیت VoIP ناپایدار، مشکلات وایرلسی، IP تکراری، مشکلات سی پی یو و عدم اتصال به اینترنت نمونههایی از مشکلات شبکه های کامپیوتری هستند. اگر در انجام کارهای روزمره از طریق اینترنت مشکل دارید یا نمیتوانید از برنامههای مهم و کاربردی استفاده کنید، مطالعه این مطلب را از دست ندهید!
مشکلات شبکه همچنین بر مواردی مانند تماسهای VoIP، برنامههای ERP، دانلود فایلها و موارد دیگر تأثیر میگذارد. برخی از مشکلات شبکه میتوانند از سختافزار معیوب، مانند روترها، سوئیچها، فایروالها و حتی الگوهای استفاده غیرمنتظره مانند افزایش پهنای باند شبکه، تغییرات در پیکربندی برنامه یا نقضهای امنیتی ناشی شوند.
رایجترین مشکلات شبکه
اکنون بیایید ۱۰ مورد از رایجترین مشکلات شبکه های کامپیوتری یا خطاهای شبکه را بررسی کنیم:
۱. استفاده از پهنای باند بالا
پهنای باند حداکثر مقدار دادهای است که در یک زمان معین از طریق اتصال اینترنت منتقل میشود و به ظرفیت شبکه برای انتقال داده بین دستگاهها یا اینترنت در یک بازه زمانی معین اشاره دارد. پهنای باند بالاتر اجازه میدهد تا دادهها با سرعت بیشتری در شبکه شما منتقل شوند و میتواند تعداد بیشتری از دستگاههای متصل را بهطور همزمان سرویسدهی کند.
مشکلات زمانی آغاز میشوند که یک کاربر، یک برنامه خاص یا یک کار تمام پهنای باند شبکه را به خود اختصاص میدهد. در این حالت کارکرد سیستمها و برنامههای دیگر به مشکل برخورد میکند. ازدحام شبکه ناشی از استفاده از پهنای باند بالا، کار را برای سایر بخشهای شبکه شما که به آن نیاز دارند، سخت خواهد کرد.
دانلودهای بزرگ: دانلودهای متشکل از فایلهای بزرگی که از اینترنت روی هارددیسک رایانه شما انجام میشوند، مانند انتقال فایل یا پشتیبانگیری، میتوانند استفاده از پهنای باند را بهشدت افزایش دهند.
تأخیر یا لیتنسی (Latency): تأخیر به مدت زمانی که طول میکشد تا یک بسته داده در یک شبکه به مقصد برسد، اشاره دارد. تأخیر مداوم یا تغییرات عجیبوغریب در زمان تأخیر، نشانههایی از مشکلات عمده عملکرد هستند و میتوانند بر کیفیت پهنای باند تأثیر بگذارند.
پکت لاس (Packet Loss): Packet Loss زمانی اتفاق میافتد که یک بسته داده در یک شبکه رها شود و هرگز به مقصد نهایی خود نرسد. بسته به اینکه چه مقدار از بستههای عبوری از پهنای باند شما به مقصد نمیرسد و چند بار این اتفاق رخ میدهد، میتواند مشکلات زیادی را ایجاد کند.
پخش ویدئو (Video Streaming): استریم کردن ویدیو از اینترنت یکی از دلایل رایج استفاده از پهنای باند بالا است.
برنامههای حجیم: اپلیکیشنهای مختلف نیازمندیهای متفاوتی دارند. برنامههایی که نیاز به اتصال به اینترنت دارند، مانند برنامههای توسعه وب، ایمیل، بازیهای رایانهای و غیره برای عملکرد به پهنای باند زیادی نیاز دارند، بنابراین میتوانند استفاده از پهنای باند شما را افزایش دهند.
اشتراکگذاری فایل (File Sharing): برنامههایی وجود دارند که به کاربران اجازه میدهند فایلها را از طریق اینترنت به اشتراک بگذارند. این برنامهها میتوانند منجر به استفاده از پهنای باند بالا شوند، زیرا شما را ملزم به دانلود و انتقال فایلهای بزرگ، با مقادیر زیاد داده، از طریق اینترنت میکنند.
شایعترین مشکلات شبکه های کامپیوتری
۲. مشکلات پر شدن حافظه CPU
CPU یا واحد پردازش مرکزی جزء اصلی یک رایانه است که دستورالعملها را برای سیستمهای عامل و برنامههای کاربردی دریافت و پردازش میکند. استفاده زیاد از Cpu میتواند روی کارکرد سیستم در شبکه تأثیر بگذارد.
رایجترین دلیل استفاده زیاد از CPU زمانی رخ میدهد که شبکه شما توسط حجم عظیمی از ترافیک گرفتار میشود. هنگامیکه فرآیندها به زمان بیشتری برای اجرا نیاز دارند یا زمانی که تعداد بیشتری از بستههای شبکه در سراسر شبکه شما ارسال و دریافت میشوند، استفاده از CPU میتواند بهشدت افزایش یابد.
