آموزش انتقال تماس یک داخلی به یک موبایل خاص (جلسه ۵۵)

انتقال تماس یک داخلی به یک موبایل خاص

در این بخش از آموزش می‌خواهیم یک مثال کاملاً کاربردی و عملی را برای شما پیاده‌سازی کنیم. انتقال تماس یک داخلی به یک موبایل خاص هست در حالتی که آن داخلی مشغول است یا در زمانی که ما مشخص می‌کنیم پاسخگو نیست یا به صورت کلی هرکسی که آن داخلی را شماره‌گیری کرد تماسش به یک موبایل انتقال پیدا کند.

آنچه در این مقاله می خوانید:

انتقال تماس یک داخلی به یک موبایل خاص راهکار مناسب برای انتقال تماس اگر داخلی مشغول بود.راهکار دوم هنگام اشغال بودن داخلی کاربرد Follow Me در انتقال تماس انتقال کامل تماس حذف Follow Me در حالت Busy

با راه‌کارهایی که در بخش قبلی در مورد آنها صحبت شد با تمام آن راه‌کارها کار می‌کنیم و هر راه‌کاری را که مناسب بود برای انتقال تماس به موبایل استفاده می‌کنیم. این سناریویی هست که شما قطعاً در بسیاری از پروژه‌ها استفاده می‌کنید و یا مشابه این نه اینکه لزوماً یک موبایلی باشد.
اما انتقال تماس به یک شماره در یک مرکز دیگر یا یک خط شهری دیگر و یا یک موبایلی در خارج از مرکز تلفن معمولاً در پروژه‌های کوچک و بزرگ استفاده می‌شود. برای همین این بخش را به این آموزش اختصاص داده‌ایم.

توضیحات اولیه
ابتدا کاری که می‌خواهم انجام دهم را برای شما می‌نویسم و بعد مرحله به مرحله انجام می‌دهیم. یک صفحه جدیدی را تحت عنوان Transfer تماس باز کردیم و می‌خواهیم تماس خود را انتقال بدهیم. انتقال تماس یک داخلی به موبایل هست.
می‌خواهم تماس یک داخلی را به یک موبایلی انتقال دهم. این کار را در سه حالت می‌خواهم انجام دهم.

حالت اول: اگر داخلی مشغول باشد.
حالت دوم: اگر داخلی پاسخ نداد چه اتفاقی بیفتد؟
حالت سوم: انتقال کامل ، منظور از انتقال کامل یعنی این Extension امروز مثلاً در شرکت حضور ندارد و هرکسی که به این زنگ زد بدون اینکه این بخواهد زنگی بخورد یا اشغال باشد.

به‌ صورت کلی تماس از این به یک موبایل انتقال کامل پیدا کند. یعنی شرطی را نداریم و کلاً این داخلی در هر حالتی تماسش به موبایل انتقال پیدا کند. داخلی که مشغول باشد اصطلاحاً Busy می‌گوییم و اگر داخلی پاسخ نداد می‌گوییم در حالت No Answer بود. انتقال کامل یا Forward کامل هم All می‌شود.

راهکار مناسب برای انتقال تماس اگر داخلی مشغول بود.

اگر داخلی مشغول باشد می‌خواهم از هر سه تا ابزار استفاده کنم. دوستان بهترین راه‌کار چیست؟ داخلی که مشغول بود قرار است تماسش را انتقال بدهیم. به ‌روی مرکز تلفن خود برویم و داخلی مثلاً ۵۰۰ را برای تست قرار دهیم. می‌گویم اگر این داخلی مشغول بود تماسش به موبایل انتقال پیدا کند.
حال آیا این‌ کار را با Optional Destination بهتر است انجام دهم یا با Follow Me و یا با استفاده از Ring Group انجام دهم. گفتیم Follow Me معمولاً برای حالت No Answer بهتر است که انجام شود.
موقعی که ما می‌گوییم Busy هست بهتر است که از آن راه‌کار استفاده نکنیم و راه‌کار منطقی نیست. روی حالت Ring Group امکان‌پذیر است. روی حالت خودش هم در قسمت Optional Destination با استفاده از این ابزار ما باید این کار را انجام بدهیم.
اما گفتیم وقتی که می‌خواهیم تماسی را به خارج از مرکز تلفن هدایت کنیم می‌توانیم از ابزار Misc Destination کمک بگیریم. در بخش Misc Destination در مورد آن صحبت کردیم. اگر به‌ خاطر ندارید لطفاً مراجعه کنید و آن ویدئو را مطالعه کنید.
گفتیم که در Misc Destination یک راه‌کار بسیار خوبی است که می‌توانیم مثلاً یک شماره‌ای را مانند ۰۹۱۲۰۹۵۴۰۰۸ در قسمت Description نظر بگیریم. مهم نیست که Description چه باشد.

می‌گویم Dial کن. Prefix ما ۹۰۹۱۲۰۹۵۴۰۰۸ است و فقط اول شماره یک ۹ گذاشتم که مرکز تلفن تماس را از  Outboundخارج کند. این را Submit می‌کنم.

پس یک Destination را طراحی کردم. این Destination را در کجا می‌توان استفاده کرد؟ هر جا که کوماباکس Destination داشته باشم. مثل Extension 500 و اینجا تماس را در قسمت Busy می‌گویم اگر تماس Busy بود به Misc Destination و این موبایل برو و No Answer را روی حالت پیش‌فرض می‌گذارم و Submit می‌کنم.

پس راه‌کار اول گفتیم Optional Destination یعنی با این قسمت با استفاده از ابزار Misc Destination است که این بهترین راه‌کار است که می‌توان تماس را وقتی در حالت Busy هست انتقال دهیم.
برای این نوع انتقال تماس نیازی به Ring Group و Follow Me نداریم. حال اگر داخلی ۵۰۰ را مشغول کنم و به آن زنگ بزنم باید موبایل مورد نظر شماره‌گیری شود. روی اپراطور پنل می‌روم و این‌کار را انجام می‌دهم. با ۵۰۰ مثلا کد *۴۳ را شماره‌گیری می‌کنم. با داخلی ۵۰۲ شماره ۵۰۰ را شماره‌گیری می‌کنم.
 500 الان اشغال است. تماس به روی موبایل آمد و موبایل شماره‌گیری شد و زنگ می‌خورد. یعنی اگر یک جای دیگری باشد فرض کنید موبایل نبود مثلاً من به Misc Destination می‌فرستادم مثلاً به ۲۰۰۰ می‌فرستم. زنگ که بزنیم روی ۲۰۰۰ می‌رود پس این‌کار به شکل اصولی انجام می‌شود.

راهکار دوم هنگام اشغال بودن داخلی

راه‌کار دوم چیست؟ در کل که باید از Optional Destination استفاده کنیم. یعنی بهترین کار برای موقعی که آن داخلی مشغول بود به یک جای دیگر برود بهترین راه‌کار همین است. از گزینه Busy در Optional Destination استفاده شود.
اما اینجا به‌حای اینکه به Misc Destination بفرستم به Ring Group هم می‌‌توانم آن را هدایت کنم. یعنی یک Ring Group از قبل بسازم. مثلاً Ring Group 601 را بسازم و اسم آن را هم ۶۰۱ بگذارم روی Ring All باشد و در Extension List عدد مورد نظر را که شروعش با ۹ است می‌نویسیم.
مثلا # ۹۲۰۰۰ را بنویسیم. بعد هم می‌گوییم مثلا روی حالت Terminate Call باشد. این را هم Submit و بعد Apply می‌کنیم.

پس من یک عدد ۶۰۱ را ساختم که وقتی آن را شماره‌گیری کنم درجا ۲۰۰۰ را شماره‌گیری می‌کند و خارج می‌شود.

یعنی Ring Group در حال عمل کردن است. حال با ۵۰۲ می‌خواهم ۵۰۰ را شماره‌گیری کنم. Extension 500 گفتیم برو به Misc Destination می‌گوییم اگر مشغول بود به Misc Destination نرو به۶۰۱  Ring Group برو و بعد Submit می‌کنیم.

حال ۵۰۲ را انتخاب می‌کنم و ۵۰۰ را شماره‌گیری می‌کنم. ۶۰۱ شماره‌گیری شد و در نهایت به خط شهری رفت. پس این هم یک نوع دیگر از انتقال تماس با استفاده از Optional Destination و Ring Group است.

درست است که Ring Group توزیع تماس را انجام می‌دهد در لیست توزیع آن فقط یک شماره هست که با ۹ شروع شده و انتهای آن Pound یا همان # را دارد و تماس را از Out bound خارج می‌کند. دقیقاً Ring Group کار Misc Destination را برای من انجام می‌دهد.

کاربرد Follow Me در انتقال تماس

سوالی که پیش می‌آید این است که آیا با Follow Me هم می‌توان این کار را انجام داد؟ بله با Follow Me هم می‌توان این کار را کرد. ابتدا یک داخلی در Extension ها می‌سازیم مثل ۹۰۰ یا هر چیز دیگری بعد آن ۹۰۰ را Follow Me می‌کنیم و روی حالت Ring All می‌گذاریم.
به یک موبایلی مانند همین Ring Group که ساختیم در نهایت روی Extension 500 آن تماس را در قسمت Busy به آن اکستنشنی که Follow Me شده که Extension 900 است می‌فرستیم. این کار را به عهده خود شما می‌گذارم. راه‌کار منطقی نیست که از آن استفاده کنید.
اما می‌توانید به جای Ring Group از Follow Me استفاده کنید و برعکس. در اکثر موارد می‌توان این کار را انجام داد. اما بهترین کار این است که ما از بهترین ابزار برای انتقال تماس خود استفاده کنیم.
دلیل اینکه در رابطه با این سناریو در این بخش صحبت می‌شود این است که می‌خواهم به شما بگویم که یک کار را می‌توانید با چندین ابزار انجام دهید. اما بهترین راه‌کار برای این Optional Destination بعد Misc Destination است و بعد Optional Destination با Ring Group  هست. Follow Me راه‌کار مناسبی نیست اما می‌توان انجام داد.
پس چیزی که مورد تایید ما هست این است که در حالتی که داخلی مشغول یا Busy باشد از Optional Destination و بعد Misc Destination استفاده کنیم. این راه‌کار منطقی است. اما از راه‌کار Ring Group هم می‌توانید استفاده کنید که به شما پیشنهاد نمی‌کنم.

انتقال تماس اگر داخلی پاسخ‌گو نباشد.

دوستان اگر داخلی مثلاً ۵۰۰ پاسخ نداد چه اتفاقی بیفتد. اگر پاسخ نداد باز در اینجا گزینه No Answer داریم و مشابه تمام کارهایی را که انجام دادیم روی No Answer هم می‌توان انجام داد.
یعنی روی حالت No Answer بگذاریم و تماس را دوباره به همان Misc بفرستیم و تماس را دوباره انتقال دهیم و یا از Ring Group استفاده کنیم. اما راه‌کار دوم چیست؟ بگذاریم No Answer و Busy روی حالت پیش‌فرض خود باشند.
 فرض کنیم که ما قسمت Optional Destination را هیچ دستکاری نکردیم و می‌خواهیم بگوییم اگر ۵۰۰ جواب نداد تماس به موبایل انتقال پیدا کند. اینجا با اینکه No Answer هم منطقی است و مشکلی ندارد اما بهتر است که از Follow Me کمک بگیریم. چرا؟ چون توزیع تماس دارد و می‌تواند تماس را بین چند تا پخش کند.
اما چون یک موبایل است باز همان Misc Destination ساده‌تر است اما این راه‌کاری است که خود ایزابل از طریق Follow Me گذاشته است که از این ابزار کمک بگیریم. روی ۵۰۰ گزینه Ring Strategy را روی حالت ring all می‌گذاریم و مثلاً گزینه Initial Ring Time را که Ring Time اولیه است را روی ۵ ثانیه می‌گذاریم.
بعد از این ۵ ثانیه اگر جواب نداد وارد Follow Me List می‌شود. برای آن می‌توانیم یک Announce هم بگذاریم که مثلاً لطفاً منتظر بمانید و بعد موبایل مورد نظر زنگ بخورد.
یک قابلیت‌ های جالب‌ تری است که در Optional Destination ما این گزینه‌ها را نداریم که مثلاً بخواهیم یک Announce را بگذاریم یا بخواهیم Music On Hold آن را عوض کنیم یا مثلاً بخواهیم CID را عوض کنیم و یا Confirm Calls ندارد.
پس می‌گوییم اگر تماس ۵ ثانیه زنگ خورد و جواب نداد با استراتژیک Ring All در گزینه Follow Mw List مثلا به #۹۲۰۰۰ برود. در نهایت Submit را می‌زنیم.

این در حالت No Answer است.در اپراطور پنل با ۵۰۲ شماره ۵۰۰ را که شماره‌گیری کنیم ۵ ثانیه زنگ می‌خورد و بعد قاعدتاً باید به ۲۰۰۰ برود.

پس این در حالت No Answer است. اگر No Answer بودن را از قابلیت Announce می‌خواهید استفاده کنید پیشنهاد می‌کنم که به سمت Follow Me بروید اما اگر Announce برایتان معنایی ندارد و یا کاربردی ندارد می‌توانید از همان Misc Destination کمک بگیرید.
پس گفتیم اگر داخلی مشغول بود بهترین راه‌کار Optional Destination و Misc Destination است. اما در حالت دوم اگر داخلی در مدت زمان مشخص پاسخ نداد و خواستید تماس را به موبایل انتقال دهید گفتیم بهترین کار  Follow Me است که قابلیت Announce را هم دارد.
اما اگر برایتان Announce مهم نیست می‌توانید از Optional Destination و باز همان Misc Destination کمک بگیرید. به جای Misc Destination از Ring Group هم می‌توانید کمک بگیرید. یعنی هر سه تا راه‌کار برای زمانی که داخلی پاسخ‌گو نباشد منطقی هستند.

انتقال کامل تماس

حالت سوم حالتی است که می‌خواهیم داخلی زنگ نخورد و وضعیت آن چک نشود. یعنی شرطی را نداریم و می‌خواهیم مستقیم تماس به موبایل انتقال پیدا کند. در این حالت باید چکار کنیم؟ روی مرکز تلفن برویم. تنظیماتی که در قسمت Optional Destination انجام داده بودم را از بین بردم و به  حالت اولیه برگرداندم. همچنین Follow Me را هم حذف کردم.
موقعی که بخواهیم داخلی ۵۰۰ را به طور کامل انتقال بدهیم بهترین راه‌کار Follow Me است. بنابراین از Follow Me کمک می‌گیریم. در قسمت Follow Me برای داخلی ۵۰۰ یک Follow Me اضافه می‌کنیم و می‌گویم که Ring Time اولیه‌ آن صفر باشد. دقت کنید که Ring Time اولیه را صفر می‌گذاریم یعنی خودش اصلاً زنگ نخورد و تماس آن مستقیم به Follow Me List در واقع Ring All شود.
این لیست چیست؟ یک داخلی داخل آن است یا بهتر است که بگویم یک شماره داخل آن است. مثلا” شماره #۹۲۰۰۰ را می‌گیرم  و بعد در نهایت Submit می‌کنم.
به همین راحتی داخلی ۵۰۰ را Follow Me کردم به یک شماره‌ای در خارج از مرکز بدون اینکه Ring Time اولیه داشته باشیم. یعنی Ring Time اولیه نداریم و تماس کامل باید انتقال پیدا کند.

به روی اپراطور پنل می‌رویم و دقت کنید که با ۵۰۲ شماره ۵۰۰ را شماره‌گیری می‌کنم. دیگر ۵۰۰ زنگ نخورد و تماس مستقیم به جای مشخص شده رفت.
دوستان دقت کنید ما در بخش Follow Me در مورد این موضوع صحبت کردیم که اگر Ring Strategy را روی حالت ringallv2 بگذارید یک لحظه زنگ می‌خورد و یک زنگ اولیه دارد بعد می‌رود. پس برای انتقال کامل ما باید Ring Strategy را روی حالت Ring All بگذاریم و می‌گوییم به مدت مثلاً ۲۰ ثانیه اینجا زنگ بخورد.
بعد می‌توانیم Confirm تماس را هم برای آن تعریف کنیم که اگر ریموت شد چه پیغامی را پخش کند یا اگر دیر کرد و اگر به چند نفر فرستادیم یکی از آنها زودتر پاسخ داد چه پیغامی برای او پخش شود. اینجا می‌توانیم Announce ها را اجرا کنیم.
 در دوره‌ی جامع ایزابل ما تمام این بخش‌ها را به‌صورت عملی پیاده‌سازی کردیم. برای دریافت پکیج جامع مرکز تلفن ایزابل به سایت ISG.co مراجعه کنید. در این بخش تمرکز بیشتر روی انتقال تماس روی موبایل بود که بسیار کاربردی است.

در رابطه با Busy بودن شاید به ذهن شما برسد مثلاً Follow Me را حذف کنیم و از آن کمک نگیریم بعد Ring Time را مثلاً روی یک بگذاریم و بعد در حالت No Answer انتقال دهیم. به این شکل که باشد باز هم یک ثانیه زنگ می‌خورد و راه‌کار مناسبی نیست.
پس برای حالتی که شما می‌خواهید تماس را به‌ طور کامل انتقال دهید پیشنهاد ما این است که از Follow Me کمک بگیرید. Ring Strategy روی Ring All باشد.

پس این انتقال کامل تماس است که روی حالت انتقال کامل با Extension  نمی‌توانیم این کار را انجام بدهیم چون خود Extension روی حالت No Answer یا Busy و یا Not Reachable است.
Not Reachable یعنی در دسترس یا register نباشد. و No Answer و Busy هم که مشخص است. اینجا انتقال کامل را ندارد و برای انتقال کامل بهتر است که از Follow Me استفاده کنید.
پس ما یک سناریوی انتقال تماس را برای شماه پیاده‌سازی کردیم و گفتیم که وقتی می‌خواهیم یک داخلی را به یک موبایلی انتقال دهیم از چه راه‌کاری در حالت‌های مختلف می‌توانیم استفاده کنیم. امیدوارم که این بخش به شما برای درک بهتر مفهوم انتقال تماس و Follow Me و Ring Group ها کمک کند. به سراغ بخش‌های بعدی آموزش برویم.برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سانترال ، ویپ و شبکه با ما همراه باشید…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید