Context و کاربردهای آن
در ادامه ویدئوی قبل و همانطور که صحبت کردیم قرار است در این بخش در رابطه با Context صحبت کنیم. مفهوم بسیار مهمی که دقیقاً باید در تعریف ترانک مشخص شود تا بتوانیم تماسهای ورودی را به درستی تعیین مسیر کنیم.
آنچه در این مقاله می خوانید:
Context و کاربردهای آنبخش اول: مفهوم Contextکاربرد دو Context مهمبررسی Context From-internalانتخاب Context به صورت صحیحبخش دوم: CID و DIDمفهوم Context From-trunkنکته مهمجمعبندیتفاوت کاربرد Context From-trunk با Context From-internal
پس باید بدانیم که Context دقیقاً چه کاری انجام میدهد تا بتوانیم به درستی در تعریف ترانک آن را انتخاب کنیم.
بخش اول: مفهوم Context
بهترین معنی که برای تعریف Context در نظر میگیریم قلمرو است. یعنی در مرکز تلفن ایزابل ما میتوانیم قلمرو را مشخص کنیم یا قلمروهای مختلفی را تعیین کنیم و یک سری قلمرو که تعداد بسیار زیادی هم هست داخل خود ایزابل یا همان استریسک از قبل تعریف شده و ما میتوانیم از آنها استفاده کنیم.
پکیج آموزشی مرکز تلفن ایزابل کاربرد دو Context مهم
دو تا Context خیلی مهم را که معمولاً از همین Context ها استفاده میکنیم را در ویدئوی قبل به شما معرفی شد.
اول : Context From-trunkدوم : Context From-internal
فرض کنید که این یک مرکز تلفن است و ما همیشه مرکز تلفنها را به شکل مربع میکشیم. اینجا دو تا قلمرو تعیین کردیم. با استفاده از رنگ دیگر ترانک خود را مشخص میکنیم به عنوان مثال سیپ ترانک مینویسیم.
ما یک ترانک داریم و از رنگ مشکی هم به عنوان مثال برای مرکز تلفن ایزابل استفاده کردیم. روی مرکز تلفن ایزابل یک سری داخلیها رجیستر شده و با استفاده از ترانک برای تماسهای ورودی و خروجی با دنیای بیرون در ارتباط است.
نکتهای که در اینجا وجود دارد این است که گفته شد برای تعریف ترانک باید Context آن مشخص شود. این دو باکس بزرگی که رسم کردهام در واقع همان Context یا قلمروهای ما هستند. Context اولی مثلاً همان From-internal است و دومی هم From-trunk است.
بررسی Context From-internal
در Context یا قلمرو From-internal ما یک سری اکستنشنها را در اینجا داریم. اما لازم است یک نکتهای را به شما بگویم وقتی گفته میشود Extension صرفاً داخلیها نیست بلکه هر چیزی را که شما بتوانید داخل مرکز تلفن شمارهگیری کنید و شماره داشته باشید Extension شما است.
به عنوان مثال فرض کنید ما یک گروهی را داریم و شماره آن ۶۰۰ است و داخل این گروه تعدادی داخلی گذاشتیم. ۶۰۰ یک Extension است و داخلیهای داخل آن ۶۰۰ نیز Extension جدا هستند. پس وقتی گفته میشود Extension یعنی هر کدی را که شما در مرکز تلفن ایزابل بتوانید شمارهگیری کنید و تفاوتی ندارد، پس میتواند ( داخلی ، Softphone ، گروه ، Feature Code) یا هر چیز دیگری باشد.
چون در ابتدای آموزش هستیم خیلی از بخشهای آموزش یا بهتر است بگویم خیلی از بخشهای ایزابل را نمیشناسید و با آن کار نکردهاید. هر چه جلوتر برویم این Context و مفاهیمی که گفته میشود بهتر معنا پیدا میکنند. در ابتدای آموزش یک مقداری ارتباط برقرار کردن با اینها ممکن است برایتان مشکل باشد اما هرچه به سمت جلوتر برویم درک این مفاهیم راحتتر و سریعتر میشود.
