مشکلات متعددی وجود دارند که باعث میشوند دسترسی شما به اینترنت با مشکل روبرو شده و ناگهان ارتباط شما با شبکه جهانی قطع شود. صرفنظر از مشکلات مربوط به شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی و زیرساخت، برخی از مشکلات ممکن است از جانب سیستم و تجهیزات سختافزاری شما باشند. با مجله شبکه همراه باشید تا پنج مورد از رایجترین مشکلات و راهحلهای آنها را بررسی کنیم.
دلایل مختلفی باعث میشوند تا دسترسی شما به اینترنت قطع شود. همین مسئله پیدا کردن منشا بروز مشکل را سخت میکند. مشکل ممکن است از جانب کامپیوتر، روتر یا حتا خود ارائه دهنده خدمات اینترنتی بروز کند. ما برای کمک به شما در این مقاله سعی کردیم در قالب یک راهنمای سریع رایجترین عواملی که باعث بروز مشکل میشوند را بررسی کنیم.
شماره یک، کامپیوتر را عیبیابی کنید
زمانی که برای اولین بار با مشکل عدم دسترسی به اینترنت روبرو شدید، در اولین گام باید کامپیوتر خود را بررسی کنید. در برخی موارد تنظیمات مربوط به شبکه ممکن است روی سیستمعامل با مشکل روبرو شده باشند و در حالی که روتر و همه چراغهای آن روشن هستند و با سایر دستگاهها میتوانید به اینترنت متصل شوید با کامپیوتر قادر به انجام اینکار نیستید. در این حالت یک ریستارت ممکن است مشکل را برطرف کند.
ضعیت روتر را بررسی کنید
دستگاهی که ارائه دهنده خدمات اینترنتی برای ورود به اینترنت در اختیار شما قرار میدهد مودم نام دارد. (دستگاهی که برای برقرار ارتباط با ارائه دهنده خدمات اینترنتی و ارائه سرویسهای اینترنتی خانگی در اختیارتان قرار میگیرند.) . با این حال، ارائه دهندگان خدمات اینترنتی از نسل جدیدتری از مودمها استفاده میکنند که ترکیبی از مودم و روتر است. (روتر دستگاهی است که یک شبکه داخلی برای همه دستگاهها ایجاد میکند.) آدرس پیشفرض شبکه، آدرس آیپی یک روتر بهطور معمول 192.168.1.1 است. اما استانداردی در این زمینه وجود نداشته و تولیدکننده روتر ممکن است از آدرسهای آیپی متفاوتی استفاده کند. برای آنکه مطلع شوید که آدرس آیپی روتر به درستی تنظیم شده است یا خیر باید این مسئله را بررسی کنید. برای این منظور روی دکمه start کلیک کرده، cmd را در آن تایپ کرده و کلید اینتر را فشار دهید. در ادامه دستور ipconfig را در پنجره خط فرمان وارد کنید.
عبارت بعد از Default Gateway آدرس آیپی روتر را نشان میدهد. در مثال بالا آدرس آیپی روتر برابر با 10.0.0.1 است. اگر هیچگونه آدرس آیپی در این بخش مشاهده نمیکنید، به معنای آن است که میان روتر و کامپیوتر شخصی هیچگونه ارتباطی برقرار نیست. این مشکل ممکن است به دلیل کیفیت پایین ارتباط اینترنتی باشد. اگر در پنجره خط فرمان موفق شدید، آدرس آیپی را مشاهده کنید به معنای آن است که ارتباطی میان روتر و کامپیوتر وجود دارد. اکنون باید یک آزمایش ping انجام دهید. در پنجره خط فرمان، دستور ping را همراه با آدرس آیپی روتر خود وارد کنید. اگر ارتباط مطلوب باشد شما باید واکنشی همانند تصویر زیر را مشاهده کنید.
اگر به جای مقادیری که به زمان تاخیر و دادههای ارسالی و دریافتی اشاره دارند، عبارت Request timed out را مشاهده کردید، به معنای آن است که مشکل از روتر است. ممکن است تغییری در تنظیمات به وجود آمده باشد.
کارت شبکه را بررسی کنید
در برخی موارد مشکل به وجود آمده ممکن است به کارت شبکه مرتبط باشد. پس بهتر است به خطایابی کارت شبکه بپردازید. برای این منظور روی دکمه Start کلیک کرده، فرمان Run را وارد کرده و کلید اینتر را فشار دهید. در پنجره Run فرمان devmgmt.msc را تایپ کرده و کلید اینتر را فشار دهید.
با اینکار پنجره Device Manager باز میشود. در پنجره Device Manager گزینه مربوط به Network Adapters را باز کرده و مطمئن شوید که علامت سوال زرد رنگی در کنار آداپتور شبکه قرار نگرفته باشد.
