بهترین چک لیست برای کارشناسان شبکه (help desk)

آیا می‌خواهید یک کارشناس شبکه برای شرکت خود استخدام کنید؟ آیا می‌خواهید به‌عنوان یک کارشناس شبکه در یک شرکت خوب استخدام شوید؟ در این مقاله چک لیستی کامل از کارهای یک کارشناس شبکه را به شما ارائه می‌دهیم تا دریابید که چه انتظاراتی از شما در محیط کار وجود دارد. یک کارشناس شبکه ماهر، اساس یک بخش پشتیبانی خوب است که رضایت مشتری را بهبود می‌بخشد و وفاداری مشتری را افزایش می‌دهد. اگر شما هم می‌خواهید بهترین چک لیست برای کارشناسان شبکه را در اختیار داشته باشید، با ما در ادامه مقاله همراه باشید.

یک تکنسین عالی هلپ دسک باید دانش فنی خوبی داشته باشد و بتواند به‌طور مؤثر برای درک مشکل و توضیح راه‌حل آن با کاربران ارتباط برقرار کند. همچنین آن‌ها باید صبور باشند تا با کاربران به مشکل برخورد نکنند.

 

مسئولیت‌های یک هلپ دسک به شرح زیر است:

دارای قابلیت عیب‌یابی از راه دور را از طریق تکنیک‌های تشخیصی و سؤالات مربوطه
تعیین بهترین راه‌حل بر اساس موضوع و جزئیات ارائه‌شده توسط کاربران
راهنمایی کاربر در فرآیند حل مشکل
ارائه اطلاعات دقیق در مورد محصولات یا خدمات فناوری اطلاعات
ثبت رویدادها و مشکلات و راه‌حل آن‌ها
پیگیری و به‌روزرسانی وضعیت و اطلاعات سیستم‌ها
در نظر گرفتن هرگونه بازخورد یا پیشنهاد کاربران
شناسایی و پیشنهاد بهبودهای احتمالی رویه‌ها

همچنین در بهترین چک لیست برای کارشناسان شبکه باید مهارت‌های این تکنسین‌ها را هم در نظر گرفت:

مهارت‌های ارتباطی. کارمندان هلپ دسک باید به‌طور مداوم با کاربران تعامل داشته باشند و آماده باشند تا هر مشکلی که در شبکه پیش آمد به کارمندان کمک کنند.
اطلاعات فنی. داوطلبان باید مهارت‌های فنی لازم برای این شغل را داشته باشند. از داوطلبان باید سؤالاتی مبتنی بر وظیفه در مورد توسعه وب، برنامه‌نویسی نرم‌افزار، مهندسی شبکه یا تجزیه‌و‌تحلیل سیستم‌های رایانه‌ای پرسیده شود.
ابتکار عمل. شما می‌توانید ابتکار یک نامزد را بر اساس نقش‌های قبلی رهبری آن‌ها قضاوت کنید. این ابتکار عمل، توانایی لازم را به کارمندان هلپ دسک می‌دهد تا مسئولیت موارد اضطراری فناوری اطلاعات را برعهده بگیرند.
هوش هیجانی. کاندیداها باید سطح بالایی از خودآگاهی، همدلی و انگیزه درونی داشته باشند تا بتوانند در محیط کار به‌خوبی با سایر کارمندان در ارتباط باشند.

اهمیت داشتن بهترین چک لیست برای کارشناسان شبکه

چک لیست کارشناس شبکه، خلاصه‌ای از کارهایی است که یک کارشناس شبکه باید انجام دهد. این ابزار ارزشمندی در هنگام استخدام یک هلپ دسک جدید برای اطمینان از تکمیل تمام وظایف مهم است.
چه کسی می‌تواند از چک لیست کارشناس شبکه بهره‌مند شود؟
چک لیست هلپ دسک برای هر کسب‌وکار بزرگ یا کوچکی ضروری است. این چک لیست یک ابزار ضروری برای مشاغلی است که:

می‌خواهند یک هلپ دسک جدید استخدام کنند
می‌خواهند خدمات مشتریان خود را بهبود بخشند
می‌خواهند وفاداری را در بین مشتریان خود افزایش دهند