پس ما یک کانتکست یا قلمرویی به نام From-internal داریم که داخل آن یکسری Extensionها وجود دارد. منظور از این Extensionها داخلیهای ما هست به عنوان مثال Ring Group یا Feature Code یا هر چیز دیگری میتواند باشد.
انتخاب Context به صورت صحیح
یک Context دیگری هم به نام From-trunk داشتیم که inbound ما هست. زمانی که در ترانک یک تماس ورودی در حال آمدن است. گفته شد که تماسهای ورودی اگر مثلاً شخصی از خطوط شهری به کسی زنگ بزند تماس بر روی ترانک قرار میگیرد و از طریق ترانک وارد مرکز تلفن میشود.
نکته بسیار مهم این است که ما با تعریف Context میتوانیم مشخص کنیم که این تماس ورودی به کجا وارد شود. یا بهتر است بگویم تماس ورودی به کدام Context وارد شود.
ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که این تماس اگر به کانتکست From-internal یا From-trunk وارد شود چه اهمیتی دارد؟ در اینجا اهمیت به این موضوع مرتبط است که ما با این تماس ورودی میخواهیم چکار کنیم و در واقع این تماس ورودی برای ما چه اهمیتی دارد و از کجا آمده و به کجا قرار است برود.
اگر این امر برای ما مهم است پس باید Context را درست انتخاب کنیم که قطعاً مهم است. پس زمانی که یک تماس وارد مرکز تلفن شما میشود باید مشخص کند که به کجا برود به عنوان مثال به داخلی، گروهی از داخلیها برود یا بر اساس یک سری از پارامترهای دیگر تفکیک شود و مثلاً چه DID یا Caller ID را دارد یا هر چیز دیگری باید مشخص شود.
این مطلب به یک سری توضیحات نیاز دارد که در ادامه توضیح خواهم داد و این مسئله کاملاً برایتان روشن میشود.
بخش دوم: CID و DID
تماسهایی که وارد مرکز تلفن میشوند دو تا پارامتر خیلی مهم به نام DID و CID دارند که (CID (Caller ID است که در واقع همان شماره تماس گیرنده است و DID شمارهای است که گرفته شده است. بسیار مهم است زمانی که یک تماس به سمت شما میآید دو پارامتر به همراه خود دارد که یکی شمارهای است که گرفته شده و دیگری شماره خودش است.
فرض کنید فردی با شماره ۰۹۱۲۱۱۱۲۲۲۲ به خط شهری ۶۷۲۴۱۰۰۰ زنگ میزند. تصور کنید که این یک سیپ ترانک مخابرات است. این شماره موبایل CID یا Caller ID است و شمارهای که گرفته شده DID است.
یعنی وقتی فردی به خط موبایل شما زنگ میزند شمارهای که بر روی خط موبایل شما میافتد همان Caller ID هست که میشود شماره خط مقابل شما و شمارهای که گرفته DID است. پس زمانی که یک تماس گرفته میشود با این دو پارامتر همراه است.
مفهوم Context From-trunk
دلیل مطرح کردن مبحث تماسهای ورودی این است که تمامی اینها با Context مرتبط است.
Context From-trunk به عنوان یک Context هست که میتواند تماسهای ورودی را برحسب CID یا Caller ID تفکیک کند. در نتیجه اگر در تعریف SIP trunk ما Context را From-trunk بگذاریم تماسهای ورودی را به Context From-trunk فرستادهام و تماسها را میتوانم بر حسب DID یا CID تفکیک کنم.
یک مثال کاربردی میزنم مثلاً اگر شماره موبایل ۰۹۱۲۱۱۱۲۲۲۲ زنگ زد فقط به این داخلی وصل شود. مثلاً همکاری پشت خط است که اگر زنگ زد میخواهید به من وصل شود.
پس شما میخواهید یک فیلتر برای تماسهای ورودی بر حسب CID بگذارید. اگر خواستید تماسهای ورودی را بر حسب CID یا DID تفکیک کنید باید Context ترانک را به نام From-trunk بگذارید.
