شاید بار ها تاکنون از سیستم های مختلف PBX بدون اینکه بدانید PBX چیست ؟ در محیط کاری یا در هنگام برقراری تماس با شرکت ها و سازمان های مختلف استفاده کرده باشید.
آنچه در این مقاله می خوانید:
اجزا و ساختار PBXآشنایی با سیستم PBX به صورت آنالوگIP PBX چیست ؟Hosted PBX چیست ؟
در فیلم ها و مستند های قدیمی داخلی و خارجی مشاهده کرده اید که یک نفر در میان اتاقی پر از سیم ها و تلفن ها قرار گرفته و کار متصل کردن تماس های مختلف با هم را انجام می دهد.
PBX مخفف کلمه Private Branch Exchange است و این نوع از pbx که به آن سوئیچ برد گفته می شد و قدیمی ترین آن نیز بود به یک فرد خارجی برای ارتباطات نیاز داشت.
این کار که با عنوان اپراتوری انجام می شد، امروزه از طریق PBX انجام می شود و روش های مختلفی برای آن با پیشرفت تکنولوژی به وجود آمده است.
با گسترش ارتباطات دیگر یک اپراتور نمی توانست پاسخگوی نیاز های مختلف سازمان ها برای ارتباطات داخلی و خارجی با خطوط شهری باشد به همین دلیل تکنولوژی های پیشرفته تری برای ساخت PBX ها به کار گرفته شد.
درک بهتر PBX چیست ؟ می تواند شما را با اهمیت آن در ارتباطات سازمان های مختلف آشنا نماید.
با ورود PBX ها، ارتباطات شکل منسجم تری گرفته و قابلیت مدیریت آن ها نیز بالاتر رفته است.
هر چه شاهد پیشرفت تکنولوژی و ورود سیستم های مختلف مانند IP PBX بودیم، سرعت و کیفیت انتقال اطلاعات نیز بالاتر رفت.
مهم ترین وظیفه ی PBX را می توان به اشتراک گذاشتن تعداد کمی خطوط شهری برای تعداد زیادی مصرف کننده دانست.
به همین دلیل است که با استفاده از pbx ها دیگر سازمان ها نیازی به استفاده از خطوط شهری مختلف نداشته و با استفاده از یک یا چند خط شهری می توانند مکالمات داخلی رایگان زیادی را بین کارکنان خود برقرار نمایند.
اجزا و ساختار PBX
با توجه به آشنا بودن افراد متخصص با PBX چیست ؟ و واژه های و تجهیزات مخابراتی خاصی که برای این منظور در نظر گرفته می شود، در اینجا به صورت ساده قصد داریم اجزا و ساختار PBX را بیان کنیم.
PBX معمولاً از نرم افزار یا سخت افزار هایی تشکیل شده است که به خطوط شهری ارائه شده از ظرف مخابرات یعنی PSTN متصل می شوند.
هدف اصلی PBX ها پوشش تلفنی برای تجهیزات مخابراتی مانند تلفن ها، فکس، کارتخوان و … که به عنوان آخرین عضو ارتباطات یا همان end point مطرح می شوند، می باشد.
زمانی که یک یا چند خط شهری به PBX متصل می شود، می توان به راحتی از طریق آن ها، خطوط داخلی مختلفی را در سطح سازمان راه اندازی نمود.
با شماره گیری ۲ یا چند عدد بر روی تلفن های داخلی هر قسمت می توان به راحتی با داخلی های دیگر ارتباط برقرار نمود که البته این ارتباط داخلی کاملاً رایگان بوده و فقط هزینه ها برای ارتباطات از طریق خطوط شهری محاسبه می شوند.
برای تعیین تعداد خطوط داخلی باید به ظرفیت ها و نیاز سازمان توجه نمود و برای تعیین تعداد خطوط شهری در PBX چیست ؟ باید به میزان ارتباطات مشتریان با سازمان و اهمیت از دست ندادن تماس های مشتریان توجه نمود.
به همین دلیل است که کسب و کار های خدماتی و البته شرکت های بزرگ تولیدی تعداد خطوط شهری بیشتری را برای مشتریان خود در نظر می گیرند.