اگر علامت سوال زرد رنگی را مشاهده نکردید به معنای آن است که کارت شبکه شما مشکلی ندارد. اما اگر علامت زرد رنگی در پنجره فوق مشاهده کردید، روی کارت شبکه کلیک راست کرده و گزینه Disable device را انتخاب کنید.
به مدت یک یا دو دقیقه صبر کرده، دومرتبه روی آداپتور شبکه کلیک راست کرده و این مرتبه گزینه Enable device را انتخاب کنید. زمانی که کارت دومرتبه فعال شد، بررسی کنید که آیا علامت سوال زردرنگ رفته یا هنوز نشان داده میشود. اگر علامت زرد رنگ رفته بود، دومرتبه اینترنت را بررسی کنید و مطمئن شوید که مشکل برطرف شده است. اگر علامت زردرنگ هنوز وجود دارد، به معنای آن است که یک مشکل سختافزاری به وجود آمده است.
ماره دو، اینترنت را روی دستگاههای دیگر بررسی کنید
اگر هنوز هم مشکل عدم اتصال دارید، وضعیت اینترنت روی دستگاههای دیگر را بررسی کنید. گوشیهای هوشمند بهترین ابزاری هستند که برای این منظور در اختیارتان قرار دارد. اگر وایفای گوشی را روشن کردید و عبارت Connected را در مقابل وایفای مشاهده کردید به معنای آن است که روتر مشکلی نداشته و این کامپیوتر شخصی است که دارای مشکل است. اما اگر با گوشی هم نمیتوانید به اینترنت متصل شوید در نتیجه مشکل از روتر است.
شماره سه، اتصال به شبکه به شیوه سیمی
برخی موارد، شبکههای بیسیمی که از سوی روتر مدیریت میشوند دچار مشکل میشوند. برای بررسی این موضوع بهتر است سعی کنید از طریق یک ارتباط سیمی به اینترنت متصل شوید. اگر ارتباط برقرار شد، به معنای آن است که مشکل از طرف ارائه دهنده خدمات اینترنتی نیست. از یک کابل اترنت برای برقراری ارتباط میان لپتاپ و روتر استفاده کنید. اگر لپتاپ با سرعت بالایی صفحات را باز کرد به معنای آن است که سیگنالهای وایفای ضعیف هستند. اما اگر با کابل هم موفق نشدید به اینترنت متصل شوید ممکن است مشکل از روتر باشد.
شماره چهار، چراغهای روتر را بررسی کنید
اکنون زمان آن فرا رسیده است تا خود روتر را برای مشکلات بررسی کنید. تا به این قسمت از مقاله مشکلات احتمالی ساده مربوط به دستگاهها را بررسی کردیم. اما اکنون زمان آن فرا رسیده است تا خود روتر را بررسی کنیم. برای این منظور باید چراغهای روتر را بررسی کنیم. بسته به مدل روتر نام چراغها ممکن است متفاوت از چیزی باشد که در ادامه مشاهده میکنید. اما در حالت کلی چراغ ها به شرح زیر هستند:
Ethernet: اگر دستگاهی از طریق این کابل به روتر متصل شده باشد، چراغ فوق روشن میشود.
Wireless: این چراغ وضعیت شبکه وایفای را نشان میدهد.
Send and Receive: این چراغ به منظور نشان دادن ترافیک در حال تبادل استفاده میشود. اگر ارتباط ثابت باشد، چراغ به شکل مستمر چشمک خواهد زد.
Read/Service/Connect: چراغ فوق وضعیت ارتباط با شرکت ارائه دهنده اینترنت را نشان میدهد. اگر ارتباطی برقرار نباشد، این چراغ خاموش خواهد بود.
اگر چراغ سرویس در حال چشمک زدن بود یا خاموش بود، به معنای آن است که ارتباط درستی میان روتر و شرکت ارائه دهنده خدمات برقرار نشده است. در این حالت باید با شرکت مربوطه تماس برقرار کنید تا مشکل را برطرف کنند.
شماره پنج، روتر را ریستارت کنید
اگر همه کارهای فوق را انجام دادید و بازهم مشکل برطرف نشد، یکبار روتر را ریستارت کنید. برای این منظور دو راهکار وجود دارد. برخی از شرکتها همچون تیپیلینک در منوی تنظیمات روتر گزینهای برای ریستارت کردن در اختیار کاربران قرار میدهند. اگر این گزینه در روتر شما وجود ندارد، روتر را خاموش کرده و پس از یک دقیقه روشن کنید. در بیشتر موارد مشکلات جزیی با این روش برطرف میشوند.
منبع:شبکه مجله