برای DID هم یک مثال میزنم. اگر شمارهای که گرفته شده مثلا ۶۷۲۴۱۰۰۰ به یک داخلی مورد نظر وصل شود اگر به جای ۰۰۰ مثلا عدد ۱۰۱ را گرفت به داخلی ۱۰۱ وصل میشود. پس تماسهای ورودی در اینجا بر حسب DID تفکیک میشود و تماسهای ورودی را باید به From-trunk بفرستیم.
نکته مهم
نکته مهم این است زمانی که ما تماسهای ورودی را به From-trunk میفرستیم این تماس در نهایت به From-trunk Context میرود و تفکیک تماسها بر حسب DID یا CID در Inbound Route انجام میشود.
روی محیط ایزابل میرویم یک سیپ ترانک تعریف کردهام و Context آن را From-trunk گذاشتهام زمانی که Context را From-trunk میگذارم یعنی میخواهم تماس بر حسب CID یا DID تفکیک شود. زمانی که میخواهم بر حسب CID یا DID تفکیک کنم تنظیمات مربوط به Inbound Route میشود.
وارد Inbound Route میشوم و در این قسمت میتوانم تماس را بر حسب DID Number یا Caller ID Number تفکیک کنم.
اینکه نحوه نوشتن آن به چه صورت است در ویدئوی بعدی به صورت جداگانه در مورد آن صحبت خواهد شد. شما فقط در همین حد اطلاع داشته باشید کافی است چون میخواهیم در رابطه با Context صحبت کنیم.
جمعبندی
یک جمعبندی کلی کنیم و بعد به سراغ From-internal برویم. ما زمانی که در تعریف ترانک Context را بر روی From-trunk بگذاریم، یعنی میخواهیم تماسهای خود را برحسب DID یا CID تفکیک یا فیلتر کنیم پس تنظیمات را روی inbound انجام میدهیم.
گاهی اوقات برای ما اهمیت ندارد که چه CID یا کالر آیدی هست یا چه DID را گرفته است و نمیخواهیم به این صورت تفکیک کنیم.
بلکه چیزی که برایم حائز اهمیت میباشد این است که زمانی که به عنوان مثال این شماره را گرفت به داخلی مورد نظر وصل شود و برای ارتباط با مراکز این کار را انجام میدهیم.
در این صورت نباید تماس را به From-trunk بفرستیم بلکه باید تماس را به قسمت From-internal بفرستیم که تماسها مستقیم به Context در Extension وارد شود. این Context برای ارتباط بین مراکز کاربرد دارد.
تفاوت کاربرد Context From-trunk با Context From-internal
برای تکمیل توضیحات و جمعبندی باید گفت اگر ما خواستیم با مخابرات یا شرکتهای خصوصی ارتباط برقرار کنیم باید Context را From-trunk انتخاب میکنیم. چون قاعدتاً تماس برحسب DID یا کالرآیدی تفکیک میشود.
اگر خواستیم ارتباط بین مراکز داشته باشیم مثلاً پاناسونیک با ایزابل یا ایزابل با ایزابل یا موارد دیگر Context را From-internal میگذاریم که تماسهای ورودی مستقیم به From-internal اکستنشنها برود و یک Extension در مرکز مقابل بتواند Extension مرکز ما را شمارهگیری کند و برعکس.
پس مفهوم Context به این صورت است. البته سعی شد به صورت خیلی ساده تمامی این مفاهیم گفته شود اما در عمل این چنین نیست و خیلی پیچیدگی دارد و ما در مرکز تلفن خود Context های بسیار زیادی داریم که اصطلاحاً اینها همدیگر را include میکنند.
اما اگر بخواهیم خیلی خلاصه در رابطه با این موضوع صحبت کنیم همین مطالبی بود که در این بخش به شما ارائه شد.
باید در نظر داشته باشیم تماس ورودی از سمت مثلاً مخابرات است یا خیر. اگر بین مراکز بود From-internal میزنیم و اگر از مخابرات یا شرکتهای دیگر بود مانند خطوط شهری بر روی From-trunk میگذاریم که بتوانیم تماس خود را بر حسب Caller ID یا DID تفکیک میکنیم.
امیدوارم این بخش از آموزش برایتان مفید بوده باشد و توانسته باشم مفهوم Context را به صورت خیلی ابتدایی برای شما توضیح دهم. به سراغ بخش بعدی آموزش میرویم.