تعدادی از دستگاههای شبکه مانند سوئیچها وجود دارند که دارای قطعات سختافزاری (ASIC یا NPU) هستند که با درگیر کردن Cpu، بستهها را بهسرعت پردازش میکنند. برای این تجهیزات، استفاده از CPU به میزان ترافیک مرتبط نیست.
برای تجهیزاتی که ترافیک را تجزیهوتحلیل یا دستکاری میکنند، مانند فایروالها، داستان کاملاً متفاوت است. بسته به ویژگیهایی که در دستگاهها و شبکه خود فعال کردهاید، CPU ممکن است در مسیر مستقیم مسیریابی یا ارسال بسته باشد. Cpu اگر بیش از حد مورد استفاده قرار گیرد، فاکتورهای شبکه مانند تأخیر، جیتر و پکت لاس افزایش مییابند.
۳. مسائل مربوط به اتصالات فیزیکی
ممکن است بدیهی به نظر برسد؛ اما بسیاری از مشکلات شبکه، در سختافزار خارج از شبکه رخ میدهند. وقتی زمان عیبیابی مسائل شبکه فرا میرسد، غریزه ما ایجاب میکند که به پیچیدهترین موقعیتها فکر کنیم، در حالی که بسیاری از اوقات، مشکل بسیار ساده و درست در مقابل ما است.
مشکلات سختافزاری مانند کابلها یا کانکتورهای معیوب میتواند منجر به بروز مشکلات شبکه های کامپیوتری شود. این مشکلات میتواند خارج از زیرساخت LAN شما نیز رخ دهد. اگر کابل مسی یا کابل فیبر نوری در مسیر آسیب ببیند، شبکه شما به مشکل برخواهد خورد.
بررسی تکبهتک کابلها، پورتها و کانکتورها میتواند زمانبر باشد، پیشنهاد ما استفاده از یک نرمافزار نظارت بر عملکرد شبکه است که خطاهای شبکه را در تمام رابطهای شبکه شناسایی میکند و در صورت بروز هرگونه مشکل، به شما هشدار میدهد.
۴. خرابی دستگاهها یا تجهیزات
گاهی اوقات، مشکلات شبکه در تجهیزات شبکه یا دستگاههایی مانند فایروالها، روترها، سوئیچها، مودم روتر یا AP (اکسس پوینت) رخ میدهد. این مشکلات ممکن است به دلیل پیکربندیهای بد، مشکلات اتصال شبکه، از دست دادن بستهها یا شاید فقط به دلیل غیرفعال بودن آنها باشد.
برای اینکه شبکه شما بهدرستی کار کند، باید مطمئن شوید که تمام دستگاههای موجود در شبکه شما بهدرستی پیکربندی شدهاند. هر زمان که دستگاهی را نصب یا پیکربندی مجدد میکنید، یا سیستمافزار تجهیزات را در شبکه خود ارتقا میدهید، باید آن دستگاه را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که بهدرستی پیکربندی شده است.
۵. مسائل DNS
DNS یا Domain Name System، مشخص میکند که بازدیدکنندگان چگونه وبسایت شما را از طریق اینترنت پیدا کنند. دی ان اس درواقع همانند یک فهرست راهنمای اینترنتی و یک دفترچه تلفن کار میکند، با این تفاوت که نام دامنه و آدرسهای IP را در خود نگه میدارد. یکی از رایجترین مشکلات شبکه های کامپیوتری، مشکلات دیاناس است.
سرویس دی ان اس نام دامنه را با آدرسهای IP مطابقت میدهد. هر وبسایت دارای آدرس IP مشخصی در وب است و رایانهها میتوانند وب سایتها را با استفاده از آدرس IP جستجو کنند. وقتی نام دامنهای را در مرورگر اینترنت خود تایپ میکنید، DNS مشغول یافتن اطلاعات متصل به آن دامنه میشود.
آموزش مشکلات شبکه های کامپیوتری
مشکلات DNS زمانی اتفاق میافتد که نمیتوانید به یک آدرس IP متصل شوید. این مشکل خود را در قالب مشکل عدم دسترسی به شبکه یا اینترنت نشان میدهد. بهعنوان مثال، سایت شما بهطور همزمان برای شما آنلاین و برای بازدیدکنندگان شما آفلاین است.
سایر مشکلات DNS ممکن است به دلایل زیر باشد:
تنظیمات بد: ممکن است به دلیل پیکربندی نادرست رکوردهای DNS با مشکلاتی مواجه شوید.
تأخیر بالای DNS: تأخیر بالا میتواند باعث کندی و زمانهای بارگذاری طولانی شود.