برای درک بهتر PBX چیست ؟ باید بدانید که این دستگاه ها به صورت فیزیکی از اجزایی مانند:
باکس یا کابینت برای اجزا تشکیل دهنده و قسمت های مختلف داخلی
برد مرکزی برای برقراری ارتباط تماس های ورودی و خروجی
سخت افزار مورد نیاز جهت اتصال با خطوط شهری
وسایل ارتباطی مانند تلفن روی میز، دستگاه فکس، دستگاه کارت خوان
و تامین کننده برق تشکیل می شود.
دوره آموزش سانترال پاناسونیک و ایزابل (سیپ سرور)
آشنایی با سیستم PBX به صورت آنالوگ
قدیمی ترین سیستم های PBX موجود در بازار به صورت سیستم های آنالوگ بوده که در مقایسه با سیستم های جدید و بررسی PBX چیست ؟ تفاوت های بسیاری با سیستم های دیگر دارند.
سیستم های قدیمی PBX از طریق زوج سیم های مسی ارتباطات را به هم وصل می کنند.
یکی از مهم ترین ویژگی های سیستم آنالوگ PBX سادگی آن برای نصب و استفاده می باشد.
اما موضوعی که باعث شده است تا با پیشرفت تکنولوژی افراد به دیگر سیستم های PBX روی بیاورند، عدم انعطاف پذیری سیستم آنالوگ می باشد.
با توجه به ساختار PBX های آنالوگ انجام هر گونه عملیات جدید و تغییرات در ارتباطات سازمان نیازمند زمان زیادی نسبت به سیستم های دیگر مانند IP PBX می باشد.
IP PBX چیست ؟
همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، اهمیت ارتباطات باعث شد تا شرکت ها و سازمان های بسیار زیادی برای بالا رفتن سرعت و کیفیت ارتباطات اعلام نیاز کنند.
همین موضوع باعث شد تا شرکت های تولید کننده و ارائه کننده ی خدمات PBX به فکر ارائه ی این سیستم ها در بستر شبکه بیوفتند.
در بررسی PBX چیست ؟ باید گفت ارتباطاتی که در بستر شبکه یا از طریق ویپ انجام می شوند، علاوه بر کاهش هزینه ها به دلیل عدم نیاز به کابل کشی و انعطاف پذیر بالای سیستم، شاهد افزایش سرعت انتقال اطلاعات و همچنین بالا رفتن کیفیت آن ها با توجه به استفاده از برقراری تماس ها به صورت دیجیتال اشاره نمود.
این روش ارزان تر و یا کیفیت تر می تواند به راحتی رشد و توسعه ی سازمان ها را در پی داشته باشد.
با توجه به استفاده از بستر ویپ برای برقراری تماس، در سیستم IP PBX می توان تعداد محدودی خطوط شهری را بین داخلی های نامحدودی تقسیم نمود.
در بررسی بیشتر PBX چیست ؟ می توان به استفاده از تلفن های تحت شبکه برای برقراری ارتباطات و همچنین جایگزینی فیبر های نوری با سیم های مسی اشاره نمود که امکانات بسیار متنوع و کاربردی را در محیط های مختلف جهت استفاده ی مدیران و کارکنان ارائه می نماید.
Hosted PBX چیست ؟
در ادامه ی بررسی PBX چیست ؟ باید به یک نوع دیگری از این سیستم که در خارج از سازمان ها ارائه می شود، اشاره نماییم.
در این نوع از سیستم های PBX چیست ؟ که بر پایه ی رانش ابری پایه گذاری شده است، کل سیستم تلفن سازمان توسط یک ارائه کننده ی سرویس میزبانی می شود.
مهم ترین ویژگی Hosted PBX را می توان کاهش هزینه های آن دانست.
هرسوالی که داری در انجمن مطرح کن
در سیستم های PBX داخلی همه ی مسئولیت های سخت افزاری و نگهداری و همچنین مسئولیت های نرم افزاری به عهده ی خود سازمان می باشد در حالی که در Hosted PBX این کار ها تماماً توسط شرکت ارائه دهنده انجام شده و دیگر نیازی به خرید هیچ گونه تجهیزاتی در سطح سازمان نداریم.
در این نوع از سیستم های PBX که به سانترال مجازی نیز شناخته می شود، شرکت ها و سازمان ها مطابق با نیاز خود مرکز تلفن مجازی با ظرفیت مورد نظر را دریافت نموده و با توجه به طرح ای مختلف ارائه شده توسط میزبان، به صورت ماهیانه یا سالیانه مبلغی را پرداخت می کنند.