بهترین چک لیست برای کارشناسان شبکه
بهترین چک لیست برای کارشناسان شبکه
۱. اهداف کارشناس شبکه را تعیین کنید
اولین سؤالی که باید از خود بپرسید، این است که از هلپ دسک خود می‌خواهید چه کارهایی انجام دهد.
بررسی موفقیت هلپ دسک بدون تعیین اهداف خاص و بررسی اینکه آیا آن‌ها برآورده شده‌اند یا خیر، دشوار خواهد بود.
اهداف باید قابل اندازه گیری، محدود به زمان و واقع بینانه باشند. هرچه اهداف جزئیات بیشتری داشته باشند، بهتر است.
اهدافی را به طور کلی برای بخش خدمات مشتری و همچنین برای هر فرد ایجاد کنید. با اهداف بزرگ شروع کنید و سپس سعی کنید آن‌ها را به اهداف کوچک‌تر تقسیم نمایید.
با تعیین اهداف خاص، تیم شما به جای اینکه صرفاً «وظایف خود را انجام دهد»، در جهت دستیابی به اهداف کار می‌کند. این کار باعث ایجاد انگیزه در کارکنان شما می‌شود و آن‌ها را از وظایف خود آگاه می‌کند.
از چه ابزاری می‌توانید برای تعیین اهداف خود استفاده کنید؟

Kanban board: یک نمای کلی از پروژه به شما می‌دهد و امکان ارتباط سریع بین اعضای تیم را فراهم می‌کند.
Asana: یک ابزار مدیریت پروژه که به اعضای تیم کمک می‌کند وظایف را به راحتی سازماندهی کنند.
Trello: یک ابزار بصری برای ایجاد کارت‌ها و چک لیست کارها برای کمک به سازماندهی و اولویت‌بندی پروژه‌های خود به روشی سرگرم‌کننده و انعطاف‌پذیر.

۲. ساعات کاری را مشخص کنید
برای اینکه بتوانید بهترین خدمات ممکن را به مشتریان خود ارائه دهید، به یک سیستم کارآمد نیاز دارید که کارمندان بتوانند طبق ساعات کاری مشخص‌شده در محیط کار حاضر شوند و وظایف خود را انجام دهند.
۳. کانال‌های ارتباطی راه‌اندازی کنید
شما باید کانال‌هایی را راه‌اندازی کنید که از طریق آن‌ها می‌توانید با کارشناسان شبکه خود ارتباط برقرار کنید.
شما می‌توانید چند روش را برای برقراری ارتباط با هلپ دسک خود تعیین کنید:

چت آنلاین
تماس تلفنی
رسانه‌های اجتماعی

۴. وظایف هلپ دسک را تعیین کنید
در بهترین چک لیست برای کارشناسان شبکه باید وظایف آن‌ها را تعیین کرده و به آن‌ها اعلام کنید. یک توضیح متفکرانه از شرح وظایف هلپ دسک می‌تواند به یافتن نامزدهای واجد شرایط کمک کند. شرح شغل کارمند هلپ دسک شامل خلاصه‌ای قانع‌کننده از نقش، فهرست دقیق وظایف و مسئولیت‌ها و مهارت‌های مورد نیاز و ترجیحی برای این موقعیت است.
وظایف اصلی کارشناسان شبکه به شرح زیر است:

بررسی وضعیت شبکه و اصلاح زیرساخت
بررسی سرورهای مجازی
بررسی و نصب آنتی ویروس روی سرورها
حفظ و بهبود امنیت شبکه
حل‌وفصل مشکلات شبکه
تهیه بکاپ از اطلاعات مهم و نگهداری آن‌ها به‌صورت آفلاین
به‌روزرسانی نرم‌افزارهای مورد استفاده

همچنین یک کارشناس شبکه باید وظایف زیر را به انجام برساند:

دستیابی به اهداف عملکردی تعیین‌شده
تجزیه‌وتحلیل نیازهای کارکنان
شناسایی آسیب پذیری‌ها و افزایش کارایی و دقت
پاسخ به سؤالات کارکنان، به‌کارگیری دانش نرم‌افزار کامپیوتر، سخت‌افزار و …
کمک در جابجایی تجهیزات در داخل دفاتر و بین دفاتر در صورت لزوم
همکاری با تیم برای اطمینان از پوشش پشتیبانی کافی و فرآیندهای تیم بهینه
جمع آوری بازخورد برای تعیین الگوها و مسائل قابل حل
ارائه گزارش کامل بعد از ساعت کاری
مشارکت در به‌روزرسانی و ایجاد مستندات راهنمای محصول دقیق مشتری
همکاری با سایر کارکنان فناوری اطلاعات برای حل مشکلات
ایجاد و نگهداری اسناد فنی و غیرفنی
ارائه بهترین راه‌حل برای مشکلات شبکه بر اساس موضوع و جزئیات ارائه‌شده توسط کاربران
تشخیص و عیب‌یابی مشکلات رایج Office365 و Microsoft Windows 10
نشان دادن همدلی با کارمندان و چالش‌های روزمره آن‌ها
مستند کردن مشکل و راه‌حل آن برای کمک به تیم خود در آینده
برای اطمینان از حل به موقع، مشکل را مستند، پیگیری و نظارت کنید
اجرا و مطابقت تمام استانداردهای امنیت داده‌ها
مشارکت در بهبود فرآیندها