مقادیر بالای TTL
مشکلات سختافزاری/شبکه: مشکلات DNS میتواند ناشی از خرابی سختافزاری در دستگاه میزبان یا خرابی شبکه باشد.
۶. تداخل در شبکه وایرلس (Wifi)
مشکلات وای فای یکی از رایجترین مشکلات شبکه های کامپیوتری در اتصالهای مدرن امروزی است. تداخل بیسیم زمانی رخ میدهد که سیگنال دستگاه دیگری، سیگنال Wi-Fi ارسالشده از روتر بیسیم شما را مختل یا ضعیف کند.
علائم تداخل بیسیم عبارتاند از:
قدرت سیگنال پایین حتی زمانی که به مودم نزدیک هستید.
هنگام استفاده از WiFi، سرعت اتصال به اینترنت کندتر از حالت کابلی است.
انتقال آهسته فایل بین رایانهها از طریق WiFi
ناتوانی در جفت شدن دستگاههای WiFi یا بلوتوث حتی در فواصل نزدیک
قطع شدن متناوب اتصال وای فای
وسایل خانگی مانند مایکروویو، تلفنهای بیسیم، رسیورها، دوربینها، آیفونهای تصویری و دستگاههای مشابه در خانه همسایهها میتوانند عملکرد شبکه Wi-Fi خانگی شما را تضعیف کنند. برای رفع مشکل ابتدا باید منبع تداخل را پیدا کنید. ابزار تست شبکه Wi-Fi میتواند به شناسایی منبع مشکل کمک کند.
۷. آدرسهای IP تکراری و ثابت
در یک شبکه، هیچ دو سیستمی نمیتوانند آدرس اینترنتی یکسانی را داشته باشند. اگر آدرسهای اینترنتی تکراری وجود داشته باشد، هیچ یک از سیستمها نمیتوانند به شبکه دسترسی داشته باشند. اگر DHCP را خاموش کرده و خودتان بهصورت دستی به سیستمها IP دادهاید، نباید از آیپیهای تکراری استفاده کنید. همچنین به استخر IP (IP Pool) نیز توجه کنید. IPها باید در بازه استخر آیپی قرار بگیرند.
۸. عدم متصل شدن سیستمها به چاپگر
یکی دیگر از مشکلات شبکه های کامپیوتری، عدم متصل شدن سیستمها به چاپگر است. هنگامیکه کاربران نمیتوانند به چاپگر متصل شوند، اولین گام این است که موارد سادهای مانند وصل بودن، روشن بودن و کاغذدار بودن چاپگر را بررسی کنید. همچنین، مطمئن شوید که چاپگر توسط دستگاهها و سیستمعاملها شناسایی شده است.
گاهی اوقات، لازم است اسپولر چاپ را متوقف کرده و مجدداً راهاندازی کنید. چاپگر را خاموش کرده و دوباره روشن کنید. همچنین سیستم خود را نیز ریاستارت کنید. در نهایت، درایورهای چاپگر و سیستم عامل خود را بهروز کنید. در برخی موارد، ممکن است لازم باشد نرمافزار آنتی ویروس خود را بهطور موقت خاموش کنید. برای چاپگرهای بیسیم، مطمئن شوید که چاپگر به وایفای متصل است.
۹. مشکلات VLAN و VPN
مشکلات پیکربندی اشتباه LAN مجازی (VLAN) را بررسی کنید، چرا که از رایجترین مشکلات شبکه های کامپیوتری هستند. پیکربندی هر سوئیچ را بررسی کرده و با دقت مقایسه کنید تا از سازگاری پیکربندی سوئیچ اطمینان حاصل کنید.
رایجترین مشکل VPN عدم اتصال است. ابتدا بررسی کنید که حساب شما بهروز است و یوزرنیم و پسورد خود را صحیح وارد کردهاید. سپس تنظیمات فایروال را بررسی کنید. در نهایت سیستم خود را ریستارت کنید. سعی کنید از یک شبکه دیگر به VPN دسترسی داشته باشید تا منبع مشکل را شناسایی کنید.
راهحل مشکلات شبکه های کامپیوتری
۱۰: پاسخ آهسته برنامه
مشکل رایجی که بسیاری از شبکههای تجاری با آن مواجه هستند، کندی زمان پاسخگویی برنامه است، بهخصوص پس از راهاندازی دستگاه یا اتصال به شبکه. این مشکل نشانه استفاده از پهنای باند بالا است. برای حل این مشکل راهحلهای ذکرشده برای استفاده از پهنای باند بالا را بررسی کنید.
سخن پایانی
در این مقاله سعی کردیم شما را رایجترین مشکلات شبکه های کامپیوتری آشنا کنیم. همانطور که دیدید، تمام این مشکلات قابلیت رفع شدن توسط خود شما را دارند. اگر با این مشکلات روبرو هستید، تنها کافی است موارد ذکرشده را با شبکه خود چک کنید.