در بررسی PBX چیست ؟ بهتر است بگوییم که این نوع از سانترال ها، بهترین سیستم برای کسب و کار های کوچک و خانگی که البته امروزه بسیار گسترش یافته اند می باشد.
ttttttttttttttttttttttt
تجارت پر رونق با سیستم PBX
nnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn
زمانی که شما شرکتی را تازه احداث کرده اید، برای اینکه تجارت پررونق و پر سودی داشته باشید و در زمینه کاری خود به موفقیت برسید، نیاز است که برای تمامی کارکنان خود ارتباط تلفنی فراهم آورید. برای این کار، می توانید از سیستم های تبادل شعبه خصوصی (PBX) استفاده کنید که ما در این مقاله شما را با سیستم PBX آشنا خواهیم کرد.
آنچه در این مقاله می خوانید:
PBX چیست ؟ / آشنایی با سیستم PBX تجارت پر رونق با سیستم pbxتاریخچه PBX از گذشته تا به امروزمزایای سیستم PBX برای تجارتسانترال چیست و چه کاربردی در محیط دارد؟ ساختار PBX چیست ؟کاربردهای PBX برای مشاغلاجزاء تشکیل دهنده ی PBX ممکن است این سوال در ذهن شما ایجاد گردد که Pbx چیست؟ Pbx مخفف Private Branch Exchange می باشد و درواقع وظیفه اداره کردن شبکه تلفن داخلی یک شرکت را برعهده دارد. این سیستم که یک شبکه تلفن خصوصی است، امکانات فراوانی برای کاربران به فراهم می آورد. Pbx این امکان را برای کارکنان ایجاد می کند که به راحتی بتوانند با دیگران صحبت کرده و ارتباط برقرار کنند. همچنین یک سیستم PBX ویژگی های تماس مسیریابی و پیشرفته را برای تماسهای ورودی و خروجی مدیریت می کند.
PBX چیست ؟ / آشنایی با سیستم PBX
تجارت پر رونق با سیستم pbx
برای راه اندازی PBX نیاز است که از مخابرات کمک بگیرید، درواقع راه اندازی این سیستم نیاز به تجربه و تبحر افراد دارد. این نکته را نیز متذکر شویم که، برای قرار دادن سیستم PBX در محل کار، مانند کمد یا اتاق سرور، به فضای فیزیکی نیز نیاز دارید. لازم است که برای درک بهتر این موضوع که Pbx چه کارایی هایی دارد، ابتدا باید در مورد سیستم تلفن به طور گسترده صحبت کنیم. همانطور که گفتیم PBX مزایای بسیار زیادی دارد. به مشاغل این امکان را می دهد تا از طریق تلفن داخلی بسیار کم از تلفن خود شرکت استفاده کنند. سیستم های PBX برتر امکان مدیریت پیام صوتی و پیام های ضبط شده را دارند. این مورد همچنین شامل افزونه های تلفن برای همه افراد شرکت است.
هرسوالی که داری در انجمن مطرح کن
سیستمPBX با استفاده از روش جدیدی که کسب و کارها از عهده تماس ها برآمده اند، یک نسخه قابل توجه برای محدودیت های گذشته ارائه داده است. پیش از این PBX ها اختصاصی بودند و نگهداری آنها بسیار دشوار بود. حال در ادامه در رابطه با تاریخچه این سیستم بیشتر بحث خواهیم کرد. امروزه سیستمهای PBX کاملا تکامل میباشند و شما با استفاده از نرم افزارهای گوناگون می توانید با مشتری ارتباط برقرار کنید.
تاریخچه PBX از گذشته تا به امروز
در گذشته سیستم PBX، سوییچ برد نیز می نامیدند که توسط شخصی به عنوان اپراتور کنترل می شد. در این نوع سیستم هر تماس خارجی با سازمان را به اپراتور متصل می کند و اپراتور تماس رابه شخص یا قسمت مربوطه تماس گیرنده وصل می کرد. این سیستم قدیمی توسط اپراتور و شخص انسانی کنترل می شد تا به قسمت مورد نظر ارتباط برقرار شود، این نوع تماس تلفنی برای داخل سازمان هم اینگونه بود که شخص کارمند برای تماس به بیرون سازمان ابتدا باید به اپراتور وصل می شد تا اپراتور او را به شماره مورد نظر یا خط شهری آزاد وصل کند. بنابراین یک سازمانی که تماسهای فراوانی داشت، نیاز به استخدام چندین اپراتور داشت تا تماس ها را وصل کنند، با گذشت زمان دیگر نیازی به سوییچ های دستی نبود و جایگزین آنها سوییچ های الکترونیکی و الکترو مغناطیسی شدند.