۵. شاخصه‌های یک هلپ دسک خوب را تعیین و بررسی کنید
تعیین بهترین چک لیست برای کارشناسان شبکه
در هنگام استخدام یک کارشناس شبکه ماهر باید به شاخصه‌های کلیدی و مهم دقت کنید و انتخاب خود را بر اساس این شاخصه‌ها انجام دهید. شاخصه‌های مهم یک هلپ دسک و بهترین چک لیست برای کارشناسان شبکه عبارت‌اند از:

داشتن سابقه کافی به‌عنوان تکنسین هلپ دسک یا سایر نقش‌های پشتیبانی شبکه
دارای دانش فنی لازم
درک خوب از سیستم‌های کامپیوتری، دستگاه‌های تلفن همراه و سایر محصولات فناوری
توانایی تشخیص و حل مسائل فنی اساسی
مهارت در زبان انگلیسی
مهارت‌های ارتباطی عالی
لیسانس / کارشناسی در IT، علوم کامپیوتر یا رشته مربوطه

۶. دوره‌های آموزشی برگزار کنید
شما می‌توانید برای کارشناسان شبکه، دوره‌های آموزشی برگزار کنید تا به‌طور کامل با حوزه کاری شما آشنا شوند. درست است که کارشناس شبکه باید از قبل دارای مهارت‌های خاصی باشد؛ اما برخی مهارت‌ها را تنها در محیط کار می‌توان یاد گرفت. بنابراین به‌عنوان یکی از موارد بهترین چک لیست برای کارشناسان شبکه، حتماً این نکته را در نظر داشته باشید.
۷. از هلپ دسک بخواهید سریع مشکلات را رفع کند
شما باید به کارشناس شبکه خود، اهمیت رفع سریع مشکلات شبکه را توضیح دهید و از او بخواهید که در صرت بروز هرگونه مشکلی، خیلی سریع مشکل را رفع کند. کارمندانی که در حین کار با مشکلات فناوری اطلاعات مواجه می‌شوند، اغلب در تلاش برای حل این مشکل، آزمون و خطاهای زیاد و غیرضروری را پشت سر می‌گذارند. این امر آن‌ها را از کارهای مهم خود دور کرده و وقت شرکت را تلف می‌کند. کارشناسان شبکه می‌توانند به کارمندان کمک کنند تا از بسیاری از اقدامات غیرضروری اجتناب کرده و مستقیماً به ریشه مشکل بپردازند. هلپ دسک‌ها می‌توانند از راه دور به سیستم‌های رایانه‌ای شرکت دسترسی داشته باشند و مشکلات را برطرف کنند تا کارمندان مجبور نباشند با این مشکلات دست‌وپنجه نرم کنند.
سخن پایانی
در این مقاله سعی کردیم با ارائه بهترین چک لیست برای کارشناسان شبکه به شما در درک وظایف و مشخصه‌های یک هلپ دسک کمک کنیم. با در نظر گرفتن این چک لیست می‌توانید یک کارشناس شبکه ماهر را استخدام کنید. همچنین شما به‌عنوان یک هلپ دسک با در نظر گرفتن این چک لیست درمی‌یابید که چه انتظاراتی از شما در محیط کار وجود دارد. از اینکه در این مقاله با ما همراه بودید، از شما متشکریم.

سؤالات متداول
۱. تکنسین هلپ دسک چه کار می‌کند؟
تکنسین‌های هلپ دسک به کاربران در زمینه سیستم‌های کامپیوتری، سخت‌افزار و نرم‌افزار کمک می‌کنند. هنگامی که مشکلی پیش می‌آید یا نیاز به تعمیر در دستگاه کارمندان وجود دارد، هلپ دسک‌ها اغلب اولین نقطه تماس کاربران هستند.
۲. وظایف و مسئولیت‌های تکنسین هلپ دسک چیست؟
یک تکنسین هلپ دسک مسئول ارائه پشتیبانی و کمک فنی است. آن‌ها از طریق تلفن یا به‌صورت حضوری با کاربران در تعامل هستند تا مشکلات رایانه‌ای مربوط به نرم‌افزار و سخت‌افزار را حل کنند.
۳. چه چیزی باعث می‌شود یک هلپ دسک ماهر باشد؟
یک تکنسین موفق هلپ دسک از آگاهی تجاری خوبی برخوردار است. چنین آگاهی به معنای درک نیازهای کاربران است تا بتوانند مشکلات آن‌ها را در سریع‌ترین زمان ممکن حل کنند.
۴. تکنسین هلپ دسک با چه کسی کار می‌کند؟
تکنسین‌های هلپ دسک با کارشناس IT کار می‌کنند تا با توجه به مشکلات کاربران، خدمات رضایت‌بخشی را به آن‌ها ارائه دهند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید