فضای ابری و مخابرات اکنون مترادف یکدیگر هستند. ارتباطات به طور فزایندهای در حال تغییر است، در نتیجه تکنولوژی ابری همچنان باعث تحول در مخابرات میشود. از طرفی، ابزارهای ارتباطی در حال پیشرفت به سمت افزایش بهرهوری مشترکان از امکانات جدید مخابراتی هستند. روفوس گریگ، مدیر ارشد فناوری و استراتژی در Maintel Europe، میزبان و مجری اجلاس رهبران فناوری Age ، توضیح میدهد که چگونه میتوان از این فرصت به ویژه در ارتباطات استفاده کرد. اما ابتدا، سه حوزه مخابرات را که در نتیجه رقابت، پیشرفت و البته محیط ابری در حال تغییر هستند، بررسی میکنیم.
آنچه در این مقاله می خوانید:
شبکه و فضای ابری تلفن مرکز تماس تغییر ارتباطات برای رفتن به سمت یک تجربه کارآمدترفضای ابری همچنان مغلوب تلفن سنتیتغییرات در پذیرشفضای ابری در مخابرات و حرکت به جلوشبکه و فضای ابری
هر CTO باید به دنبال حمایت از حرکت شرکت خود در فضای ابری باشد تا مطمئن شود که تجربه استفاده از محیط ابری از امنیت خوبی برخوردار است. اما اکنون، در تمام توپولوژی شبکهها، این مسئله کاملاً تغییر کرده است. تصور ما از شبکهها پنج سال پیش اینگونه بود که شعب را به دفاتر مرکزی تماس و برخی مراکز داده وصل میکنند.
اما امروزه تلاش بر این است که بتوان کاربران را به شکلی سریع و کارآمد به محیط ابری منتقل کرد. از نگاه شبکهبندی صنعت مخابرات، تقریباً هر پروژهای دارای قابلیت محیط ابری است. هرساله، تأکید بسیار بیشتری بر امنیت و دسترسی مشترکین به محیط ابری میشود. این کار برای اطمینان از این مسئله است که وقتی افراد به محیط ابری متصل میشوند، دادههای آنها در شرایط امن منتقل شود.
تلفن
تلفن صنعت مخابرات تغییرات بزرگی را تجربه میکند. همه ارائهدهندگان بزرگ به طور پیشفرض، پیشنهادات ابری قدرتمندی دارند، اما در حال حاضر، به صورت جدی در حال رقابت با بازار جدید تأمینکنندگان فضای ابری بومی هستند. اما این مسئله به اینجا ختم نمیشود، همه شرایط توسط سایر ارائهدهندگان متحول میشوند. موج جدید تازهواردها مانند Zoom که بر روی کنفرانسهای ویدیویی و مشارکتها تمرکز دارند، اکنون وارد فضای تلفن شدهاند.
تیمهای مایکروسافت نیز در این فضا جذابیت چشمگیری دارند. به گفته گریگ با استفاده از ارتباطات از راه دور سنتی، از این نظر که استراتژی ارتباطی را به کدام جهت ببریم، برای یک مدیر CIO یا یک مدیر فناوری اطلاعات انتخابهای زیادی وجود دارد. اما علیرغم افزایش خدمات ارتباطی مبتنی بر محیط ابری، گریک از اهمیت تلفن سنتی غافل نیست. در هتلها یا بیمارستانها بسیار مهم است که تلفنها مورد استفاده قرار گیرند و این یعنی همچنان میتواند نقش قدیمی خود را ایفا کنند.
مرکز تماس
در ۱۲ ماه گذشته، رفتن به سمت فضای ابری در مراکز تماس تسریع شده است. به گفته گریگ علت این امر این است که در مرکز تماس با فقدان ارتباطات یکپارچه روبهرو هستیم. اما اکنون، هر پروژه تازهای به دنبال این است که از محیط ابری استفاده کند. برخی از تواناییهایی که شرکتها میخواهند از آن بهره ببرند، در محیط ابری بیش از هر فضای دیگری مهیا است. همچنین، CTO ها باید مطمئن شوند که در یک بستر فناوری قرار دارند که میتوانند با توجه به روشی که مشتریان میخواهند برقراری ارتباط را میسر سازند.
تغییر ارتباطات برای رفتن به سمت یک تجربه کارآمدتر
ابزارهای ارتباطی جدید، به ویژه Zoom ، WebEx ، Avaya Equinox و راهکارهای مختلف Mitel، تجربه بسیار بهتر و مؤثرتری را برای همگان ایجاد میکنند. گریگ میگوید: ما از جلسات رودررویی که در آن استفاده از ویدیو کنفرانس و کنفرانسهای صوتی یک اتفاق استثنایی بود، در حال حرکت و عبور به سمت برگزاری جلسات در یک محیط غیرحضوری و از راه دور با استفاده از ابزارهای ویدیویی و صوتی هستیم.
این سیستم جدید باعث صرفهجویی در وقت و هزینه میشود. ابزارهای جدید همکاری تیمی، مانند ابزارهای Cisco ، WebEx و Microsoft، بیش از خدمات دیگر، منجر به تغییر روند دانش شدهاند. از طرفی، هرچند ارتباطات درون سازمانی مبتنی برنامه نگاری و متن است، اما این حوزه به طور فزایندهای از ایمیل فاصله گرفته و به سمت ابزارهای همکاری فوق میرود و همین مسئله سبب تغییر اساسی میشود.
فضای ابری همچنان مغلوب تلفن سنتی
گریگ معتقد است، تلفنهای توأم شده با محصولات ارتباطی دیگر به اندازه نمونههای سنتی خود کارآمد و قابلاستفاده نیستند. در نتیجه، سازمانها یک رویکرد ترکیبی را در پیش گرفتهاند. دانشمندان ممکن است از یک ابزار کاربردی به عنوان حالت اصلی تماس حتی برای تلفن استفاده کنند. اما در مرکز تماس هرچند توسط فضای ابری پشتیبانی میشوند، افرادی که نیاز صوتی مکالمهشان بیش از انتقال پیام نوشتاری است، از راهکار تلفنی سنتی (تلفن) بیشتر استفاده میکنند.
بسیاری از این کارهایی که ما درگیر آن هستیم برای این است که اطمینان حاصل کنیم همه این قطعات در کنار هم به خوبی عمل میکنند و به عنوان خدماتی یکپارچه و بی نقص ارائه میشود. این اتفاق، یک تجربه مشترک را برای سازمان فراهم میکنند.
تغییرات در پذیرش
نقش یکپارچه کننده، مانند ماینتل، در طول سالها تغییر کرده است. در دهه ۹۰، شرکتها در حال نصب سیستمهای تلفنی، سوراخ کردن دیوارها و نصب کابلها در داخل دیوار بودند. سپس به سمت نصب نرمافزار رفتن و اکنون، به سراغ فضای ابری حرکت کردهاند. گریگ توضیح میدهد که چگونه این تغییر روی کاری که ماینتل انجام میدهد تأثیر گذاشته است. او میگوید: اکنون، بخش بزرگی از ارزشی که ما برای مشتریان خود قائل هستیم این است که مطمئن شویم کاربران واقعاً از این سیستم بهره میبرند.
به عنوان مثال اگر به دنبال بازده سرمایهگذاری برای ابزارهای مشارکت هستید، در صورتی شما به بازگشت سرمایه خواهید رسید که افراد از آن سیستمها استفاده کنند. اگر این میزان بازگشت سرمایه شما بر اساس کاهش رفتوآمد بین دفاتر باشد، میتوانید یک سیستم کاملاً مؤثر را پیادهسازی کنید. اما اگر افراد همچنان سوار اتومبیل خود شده و بین مکانهای مختلف در رفتوآمد هستند، در واقع به پیشرفت موردنظر خود نمیرسید. این دیگر در مورد شناسایی و نصب فناوری و یا آموزش کاربران نیست، بلکه در واقع در اینجا مسئله اصلی، تغییر رفتار و اطمینان برای دستیابی به نتیجه مطلوب است.
فضای ابری در مخابرات و حرکت به جلو
تغییر ادامه خواهد داشت، چراکه هنوز مشکلات حل نشدهاند. نقشآفرینان جدید در فضای ابری که فناوریهای قدیمی را متحول میکنند روندی جدیدی را آغاز کردهاند. به عنوان مثال میتوان به شرکت آمازون اشاره کرد. در گذشته هیچکس نمیتوانست حدس بزند که شرکت آمازون به یک مرکز ارائهدهنده تماس تبدیل شود و این خدمات را ارائه دهد. ما اکنون مشاهده میکنیم که مجموعه ابزارهایی که ما به کارمندان خود ارائه میدهیم تا کارایی آنها افزایش پیدا کند، در حوزههای دیگری از جمله نرمافزارهای بهرهوری، ارتباطات و شبکهبندی کاربرد دارد. تصور ما بر این است که این فضا به زودی به یک فضای شلوغ تبدیل شود و کاربران آن افزایش یابد.