مزایای سیستم PBX برای تجارت
امروزه بسیاری از مشاغل می خواهند که تمامی امور کاری خود را از طریق سیستم تلفنی داخلی که کار را بسیار راحت می کند، کنترل کنند. اما، ما در این مقاله مزایایی از این سیستم را به شما ارائه خواهیم داد که درک بهتری از این سیستم را داشته باشید. شرکتهای بزرگ و کوچک از قابلیتهای چشمگیر PBX بهره مند هستند. در اینجا دلیل اصلی استفاده از PBX برای مشاغل ذکر میکنیم:
با استفاده از سیستم Pbx می توانید تماسها را با یک برنامه مشخص و از قبل برنامه ریزی شده مدیریت و کامل کنید. اپراتورها می توانند برای جلوگیری از هزینه های بالا، شماره گیری بین المللی را در صورت لزوم محدود یا مجاز کنند.توسط PBX انتقال تماس ها بین کاربران و بخش ها را به راحتی انجام دهید. ارتباطات را بدون قطع تماس برقرار و حفظ کنید.تبریک ها را با پیام های ضبط شده، از جمله انتخاب موسیقی برای تجارت خود، سفارشی کنید. این ویژگی راهی خارق العاده برای هشدار به مشتریان در مورد مسائل مربوط به فروش یا خدمات است.برای کمک به شما در مدیریت یک تیم فروش یا بخش پشتیبانی مشتری، می توانید از یک مرکز تماس استفاده کنید. گرچه گران قیمت است، اما یک PBX می تواند تماس های ورودی و خروجی را در یک صف براساس محدودیت های فیزیکی خود نگه دارد. تلفن سانترال می تواند حجم بیشتری از تماس ها را کنترل کرده و آنها را به افراد یا تیم های مورد نظر توزیع کند.
با استفاده از PBX قادر خواهید بود که چندین مکان اداری را با همان سیستم تلفنی متصل کنید، تا کارمندان بتوانند با یکدیگر صحبت کنند. به جای مدیریت سیستم های تلفنی جداگانه، برای مدیریت این مسیریابی تلفنی از PBX استفاده کنید.
امروزه، شرکتها قصد دارند PBX خود را به عنوان یک سیستم تلفنی ابری با ویژگیهای PBX مدیریت شده در بسیاری از مکان ها و کاربران پیکربندی کنند. این روش قابل توجه ترین انعطاف پذیری را فراهم می کند و از بهترین مزایای این سیستم نیز محسوب می گردد.
سانترال چیست و چه کاربردی در محیط دارد؟
ساختار PBX چیست ؟
ممکن است این سوال در ذهن شما ایجاد گردد که Pbx از چه ساختاری برخوردار می باشد، لازم است بدانید ساختارPBX شامل نرم افزار و سخت افزارهایی که به ( PSTN شامل خطوط تلفن شهری می باشد) متصل می شود. هنگامی که با یکدیگر ارتباط دارند از طریق این ارتباط ایستگاهها یا نقاطی وجود دارند، که به آنها end point گفته می شود. درواقع هدف کار PBX ها پوشش تلفنی همین end point ها میباشد.
کاربردهای PBX برای مشاغل
بیشتر افراد با شنیدن اسم این کلمه از خود می پرسند Pbx چیست؟ PBXکاربردهای بسیار فراوانی دارد. ویژگیهای سانترال (PBX) همان چیزی است که سیستم های تلفنی مشاغل را از تلفن های همراه یا خانگی متمایز می کند. در اینجا برخی از ویژگی های با ارزش تر اشاره خواهیم کرد:
ارائه پیام صوتی به ایمیل: بیشتر سیستم های PBX قادر می باشند، که پیام صوتی را به ایمیل ارائه دهند. از این طریق کاربران می توانند بر روی ایمیل خود فایل صوتی و یا متن پیام شما را دریافت کنند. این موضوع قابلیت های بسیاری را برای کاربران فراهم می آورد.
متصدی خودکار: یکی دیگر از مزایای PBX قابلیت متصدی خودکار می باشد. متصدی خودکار این امکان را به تماس گیرندگان می دهد تا شماره مشخصی را فشار دهند تا تماس آنها به شخص یا بخش مناسب هدایت شود. به عنوان مثال، ممکن است متصدی بگوید، برای فروش این گزینه را فشار دهید، یا برای پشتیبانی مشتری عدد دو را فشار دهید.
پخش موسیقی به کاربران: منحصر به فردترین ویژگی که می توان گفت، Pbx چگونه سیستمی میباشد این است که می تواند به شما خدمات زیادی ارائه دهد همچون پخش کردن موسیقی به کاربران. به جای اینکه مشتریانی که در حالت تعلیق هستند، در سکوت منتظر بمانند، سیستمهای PBX امکان پخش موسیقی را برای مشاغل فراهم میکنند. برخی از سیستم ها موسیقی از پیش انتخاب شده یا موسیقی سفارشی را انتخاب می کنند.
صفحه بندی: یکی دیگر از ویژگیهای سیستم PBX دارا بودن از سیستم پیجینگ می باشد که قادر است پیام را با استفاده از تلفن خود ضبط نماید. به عنوان مثال، اگر کارکنان بخواهند به تیم خود پیامی ارسال کنند، با استفاده از این سیستم به همراه سیستم بلندگو پیام را به همه کارمندان میرسانند.
دسترسی: یکی دیگر از کاربردهای PBX دسترسی به کارمندان در حال مکالمه و یا بررسی آنها است.
مدیریت از طریق درگاه آنلاین: این ویژگی به شما امکان میدهد از طریق یک درگاه آنلاین سیستم تلفن را مدیریت کنید. سرپرستان از پورتال برای افزودن کاربران، تنظیم شماره تلفن ها، بازبینی گزارش های تماس، ایجاد گروه های زنگ و مشاهده اظهارات ماهانه استفاده میکنند. کارمندان برای بررسی پست صوتی خود، مشاهده فهرست شرکت و ایجاد مسیرهای انتقال تماس به پورتال وارد می شوند.
انتقال تماس: از طریق انتقال تماس قادر خواهید بود، در صورت عدم پاسخگویی، تلفن دفتر کار خود را به شماره دیگری بفرستید.
ضبط تماس: از دیگر ویژگی هایی می توان به درک مطلوبی از اینکه که به کاربران این امکان را می دهد که تماس های خود را برای پخش در زمان بعدی ضبط کنند.
صف تماس: صف مکالمه موجب می شود که تماسهای همزمان را مدیریت و کنترل کنید و امکان این که تماسهای همزمان را در یک خط قرار بدهید را دارد تا هنگامی شخص پاسخگو در دسترس باشد با آنها مکالمه کند.
شماره گیری داخلی: به تماس گیرندگان این امکان را می دهد که بتوانند افزونه کارمندان را برای اتصال به خط مستقیم خود متصل کنند.
گروه های حلقه ای: به مشاغل اجازه می دهد تا کارمندان با نقشهای مشابه را در یک گروه قرار دهد، این زمانی کاربرد دارد که مشتریان سعی می کنند به شخصی در یک بخش خاص ارتباط برقرار کنند. به عنوان مثال، اگر به تماس گیرندگان اجازه دهید برای فروش دو عدد را فشار دهند، تماس برای کارمندان آن گروه برقرار می شود.
انتقال تماس: کارایی آن این است که به کارمندان اجازه می دهد، تماسها را به همکاران خود منتقل کنند.
اجزاء تشکیل دهنده ی PBX
ما در این مقاله در رابطه با این موضوع که سیستم Pbx چیست گفت وگو کردیم، حال می خواهیم اجزای تشکیل دهنده این سیستم را نام ببریم که شامل موارد زیر است:
متشکل شده از باکس برای قسمت های مختلف و اجزای داخلیتشکیل شده از برد مرکزی برای ارتباط های ورودی و خروجیسخت افزاری مناسب برای اتصال با PSTNتامین برق پاور(Power)